رفتن به مطلب

چه موقع باید استراتژی تولید محتوا خود را به روز کنید؟


noviin

پست های پیشنهاد شده

به گزارش Smart Insides، هر 60 ثانیه، 500 ساعت محتوا در یوتیوب بارگذاری، 1400 پست در وردپرس منتشر و 448800 تویت در تویتر ارسال می‌شود. علاوه بر این‌ها، هر یک از کاربران با مطالب و محتوای مورد نظر خود نیز روبرو می‌شوند، که البته استفاده از آن‌ها هم با سرعت بالایی افزایش می‌یابد. قانون مور بیان می‌کند که فرآیندهای مرتبط با فناوری نه به صورت خطی، بلکه به صورت نمایی رشد می‌کنند. مشابه این قانون، روند تولید محتوا هم شرایط مشابهی دارد و از همین الگو پیروی می‌کند. در میانه‌ این ماجرا، اگر  استراتژی تولید محتوا قدرتمندی داشته باشید، می‌توانید به یکی از تولید کنندگان محتوای پیشرو در این رقابت سخت تبدیل شوید.

 

750.360.64.jpg

 

از سویی دیگر، در چنین زمینه‌ کاری متغیری، تغییر اجتناب ناپذیر است و روزی می‌رسد که استراتژی محتوایی شما نیازمند به روز رسانی است. آگاهی از زمان انجام تغییر و چیزهایی که برای دستیابی به یک رویکرد موفق برای راهبرد تولید محتوا نیاز است، تفاوت میان موفقیت بلند مدت و تلاشی کوتاه مدت را رقم می‌زند.

 

تولید و تهیه یک استراتژی تولید محتوا کاری پیچیده است اما نوین مارکتینگ دراین راه سخت کنار شماست حتما برای مشاوره رایگان با دپارتمان تولید محتوای نوین مارکتینگ تماس بگیرید.

 

 

چه زمانی به روز رسانی استراتژی محتوا را در دستور کار قرار دهیم؟

من به شخصه به هیچ یک از تولید کنندگان محتوا تغییر مداوم روش کاری را توصیه نمی‌کنم. در واقع، من به شدت به تولید محتوای آرام، پایدار و مناسب اعتقاد دارم.

 

strategy-regs-post.jpg

 

به عبارتی دیگر، بسیار مهم است که بدانید چه وقت، زمان انتخاب چیزهای جدید فرا می‌رسد. پس اگر می خواهید بدانید استراتژیست محتوا کیست و چه وظایفی دارد، می توانید به مقاله‌ی دیگری از نوین مارکتینگ که در این راستا برای شما آورده شده است مراجعه نمایید.

 

برخی از عوامل خارجی مهمی که ممکن است بر راهبرد شما اثر گذار باشند عبارتند از:

 

بازار هدف شما تغییر کرده اما محتوای شما هنوز با خوانندگان و بینندگان اصلی هم‌خوانی ندارد.

نیروهای خارجی موجود در بازار، نیازها و علایق مخاطبان هدف شما را تغییر داده است.

محبوبیت کانال‌های توزیع شما دچار نوسان شده و شیوه‌ی استفاده محتوا توسط مخاطبین شما در حال تغییر است.

شما نیازمند تحولی هستید که شما را از رقیبی که به تازگی به دنبال جذب مخاطبان شماست، متمایز کند.

این‌ها فقط چند مورد از عواملی هستند که می‌توانند کارایی محتوای شما را دستخوش تغییر کنند. سؤال اساسی این است که چگونه می‌فهمید که یک یا چند مورد از عوامل فوق بر کار شما تأثیر منفی دارد؟

 

Strategy.jpg

داده‌ها دروغ نمی‌گویند

اگر شاخص‌های شما در حال کاهش است، شما با نشانه‌ای واضح برای بررسی استراتژی بازاریابی محتوایی خود مواجه هستید.

 

جوانا گابروو، استراتژیست محتوا اسکای‌ورد، مثالی از این مورد که برای یکی از مشتریانش روی داده، بیان می‌کند: یکی از مشتریان او متوجه می‌شود که مخاطبان مورد نظر کسب و کارش، به شیوه‌ی مورد نظر با محتوای منتشر شده تعامل نمی‌کنند. بر اساس بررسی جونا، وبلاگ این مشتری «بسیار شخصی بوده و فقط کسب و کارهای کوچک را هدف قرار داده است».

 

بنا بر نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌ها، جونا در می‌یابد که مخاطبان این مشتری بیشتر جذب موضوعات «امن» منتشر شده می‌شوند، موضوعاتی که شرکت اعتبار زیادی در آن‌ها دارد. در نتیجه، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که دسته بندی خود را روی سه موضوع امن دیگر که با خط تولید محصولاتشان همخوانی دارد، متمرکز کنند. او در اینباره تشریح می‌کند که: «اساساً ما رویکرد را گسترده‌تر آغاز کردیم و پس از آن فهمیدیم که هر چه رویکرد محدودتر باشد، مؤثرتر است».

 

جونا مؤکداً توصیه می‌کند که وقتی متوجه می‌شوید که تغییر  استراتژی تولید محتوا لازم است، « نگاهی جامع به شیوه‌ی رساندن پیام‌هایتان و چگونگی تعامل مخاطبانتان با آن‌ها داشته باشید». او توصیه می‌کند که «به دنبال یافتن چرایی و چگونگی کار باشید و پس از آن راهبرد خود را تغییر دهید. چه محتوایی باید تولید شود، چه موضوعاتی منتشر شوند و چگونه محتوای خود را منتشر کنید».

 

البته چند روند نسبتاً کم اهمیت‌تر دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

 

content-strategy-fotolia-565.jpg

 

شاخص‌های شما ثابت هستند

یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به تغییر و به روز رسانی راهبرد محتوایی شما، مشاهده‌ی ثبات شاخص‌ها در بازه‌های دراز مدت، مثلاً سه تا شش ماهه، است.

 

به عنوان مثال Piktochart را در نظر بگیرید. سال 2015 و زمانی که من به گروه آن‌ها پیوستم، ترافیک وبلاگ آن‌ها حدود 50000 بازدید صفحه در ماه بود. رقمی که البته چندان کم هم نبود! مشکل اصلی این بود که هرچند مطالب وبلاگ و به روز رسانی‌های شبکه‌های اجتماعی با روندی پایدار ادامه پیدا می‌کرد اما ترافیک سایت تغییری از خود نشان نمی‌داد و در همان سطح باقی مانده بود.

 

به عبارت دیگر هرچه سوخت به باک ریخته می‌شد، موشک شلیک نمی‌شد! ما نیاز به تغییری در استراتژی تولید محتوا داشتیم که روندمان بهبود یابد.

 

Content-Strategy-3.jpg

 

رشد داشته‌اید اما روندش ثابت بوده

زمانی که به دنبال یافتن مخاطبان بیشتر هستید، رشد ثابت همواره چیز خوبی است. اگرچه اکثر شرکت‌های موفق به دنبال رشد جهشی هستند. اگر نمودارهای شما آهسته ولی پیوسته رشد را نشان می‌دهند، شما مسیری درست را طی می‌کنید، هرچند شانس رشد بیشتر همواره برای شما وجود دارد.

 

چه زمانی تصمیم می‌گیرید که به سطح بالاتر بروید و فرمولی که جواب داده را تغییر دهید؟ چقدر برای تجربه‌ی چیزهای جدید، بدون در نظر گرفتن تغییر در جلب مشتری و درآمد هزینه می‌کنید؟

 

مدیر بخش بازاریابی شرکت Buffer، کیون لی تشریح می‌کند که «هر وقت که شما چیزی را در دست دارید که جواب می‌دهد، خطر استفاده از چیزی جدید که ممکن است جوابگو نباشد وجود دارد، چیزی که کاربران دوست نداشته باشند. درباره‌ی بهترین کانال‌های بازاریابی خود فکر کنید. آخرین باری که از آن‌ها استفاده کرده‌اید چه زمانی بوده است؟»

 

از بدو شروع به کار شرکت، وبلاگ شرکت Buffer همواره اساس راهبردهای آن‌ها بوده است. با اینکه آن‌ها در روزهای ابتدایی کار رشدی خیره کننده و جهشی را تجربه کردند، اما روند رشد آن‌ها در ادامه کاهش یافت، ولی توسعه‌ی کار هرگز متوقف نشد. آن‌ها با استفاده از داده‌ها و زمینه‌های مختلف مشکلات را رفع کرده و به آمار 1.3 میلیون بازدید در ماه دست یافتند.

 

زمانی که جنبه‌هایی خاص، نتایج مثبت ثابتی را به ارمغان می‌آورند، سؤال بعدی این است که: چطور تصمیم بگیریم که کدام عنصر در راهبرد محتوایی نیاز به تغییر دارد؟

 

به روز رسانی استراتژی تولید محتوا

هنگامی که از فرا رسیدن زمان تغییر برنامه‌ی بازاریابی محتوایی خود مطمئن شدید، برای استفاده از استراتژی تولید محتوای جدید که ثمربخش خواهند بود آماده هستید.

 

برنامه‌ای داده‌ساز طرح ریزی کنید

بازاریابی محتوایی موفق در اعداد و ارقام مشخص می‌شود. در حال حاضر شما استراتژی بازاریابی محتوایی پایداری دارید. همچنین با نگاهی به روش‌هایی که در گذشته جواب داده است، می‌توانید برنامه‌ای را طرح ریزی کنید که برای آینده ثمربخش باشد.

 

زمینه‌های کلیدی تغییر استراتژی تولید محتوا را بررسی کنید مانند تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی هدف، نوع محتوا، دسته‌های موضوعی و کانال‌های انتشار.

 

مثل همیشه، بسیار مهم است که رویکردی جامع داشته باشید و شاخص‌هایی نظیر حجم، تعامل، جذب مشتری و نرخ تبدیل موفق را بررسی کنید. برای مثال، فرض می‌کنیم محتوای شما ترافیک و تعامل بالایی را به دست می‌آورد، اما اگر مخاطبان هدف تغییر کنند، این موارد دلیلی کافی برای فروش و کسب درآمد نیست.

 

آماده بودن ذهن شما برای استفاده از ایده‌های جدید برای اعمال در فرآیند و تضمین موفقیت حیاتی است. ممکن است از دیدن اینکه کدام کلمات کلیدی بیشترین نرخ تبدیل را داشته‌اند یا آگاهی از تعداد خریدارانی که از یک نوع محتوای خاص کسب کرده‌اید، شگفت زده بشوید. در نتیجه وقتی داده‌ها به شما زمینه‌ها و روش‌های کسب درآمد را نشان می‌دهند، باید برای بهبود آن‌ها تلاش کنید.

 

همه چیز را تغییر ندهید

بسیار مهم است که همه‌ آنچه را که در طول این مدت ساخته‌اید کنار نگذارید. حتی مواردی که به طور دائم نتایج خوبی نداشته‌اند نیز باید در کار شما جایگاهی داشته باشند. مثلاً ممکن است یک دسته‌ی موضوعی شما نسبت به سایر دسته‌ها موفق‌تر باشد. در این حالت بایستی این دسته را با سرعت فعلی خود پوشش دهید و موضوعات با محبوبیت کمتر را 50 تا 75 درصد کمتر پوشش دهید.

 

شما نباید هیچ یک از موضوعات خود را فراموش کنید زیرا خطر از دست دادن مخاطبان خاص آن موضوعات وجود دارد، مخاطبانی که به سختی جذب شده‌اند. به علاوه، موتورهای جستجو ارزش محتوای معمولی منتشر شده را درک می‌کنند، این موضوع هم به خودی خود انگیزه‌ای برای سئو است، البته در صورتی که بخواهید رتبه‌ی به دست آمده برای کلمات کلیدی موضوعات با محبوبیت کمتر را حفظ کنید.

 

این مورد برای انواع محتوا و کانال‌های انتشار نیز صادق است. نباید به این دلیل که کارایی یک ویدئو یا محتوای شما در یک شبکه اجتماعی نامناسب بوده، از آن پلتفرم دست بکشید. به جای آن می‌توانید میزان کار خود در آن شبکه را کاهش دهید و یا رویکرد تولید محتوای خود را در آن زمینه‌ی خاص تغییر دهید.

 

2.jpg

 

با هدف گذاری مجدد و همکاری، هوشمندانه کار کنید

به روز رسانی استراتژی تولید محتوا فقط برای محتوای جدید قابل استفاده نیست. به جای شروع از ابتدا، شما می‌خواهید که محتوا را به روشی نو به دست مخاطبان برسانید. تا به اینجا شما تعداد زیادی محتوای عالی دارید. مرحله‌ی بعدی این است که با داشتن آن‌ها، چگونه پیش بروید.

 

با هدف گذاری مجدد محتواهایی که بهترین کارایی را داشته‌اند، می‌توانید کانال‌های بازاریابی جدید را آزمایش کرده و به مخاطبان بیشتری دست یابند. این روش استراتژی کم خطرتری است زیرا محتوای شما همین حالا هم کارایی خود را با مخاطبانی که جذب کرده، ثابت کرده است.

 

به عنوان مثال، اگر یکی از کتاب‌های الکترونیک شما مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است، انتشار مجموعه‌ی فصل به فصل آن از طریق اسلاید در Slideshare، با لینک به صفحه‌ی کتاب الکترونیک در اسلاید آخر هر یک از فصول را در نظر بگیرید. شما با کمک Slideshare، برای مطلبی که پیش از این منتشر کرده‌اید، به گروه جدیدی از مخاطبان دست خواهید یافت. این تلاشی هوشمندانه برای جذب درآمد بالقوه است.

 

به روشی مشابه، می‌توانید همکاری با سایر شرکت‌ها یا انتشارات‌هایی که از محتوای تولیدی کسب درآمد می‌کنند را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، همکاری محتوایی میان Fitbit و Men’s Health به نویسندگی کریس کارتر (بازیکن سابق فوتبال امریکایی) برای ورزش حرفه‌ای سنگین همزمان با ثبت تعداد گام‌ها و ضربان قلب انجام شده است که نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است.

 

بسته به نوع همکاری، ممکن است سطح کنترل شما بر خلاقیت کار کاهش یابد اما هزینه برای یک همکاری راهبردی بابرنامه، مخاطبان جدیدی را به ارمغان می‌آورد که توسط همکار شما انگیزش و جذب شده‌اند.

 

موضوعات جدید را تجربه کنید

 

تا به اینجا من اساساً همه‌ی چیزهایی که برای کار به آن نیاز دارید و زمینه‌هایی که تلاش‌های شما برای تغییر استراتژی تولید محتوا باید به آن معطوف شود را گفته‌ام. اما یک مورد مهم وجود دارد. اگر روند کاهشی شما همچنان ادامه دارد، بایستی محدود کردن تمرکز خود را متوقف کنید؛ چراکه راهبردی محتوایی شما غیر منعطف است و با تغییرات بازار همخوانی ندارد.

 

به همین دلیل بسیار مهم است که همواره به دنبال فرصت‌های جدید باشید. این مورد به این معنی است که به دنبال جذب نظر گروه جمعیتی جدیدی باشید، کانال‌های مختلف را امتحان کنید، دسته‌های جدید را بررسی کنید و ظرفیت فروش خود را افزایش دهید. کاهش منابع مورد استفاده برای موضوعات، انواع محتوا و کانال‌های انتشار ناکارآمد می‌تواند فضایی برای آزمون موارد جدید را فراهم کند.

 

هیچ یک از این موارد، تیری در تاریکی نیست، بلکه روشی برای جمع آوری داده است. به روش‌هایی که برای رقبا جواب داده و یا کارزارهایی که در کانال کاری شما موفق بوده‌اند نگاه کنید و از آن‌ها برای بهبود وضعیت خود ایده بگیرید.

 

به روز رسانی استراتژی محتوا هیچگاه آسان نیست. اما فعالان بازار همواره باید برای آن آماده باشند و هنگامی که زمان آن فرا می‌رسد تصمیم بگیرند. حتی اگر انجام ندادن آن آسان‌تر باشد! بالاخره دنیای محتوا همواره در حال تغییر است و چیزی که امروز جواب می‌دهد شاید فردا جواب ندهد.

ویرایش شده توسط admin
حذف لینک های تبلیغاتی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

در حال بارگذاری


  • کاربران آنلاین در این صفحه

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...