رفتن به مطلب

راهنمای انتخاب دامنه مناسب - آموزشی


معظمی

پست های پیشنهاد شده

http://www.dbstheme.com/wp-content/uploads/2014/06/choose-good-domain.jpg

 

سلام

دوستان آموزشگاه دی بی اس تم کمی زودتر از موعد مقرر راه اندازی شد. قصد داشتم بعد از رونمایی از نسخه جدید سایت آموزشگاه رو احداث کنم که امکانات آموزشگاه تکمیل شده باشه و کاربرها موقع خوندن مقالات اذیت نشن پهنای سایت به 1200 پیکسل افزایش پیدا کنه و تصاویر رو بتونم لابلای مقالات قرار بدم که به دلیل تأخیری که پیش اومد، ترجیح دادم فعلاً چند مقاله اول رو ارسال کنم تا انشالله با آپدیت سایت، به آموزشگاه هم رنگ و بوی جدی تری بدیم.

 

سعی کردم از ابتدایی ترین مفاهیم راه اندازی یک وب سایت اینترنتی آموزشگاه رو پایه گذاری کنم و در آموزش ها علاوه بر اینکه زبان نوشتاری ساده و روان هست، سعی کردم همراه با مثال های عینی خیلی زیاد، مفهوم رو بطور کامل برای مخاطب جا بندازم.

 

هفته پیش دو مقاله در ارتباط با راهنمای انتخاب دامنه مناسب روی آموزشگاه ارسال شد که به دلیل رعایت اصول سئو، در انحمن های گفتگو در تگ نقل قول قرار میدم تا نه برای انجمن و نه برای دی بی اس تم مقاله کپی شناخته نشه. خوشحال میشم از لینک هایی که در ادامه قرار دادم مقالات رو روی سایت مطالعه کتید و تجربیات و نظرات خودتون رو در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

آموزشگاه بخش عمومی سایته و خیلی خوشحال میشم بعد از رونمایی از نسخه جدید سایت، اساتید انجمن به جمع تیم آموزشی بپیوندن و مقالات شون رو به ویژه در زمینه های مرتبط با دو فیلد کلی بازاریابی و گرافیک با نام خودشون در آموزشگاه ارسال کنن. برای اساتید آموزشگاه یک پروفایل اختصاصی روی سایت طراحی شده و امکاناتی هم در نظر گرفته شده که با رونمایی از نسخه جدید سایت، تاپیک درخواست عضویت رو ایجاد میکنم.

 

 

 

چگونه نام دامنه مناسب برای وب‎سایت انتخاب کنیم؟

 

بدون شک انتخاب دامنه مناسب، مهمترین و پیچیده ترین گام در هنگام راه اندازی یا طراحی وب سایت است. پس از انتخاب نام دامنه و آغاز رسمی فعالیت وب سایت، در اغلب اوقات به دلیل آشنایی کاربران ثابت با آدرس سایت، هزینه های سنگین تبلیغات و برندینگ دامنه و اعتبار سایت نزد موتورهای جستجوگر، تغییر آدرس سایت امری محال و غیرقابل انجام است و از سمتی دامنه ای که مناسب نیست، هزینه های فرصت بسیاری را بر شما اعمال می نماید. پس اگر امروز در مرحله تحقیق برای انتخاب نام دامنه وب سایت آینده خود هستید، یقین بدانید که در تمام طول فعالیت رسمی وب سایت خود، با مسئله ای تا این حد مهم و حیاتی روبرو نخواهید شد. در بسیاری از موارد افراد در آغاز راه از انتخاب خود مطمئن هستند اما با گذشت زمان مشکلات دامنه ای که انتخاب نموده اند یکی پس از دیگری نمایان می شود و به این نتیجه می رسند که در انتخاب نام دامنه وب سایت خود اشتباه کرده اند و می توانستند با کمی تحقیق، هزینه یا مشاوره بیشتر، گزینه ای بهتر را انتخاب نمایند. ‎آدرس دامنه وب سایت اولین پارامتری است که افراد در بسیاری از مواقع از طریق آن با وب سایت شما آشنا می شوند. در هنگام مشاهده لینک سایت شما در نتایج جستجو، مشاهده لینک تبلیغات شما در سایر وب سایت ها، آدرس درج شده بر روی بروشور یا کارت ویزیت شما، آدرس موجود در تبلیغات پیامکی و ایمیلی، آدرس موجود بر روی فاکتورها، سربرگ نامه‎ها و پاکت نامه ها و … در تمام حالات، همواره آدرس وب سایت شما اولین پارامتری است که مخاطب با آن مواجه است. به هر میزان که وب سایت شما بزرگتر و حرفه شما وابسته تر به فضای مجازی باشد، حرفه ای بودن آدرس دامنه وب سایت از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این نگاره سعی شده تا نکات آموزنده و اشتباهات رایج در این امر مهم و حیاتی را یادآور شویم تا بتوانید به بهترین انتخاب ممکن دست یابید.

 

‎ معیارهای انتخاب دامنه مناسب

 

 

1- دامنه باید تا جای ممکن کوتاه و به خاطر سپردن آن آسان باشد

 

بی شک به خاطر سپردن دامنه کوتاه ساده تر از دامنه طولانی است. اگر کاربران راضی وب سایت شما بتوانند آدرس سایت شما را به آسانی به خاطر بسپارند، بارها و بارها بی واسطه به سایت شما خواهند آمد. هدف از راه اندازی هر وب سایتی جذب و نگهداشت کاربران آنلاین است. حتی وبلاگ ها و وب سایت های شخصی نیز برای مخاطبان خود راه اندازی شده اند و نیازمند بازدیدکنندگان آنلاین و کاربران ثابت هستند. برای وب سایت های تجاری تبدیل بازدیدکنندگان اتفاقی به کاربران ثابت، بسیار مهم‎تر و حیاتی تر است زیرا جذب مجدد مشتری سابق بسیار آسان تر و کم هزینه تر از حالتیست که شما بخواهید شخص جدیدی را به وب سایت خود بیاورید و اعتماد او را جلب نموده و وی را متقاعد به سفارش کالا یا خدمات خود نمایید. چنانچه شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید، به یاد ماندنی بودن آدرس دامنه وب سایت یکی از مهمترین پارامترهای تضمین کننده موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت شما خواهد بود. ‎نکته پهنان دامنه های کوتاه علاوه بر سادگی در به خاطر سپردن، تایپ آسان آن است که احتمال خطای کاربر در هنگام تایپ و ورود به وب سایت دیگر یا ورود به صفحه ای که اصلاً وجود خارجی ندارد را کاهش می دهد. بسیاری از کاربران فضای مجازی با تایپ حروف انگلیسی مشکل داشته و نوشتن یک آدرس طولانی در نوار آدرس مرورگرشان برایشان یک کابوس بزرگ است. چنین افرادی همواره آدرس های کوتاه تر و سر راست تر را ترجیح می دهند. گاهاً همین ویژگی تایپ آسان نام دامنه وب سایت باعث محبوبیت نام دامنه هایی نظیر kilik (به دلیل تایپ ساده از روی کی‌برد حتی با وجود اشتباه تایپی) شده است. ‎مزیت دامنه های کوتاه تنها به یاد ماندنی بودن آن نیست بلکه کوتاه بودن آدرس دامنه سایت در رتبه گرفتن لینک‎های شما در نتایج جستجوگرها نیز تأثیر گذار است. چنانچه ویژگی بازنویسی لینک (mod_rewrite) بر روی سرور سایت شما فعال باشد و اسکریپت سایت شما از ویژگی بازنویسی لینک (URL rewriting) پشتیبانی کند، شما می توانید برای لینک های صفحات سایت خود متن لینک (Permalink) اختصاصی و پارسی بنویسید. به هر میزان که آدرس وب سایت شما کوتاه‎تر باشد، کلیدواژه هایی که در متن لینک قرار می دهید کارآمدی بیشتری خواهند داشت زیرا گوگل تنها 60 کاراکتر اول از آدرس صفحات اینترنتی را در نتایج جستجو به کاربران خود نمایش می دهد. هر اندازه که آدرس وب سایت شما طولانی تر باشد، امکان کمتری برای درج کلمه کلیدی در متن لینک صفحات برای شما باقی می ماند. برای درک راحت تر این موضوع توجه شما را به مثال زیر جلب می نماییم. ‎شرکتی قصد فروش محصول جدید خود به نام “اسپری تمیزکننده کامپیوتر و لپ تاپ ناهید” را در وب سایت خود دارد که این عبارت متشکل از 40 کاراکتر است. اگر آدرس وب سایت این شرکت www.nahidspraycompany.com باشد، تنها آدرس وب سایت شرکت با احتساب www و /com. ، به میزان 26 کاراکتر از 60 کاراکتری که در نتایج جستجو به کاربران گوگل نمایش داده می شود را به خود اختصاص داده و 34 کاراکتر باقی مانده است تا متن لینک 40 کاراکتری را در آن قرار دهیم! به دلیل نبود فضای کافی، گوگل تنها 60 کاراکتر اول را به کاربران خود نمایش داده و باقی متن لینک را به صورت سه نقطه (…) در می‌آورد! در حالت دوم اگر نام آدرس وب سایت شرکت www.nahid.com باشد، با احتساب www و /com. ، تنها 15 کاراکتر از فضای محدود 60 کاراکتری اشغال شده و به راحتی می‎توان عبارت 40 کاراکتری “اسپری تمیزکننده کامپیوتر و لپ تاپ ناهید” را در نتایج جستجو به کاربر نشان داد و از آنجایی که قرارگیری کلمات کلیدی در متن لینک در ترتیب قرارگیری نتایج جستجو به شدت تأثیر گذار است، فضای بیشتر برای قرار دادن کلمات کلیدی بیشتر، یکی از امتیازات غیر قابل چشم پوشی دامنه های کوتاه است.

 

2- استفاده از کلمه کلیدی اصلی سایت در نام دامنه

 

دامنه تا چه اندازه کوتاه باشد؟ بنابر دلایل ذکر شده، کوتاه بودن نام دامنه برای وب سایت های آینده دار و مرجع، امری بسیار مهم و حیاتی است؛ به همین دلیل دامنه های تک کلمه ای و کوتاه نسبت به دامنه های عمومی تر از قیمت گذاری بالاتری برخوردارند. اما نکته ای که نباید آن را فراموش کرد، قرارگیری کلمه یا کلمات کلیدی اصلی سایت در نام دامنه است. ممکن است شما قصد داشته باشید یک وب سایت فروشگاهی راه اندازی نمایید که در این صورت قرارگیری کلمات کلیدی buy یا store یا shop یا eshop و… در نام دامنه شما به بالاتر قرار گرفتن آدرس سایت شما در نتایج جستجوی مرابط با کلمات کلیدی خرید، فروشگاه، فروشگاه آنلاین، فروشگاه اینترنتی و… تأثیر گذار است. ‎قراردادن کلمه یا کلمات کلیدی اصلی سایت در تک تک آدرس‌های سایت امری محال است و حتی اگر دست به چنین اشتباه بزرگی بزنید، خیلی زود توسط گوگل به عنوان اسپمر شناسایی شده و وب سایت شما پنالایز می‎شود (یا حداقل در آن کلمه کلیدی از نتایج گوگل حذف خواهد شد) اما اگر آن کلمه کلیدی در نام دامنه وب سایت شما قرار داشته باشد، خود به خود در تمام صفحات حتی صفحاتی مانند “درباره ما” و “تماس با ما” نیز قرار خواهد داشت (!) و بهینه سازی سایت برای کسب جایگاه بالاتر در نتایج جستجوها با آن کلمات امری ساده تر خواهد بود. ‎ذکر این نکته حائز اهمیت است که به بهانه قراردادن کلمه کلیدی اصلی سایت در نام دامنه نباید زیبایی را فدا کرد. دامنه هایی از ترکیب یک نام دخترانه با واژه shop ایجاد شده اند، فقط باعث از بین رفتن اعتبار فروشگاه در ذهن مخاطبان سایت خواهند شد. برای راه اندازی یک وب سایت حرفه ای دامنه های تک کلمه ای حاوی کلیدواژه اصلی سایت (به شرطی که برای گوگل تعریف شده باشد نه به صورت پینگلیش) دامنه های طلایی هستند اما این دامنه ها معمولاً چندین سال پیش به ثبت رسیده اند و اکثراً وب سایت های فعالی در زمینه اختصاصی خود هستند. پس اگر به دامنه طلایی مرتبط با فعالیت خود دست نیافتید، ضمن رعایت اصل سادگی و کوتاهی، سعی کنید از ترکیب دو کلمه یا نهایتاً سه کلمه یک دامنه خوب و حرفه ای ایجاد نمایید. در ارتباط با خرید یا ثبت دامنه مقاله‎ی مجزایی در آموزشگاه قرار داده ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

3- دامنه معنی دار بهتر است

 

گاهی افراد در ترکیب کلمات و خلق دامنه های کوتاه حاوی کلمه کلیدی اصلی سایت دچار اشتباه شده و دامنه ای انتخاب می نمایند که اساساً بی معنی است یا معنای اشتباهی دارد. دامنه gamebuyeshop حاوی بهترین کلمات برای یک فروشگاه اینترنتی بازی است اما اساساً بی معنی است و از زمانی که کاربر صفحه سایت را می بندد، بیش از 10 ثانیه در حافظه وی باقی نمی ماند! همچنین دامنه igame کوتاه است و حاوی کلمه کلیدی بازی است اما ساختار اشتباهی داشته و شما را در ذهن مخاطب فردی کم سواد و وب سایت شما را وب سایتی زرد و کم اهمیت تلقی خواهد نمود. سعی کنید در ساخت نام دامنه با استفاده از کلمات با معنی، ترکیبات معنی دار و تا جای ممکن کوتاه بسازید. فراموش نکنید يك دومين خوب بخاطر‌ماندنی است. یکی از مشکلات رایج دومین های ترکیبی، جابجایی ترتیب واژگان نام دامنه است. به عنوان مثال ممکن است نام دامنه سایت شما gamepersian باشد اما کاربران به اشتباه آن را persiangame به خاطر سپرده و در مراجعات بعدی وارد سایت دیگری شوند. اگر دومین انتخابی شما دچار چنین مشکلاتی است، سعی کنید تمام دامنه های نزدیک به دامنه اصلی را ثبت یا خریداری نموده و بر روی دامنه اصلی ریدایرکت کنید.

 

4- یک دامنه خوب خوش آهنگ است

 

در ساخت ترکیبات معنی دار به خوش آهنگ بودن نام دامنه دقت نمایید. تلفظ راحت هجاهای نام دامنه و خوش آهنگی آن در به خاطر سپردن ساده آن نام کمک می نماید. به عنوان مثال دامنه ایرنا (irna) در واقع تلفظ اشتباهی از آی آر ان ای (ir news agency) است که به دلیل سادگی در تلفظ، بر روی تلفظ اشتباه “ایرنا” برندسازی شده است. البته منظور ما این نیست که اگر ترکیب شما خوش آهنگ نبود تلفظ آن را تغییر داده و صورت مسئله را پاک کنید! بلکه مثال ایرنا آورده شد تا گفته شود که خوش‌آوايی يك كلمه و آهنگ مناسب هجاهای آن، معمولاً تاثير بسزايی در بخاطرسپاری آن نام دارد.

 

5- یک دامنه خوب اشتباه نگارش نمی شود

 

استفاده از کلمات انگلیسی یا فرانسوی که املای پیچیده و تلفظ سختی دارند (مانند کلمه ژوژمان به انگلیسی judgment و به فرانسوی jugement یا کتابخانه الکترونیک به انگلیسی electroniclibrary) باعث خواهد شد که حتی خود شما هم بارها در هنگام تایپ آدرس وب سایت خود دچار مشکل شوید! احتمال اشتباه تایپی در هنگام تایپ نام دامنه، باب سوء استفاده از برند شما را برای افراد سودجو باز خواهد گذاشت. به عنوان مثال payline.ir وب سایت معتبری در زمینه ارائه درگاه واسطه بانکی است و شخصی سودجویی با ثبت دامنه peyline.ir درحال سوء استفاده از شهرت این برند و اعتبار این سیستم برای فروش محصولات فروشگاهی است! احتمال وجود اشتباه تایپی در آدرس سایت، سمی مهلک برای کسب و کارهای آینده دار و برندهای معتبر است. یک دومین خوب شامل اشتباه تایپی نیست. استفاده از Q برای ایجاد صدای “ق” یا استفاده از حرف C برای ایجاد صدای “س” در نام دامنه، ایجاد صدای “او” کشیده را با قرار دادن دو حرف O یا استفاده از حرف U و همچنین ایجاد صدای “ی” با استفاده از حروف i یا Y نمونه اشتباهاتی است که باعث ایجاد مشکلات غیرقابل جبران در نام دامنه شما خواهد شد. ‎وب سایت گویا آی تی به آدرس gooyait.com را میتوان به صورت های goyait و goiait و gooiait و guyait و guiait و gooiait نیز تایپ کرد! در مثال دیگر به آسانی با حذف یک کاراکتر “ال” از دومین bestsell، می توان ترکیب اشتباهی ایجاد کرد و از بازدیدکنندگانی که قصد ورود به آدرس اصلی فروشگاه را دارند اما سل را به صورت اشتباه sel تایپ می نمایند سوء استفاده کرد. احتمال اشتباه تایپی در دومین های طولانی بیشتر است. یک آدرس خوب آدرسی است که افراد وقتی آن را می شنوند (به عنوان مثال در تبلیغات رادیویی)، بتوانند به درستی در مرورگر خود آدرس سایت را تایپ نموده و به آن وارد شوند. انتخاب آدرسی با احتمال اشتباه تایپی برای وب سایت های آینده دار تنها به شرطی عاقلانه است که تمام آدرس های با نگارش اشتباه را ثبت یا خریداری نموده و روی آدرس اصلی وب سایت خود ریدایرکت نمایید تا در صورتی که کاربری آدرس سایت شما را اشتباه تایپ کرد، به صورت اتوماتیک به آدرس اصلی وب سایت شما منتقل شود. ‎تا به اینجا به 5 اصل مهم و حیاتی در انتخاب نام دامنه اشاره شد. در نیمه دوم این آموزش شما را با 5 اصل مهم و حیاتی دیگر و اشتباهات رایج در انتخاب نام دامنه آشنا خواهیم نمود. برای ما افتخار بزرگی است که از تجارب و نظرات ارشمند شما سروران گرام در ارتباط با این 5 اصل در بخش دیدگاه های این نگاره بهرمند شویم. برای مطالعه نیمه دوم آموزش انتخاب دامنه مناسب لطفاً کلیک کنید.

 

 

منبع: راهنمای انتخاب دامنه مناسب

 

 

نکات کلیدی انتخاب دامنه مناسب

 

در مقاله اول شما را با 5 اصل مهم و حیاتی انتخاب نام دامنه آشنا نمودیم. همانطور که گفته شد، انتخاب دامنه مناسب، مهمترین و پیچیده ترین گام در هنگام راه اندازی یا طراحی وب سایت است و در اغلب اوقات، افراد در انتخاب یک آدرس مناسب برای وب سایت خود دچار تردید یا لغزش هستند. به طور خلاصه در مقاله اول به کوتاهی نام دامنه، سادگی به خاطر سپردن آن نام، استفاده از کلمه یا کلمات کلیدی اصلی سایت در نام دامنه، خوش آهنگی نام دامنه و تایپ و نگارش صحیح آن اشاره نمودیم. در سری دوم از این آموزش 5 اصل مهم دیگر را تشریح خواهیم نمود.

 

6- نام دامنه باید مرتبط با فعالیت شما باشد

 

هنگامی که شخصی نام دامنه وب سایت شما را می شنود، باید بتواند به آسانی موضوع اصلی سایت شما را حدس زند؛ در غیر این صورت دامنه مرتبطی برای وب سایت خود انتخاب ننموده اید. انتخاب دامنه ای نظیر vilia.ir برای یک فروشگاه اینترنتی انتخابی اشتباه است. یک دامنه خوب بايد مخاطبين شما را درست هدف گرفته و بيانگر نوع فعاليت و موضوع اصلی وب سایت شما باشد. انتخاب دامنه mashadleatherstore.com برای یک فروشگاه اینترنتی محصولات چرمی انتخاب نادرستی است چرا که هم طولانی است و هم حاوی کلماتی با احتمال وقوع اشتباه تایپی بسیار زیاد است. اما دامنه هایی نظیر kohancharm یا mehrbag یا charmeaftab در عین حال که مرتبط با موضوع اصلی فعالیت وب سایت هستند، احتمال وجود اشتباه تایپی در هنگام تایپ آدرس سایت پایین است و به آسانی می توان برای چنین دامنه هایی برندسازی کرد. ‎سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که مرتبط با حیطه کاری شماست؛ بدین صورت حتی اگر شخصی با تجارت شما آشنا نبوده و تا به حال وب سایت شما را ندیده باشد، فقط با شنیدن نام آدرس وب سایت شما از حوزه کاریتان مطلع می گردد. اگر قصد راه اندازی یک وب سایت شخصی دارید می توانید از نام خود استفاده نمایید اما اگر قصد راه اندازی یک وب سایت برای شرکت خود دارید، استفاده از تمام نام شرکت در آدرس دامنه اشتباهی ناشیانه است. اگر شما بخواهيد از نام شركت خود بصورت کامل در دامنه سایت استفاده نماييد (به خصوص آنکه نام شرکت های ایرانی متشکل از 3 یا 4 کلمه است)، با تمام مشكلاتی که در مقاله اول در شماره های 1 تا 5 لیست کرده ایم مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی پیشنهاد می کنیم برای شرکت خود یک برند تجاری یکتا مرتبط با محصول یا خدمات خود ثبت نموده و از آن در آدرس وب سایت خود استفاده نمایید. برند “شاتل” به عنوان نام تجاری شرکت “آریا رسانه تدبیر” به آدرس shatel.ir یک نمونه حرفه ای در این ارتباط است.

 

7- از اعداد در نام دامنه استفاده نکنید

 

با رشد تمایل اشخاص حقیقی و حقوقی به راه اندازی وب سایت و وقوع پیده ای به نام احتکار دامنه، تقریباً تمام دامنه های موجود در تمام زمینه ها یا برای استفاده و یا برای احتکار و فروش به مبلغی چند ده تا چند صد برابر قیمت ثبت، قبلاً به ثبت رسیده اند و در حال حاضر پیدا و ثبت نمودن یک دامنه زیبا و جذاب آزاد تقریباً به امری محال تبدیل شده است. در چنین شرایطی برخی اشخاص با اضافه نمودن اعداد به ترکیب کلمات، نام های جدیدی آزاد برای ثبت ایجاد نموده و وب سایت خود را با چنین دامنه های غیر حرفه ای ایجاد می نمایند. ‎در این بین اعدادی مانند 98 (به دلیل وجود این عدد در پیش شماره تلفن کشور ایران)، 21 (پیش شماره تهران) و 724 (به معنی 7 روز هفته 24 ساعته) و اعدادی از این قبیل از محبوبیت بیشتری برخوردارند. این روش یکی از متداول ترین اشتباهات رایج و یکی از بدترین شیوه های انتخاب دامنه برای وب سایت های آینده دار است. وجود عدد در نام دامنه علاوه بر آنکه به خاطر سپردن آدرس وب سایت را دشوار نموده و از دیدگاه اصول سئو دامنه های حاوی عدد دامنه های حرفه ای به حساب نمی آیند، مشکل بزرگترشان باز گذاشتن دست سوء استفاده گرها از برند وب سایت شماست. احتمالاً با وب سایت soft98.irآشنا هستید، با اضافه نمودن یک یا چند عدد به این دامنه می توان بی نهایت دامنه مشابه soft97.ir, soft99.ir, soft098.ir و… ایجاد و از اعتبار این سایت برای برندسازی و کسب بازدیدکننده برای خود سوء استفاده نمود. مثال دیگر تبدیل دامنه ای نظیر tala724.ir به دامنه های tala7.ir, tala24.ir, tala725.ir و … است. ‎اشتباه رایج دیگر هنگامی است که دامنه مد نظر کاربر قبلاً به ثبت رسیده و با جایگزینی اعداد بجای حروف اقدام به ایجاد دامنه جدیدی می نماید. به عنوان مثال تبدیل ForYou به 4You یا استفاده از عدد صفر “0″ بجای حرف او “o” انگلیسی ، استفاده از عدد “3″ بجای صدای “س” حروف “S” و “C” و مواردی دیگر از این قبیل. چنین دامنه هایی مملو از اشتباه تایپی بوده، به خاطر سپاری آدرس دامنه برای بازدیدکنندگان اتفاقی تقریباً محال است. چنین دامنه ای به هیچ عنوان منطبق بر اصول سئو نیست و برندسازی برای آنان بسیار دشوارتر و پرهزینه تر است.

 

8- از خط فاصله (-) در نام دامنه استفاده نکنید

 

مشابه مورد قبل به دلیل آنکه برخی اشخاص در هنگام انتخاب نام دامنه قادر به یافتن نام آزاد مناسب نخواهند بود، عمداً یا سهواً از کاراکتر دش (-) در نام دامنه برای ایجاد نامی آزاد برای ثبت استفاده می نمایند. استفاده از دش به اندازه‎ی استفاده از اعداد نهی نمی شود اما بهتر است در نام دامنه خود از آن استفاده نکنید. از دلایل پشتیبانی این موضوع می‎توان به دشواری در بیان آدرس سایت به ویژه در تبلیغات صوتی، افزایش احتمال اشتباه تایپی توسط کاربر و دشواری در به خاطر سپردن آدرس سایت اشاره کرد. برای نمونه ممکن است کاربری آدرس music-baran را به اشتباه musicbaran تایپ نموده و وارد وب سایت دیگری شود. همچنین وجود کاراکتر دش در نام دامنه، زمینه سوء استفاده را برای افراد فرصت طلب باز خواهد نمود. به عنوان مثال آدرس اینترنتی بانک مسکن به صورت bank-maskan.ir است که شخصی آدرس maskan-bank.ir را به قیمت 3500 تومان ثبت نموده و احتمالاً قیمتی چند ده میلیونی برای فروش آن به بانک مسکن قرار داده است!

 

9- از پسوندهای دامنه متعارف استفاده کنید

 

در ارتباط با شناخت پسوندهای دامنه مقاله آموزشی دیگری در آموزشگاه دی بی اس تم قرار داده ایم که برای مطالعه می توانید به آن مراجعه نمایید. به صورت خلاصه دامنه های سطح بالا پسوندهایی نظیر .com, .edu, .gov, .net, .org, .biz, .info, .name, .pro, .asia, .mobi و غیره هستند که در بالاترین سطح سلسله مراتب سامانه نام دامنه در اینترنت قرار دارند. برای مشاهده لیست کامل دامنه های سطح بالا کلیک کنید. نام دامنه های سطح بالا در منطقه ریشه (Root Zone) محدوده نام نصب شده است. در این میان دامنه های موجود در دسته های generic و generic-restricted که شامل پسوندهای (.com, .net, .org, .info, .biz, .name, .pro) می شود از محبوبیت بیشتری نزد موتورهای جستجوگر برخوردارند. دامنه های ملی کشورها (برای ایران ir.) در اولویتی پس از دامنه های فوق قرار داشته و برای وب سایت هایی که به نوعی ارتباط موضوعی با کشورشان دارند پیشنهاد می شود. پسوند ir. به دلیل تحریمات علیه کشور ایران، در برخی مواقع با محدودیت هایی مواجه است (نظیر سیستم تبلیغات گوگل و برخی از سایت های تجزیه و تحلیل وضعیت وب سایت یا آنالیزگر آمار کاربران و …) ‎علاوه بر این، پیشفرض ذهنی اغلب اشخاص از دامنه های معتبر به خصوص برای سایت های شرکتی پسوند .com بوده و به هنگام تایپ آدرس سایت در نوار آدرس مرورگر خود از این پسوند استفاده می نمایند. این مسئله در برندسازی بسیار بسیار حائز اهمیت است و عدم توجه به این مهم، سبب ایجاد مشکلات غیرقابل حلی برای صاحبان مشاغل خواهد شد. به عنوان مثال آدرس وب سایت شرکت مشهور ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت “های وب” به صورت hiweb.ir بوده درحالی که بسیاری از اشخاص پی از شنیدن نام برند “های وب” در برای سر زدن به آدرس وب سایت این شرکت و مشاهده سرویس های ارائه شده، آدرس hiweb.com را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ نموده و وارد یک وب سایت انگلیسی زبان خواهند شد! (بسیاری از کاربران حرفه‎ای به هنگام تایپ آدرس وب سایت مورد نظر با ترکیب کلیدهای Ctrl+Enter بصورت اتوماتیک پسوند .com را به انتهای آدرس سایت می افزایند). هرچه پسوند دامنه غیرمتعارف تر انتخاب شود، احتمال آزاد بودن دامنه مد نظر شما بیشتر است اما از دو ویژگی سهولت در به خاطر سپاری آدرس سایت توسط کاربر و تایپ صحیح آدرس دامنه سایت دور خواهید شد.

 

10- از دامنه قدیمی با انقضای طولانی مدت استفاده کنید

 

در مقاله آموزشی دامنه بخریم یا ثبت کنیم؟ اشاره کرده ایم طول عمر دامنه و مدت زمان باقی مانده تا انقضای دامنه برای موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل از اهمیت بسزایی برخوردار است. عمر دامنه فاکتوری است که در میدان رقابت ترتیب قرارگیری نتایج گوگل به عنوان یک امتیاز اضافی به یاری سایت آمده و باعث کسب جایگاه بهتر برای وب سایت شما می گردد. گوگل به دامنه های با عمر کمتر از 6 ماه کمترین بها را داده، وب سایت های با دامنه های 6 ماه تا 2 سال را در شرف راه اندازی می داند و به هر میزان که عمر دامنه از 2 سال بیشتر باشد، ارزش بیشتری برای سایت قائل خواهد شد. پس اگر دامنه ای دارید که چندین سال پیس آن را ثبت نموده اید، به خوبی قدر آن را بدانید و یا بجای ثبت یک دامنه تازه به دنبال خرید یک دامنه قدیمی از صاحب آن باشید. زمان انتقضای طولانی تر دامنه نیز چنین است. به هر میزانه که فاصله زمانی بیشتری به زمان انقضای دامنه شما مانده باشد، گوگل اعتماد بیشتری به وب سایت شما خواهد نمود. پس اگر توان مالی دارید، دامنه های ملی را 5 ساله و دامنه های بین المللی را 10 ساله ثبت یا تمدید نمایید.

 

‎در سری اول و دوم این آموزش کوشش نمودیم تا شما را با 10 عامل بسیار مهم و کلیدی در زمان انتخاب آدرس دامنه آشنا نماییم. در کنار این 10 مورد، عوامل مهم و تأثیر گذار دیگری چون میزان بودجه شما، هدف از راه اندازی وب سایت، رعایت کپی رایت و عدم تقلید از برندها، فصلی یا دائمی بودن وب سایت شما، وجه امتیاز و متفاوت بودن نام دامنه در شرایط خاص و … نیز وجود داشته که برای هر شخص متفاوت است و شما باید با در نظر گرفتن تمام عوامل، بهترین آدرس دامنه را برای وب سایت خود انتخاب نمایید.

 

منبع: انتخاب دامنه مناسب

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

در حال بارگذاری


  • کاربران آنلاین در این صفحه

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...