رفتن به مطلب

درخواست مشارکت همگانی برای طراحی یک قالب کامل


B.A.H.M.A.N

پست های پیشنهاد شده

با سلام خدمت دوستان گرامی :shy:

 

در پی تحقیقات و بررسی های انجام شده در چندین ماه گذشته که توسط بنده و همکاران و کاربران عزیز پرستاشاپ انجام گرفته ، به نتایجی دست یافتیم که نشان میده فاکتورها و عواملی که باعث فروش محصولات در یک فروشگاه آنلاین میشه در ایران کمی متفاوت با سایر کشورهاست . از طرفی برخی کاربران پرستاشاپ از نبود قالب خوب ناراضی هستند و از طرف دیگر برخی نیز بر فروش کم محصولاتشان اشاره میکنند . البته عوامل زیادی در فروش آنلاین موثره ولی فرهنگ حاکم بر یک کشور نیز در فروش محصولات یک فروشگاه آنلاین تاثیر میذاره . http://presta-shop.ir/forum/images/smilies/lightbulb.png

 

براساس تحقیقات به عمل اومده ، قالب و سیستم فروش محصولات اکثر فروشگاه های اینترنتی در ایران بر پایه وبلاگ و پست گونه بنا شده است . و دلیل آن هم نفوذ بسیار زیاد وردپرس در بین وبسمترهای ایرانی هستش . در چند سال اخیر که فروشگاه ساز مناسبی در اختیار وبسمترهای ایرانی نبوده و همچنین به علت نبود پشتیبانی خوب و سختی کار کردن با فروشگاه سازها ، باعث شده بود صاحبان فروشگاه ها بیشتر به سوی وردپرس که کارش یه چیز دیگس کشیده بشن و این فرهنگ اشتباه تا اونجا پیش رفته که تا حرف از فروشگاه زده میشه همه وردپرس رو پیشنهاد میدن! :shy:

 

 

از طرف دیگر به دلیل اینکه اکثر مشتری های اینترنتی و افرادی که کالایی از اینترنت خریداری میکنن ، به این سیستم و قالب وردپرس و فروشگاه هایی شبیه به وبلاگ و شبیه ساختار وردپرس عادت کرده اند و تا سایتی شبیه وردپرس میبینن تشخیص اینکه این فروشگاهه یا وبلاگ یا سایت دانلود براشون سخت شده . برای همین راحت تر با این نوع فروشگاه ها و قالب ها ارتباط برقرار میکنن . البته نه اینکه ساختار وردپرس یا جوملا یا امثال آنها برای فروش مناسبه ، برعکس بسیار هم نامناسبه ، ولی چون کاربران در ایران به این نوع سیستم ها عادت کرده اند راحت تر ارتباط برقرار میکنن .

 

 

خلاصه این مطالب ، تصمیم گرفته شد با کمک و همیاری شما صاحبان فروشگاه ها که اکثرا از سیستم های دیگر مثل وردپرس ، جوملا و فروشگاه سازهای دیگر به پرستاشاپ مهاجرت کرده اید ، بررسی کامل تری از این موضوع داشته باشیم و با جمع بندی هایی که انجام میگیره در نهایت یک قالب جامع ، کامل و متناسب با فرهنگ خرید اینترنتی در ایران طراحی کنیم. :D

 

این تاپیک به مدت 2 هفته باز خواهد ماند و از دوستانی که قبلا فروشگاه اینترنتی با فروش خوب داشته اند یا دوستانی که سابقه مدیریت فروشگاه هایی بر پایه سیستم های مثل وردپرس داشته اند ویا دارند تقاضا میشه آدرس فروشگاه خودشون رو در این تاپیک ارسال نمایند و همچنین افرادی که صاحب نظر در زمینه تبلیغات و بازاریابی و روانشناسی فروش هستند نیز تقاضا میشه نظرات خودشون رو مطرح نمایند ( فقط خواهشا از بحث خارج نشین و اگر مطلب مفیدی دارین پست ارسال کنید ، مطالب حاشیه ای و غیراستاندارد بدون اخطار پاک خواهند شد )

 

 

قالبی که قراره طراحی بشه خصوصیات زیر رو خواهد داشت :

 

1 - با جمع بندی و تحقیقات انجام شده بر روی قالب ده ها فروشگاه موفق اینترنتی ایران طراحی خواهد شد

 

2 - بسیار ساده ، شیک ، مدرن و با امکانات خواهد بود و فقط براساس استاندارد فروش طراحی میگردد ( قالبی که باعث فروش بشه نه موارد حاشیه ای )

 

3 - قالب به صورت اشتراکی و قیمت پایین عرضه خواهد شد و قیمت پایه حدودا 130 تومان در نظر گرفته شده است و طوری خواهد بود که برای تمام محصولات اینترنتی قابل استفاده خواهد بود .

 

دوستانی که میخوان این قالب طراحی بشه و تقاضای طراحی چنین قالبی رو دارن ( قالبی که با ساختار و فرهنگ فروش در ایران تناسب داشته باشه و دارای امکانات مناسبی برای فروش باشه ) ، درخواستن خودشون رو ارسال کنن ، حداقل درخواست برای شروع طراحی این قالب 5 نفر میباشد و اگر به این حد نرسید قالب طراحی نخواهد شد . بنابراین فقط دوستانی که قالب رو خواهند خرید درخواست بدن و از ارسال درخواست های بی مورد لطفا خودداری نمایید چون به محض رسیدن به حد نصاب درخواست کننده باید حتما نصف مبلغ طراحی قالب رو به عنوان پیش پرداخت واریز کنه بلافاصله . :shy:

 

 

بار دیگر از دوستان خواهش میکنم مشارکت کنید و اونایی که میخوان به صورت جدی فروش داشته باشن و وقت خودشون رو بیهوده تلف نکنن ، در این پروژه همکاری لازم رو داشته باشن که انشاله بتونیم با کمک برای پرستاشاپ قالبی فوق العاده سبک ، حرفه ای و مناسب فروش عرضه نماییم .

 

فقط دو هفته این پیشنهاد فعال است و در صورت استقبال نشدن این تاپیک حذف خواهد شد . از مدیر محترم دانوش هم میخوام این تاپیک رو یه جایی در دید یا صفحه اصلی انجمن قرار بدن تا همه کاربران دسترسی داشته باشن ، چون احساس میکنم این موضوع خیلی مهمه و میتونه باعث ارتقای پرستاشاپ در ایران و همچنین ارتقای مالی و روحی استفاده کنندگان و فروشگاه داران از پرستاشاپ بشه .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

بهمن جان طبق صحبتی که چند شب پیش داشتیم و طبق اظهارات مدیران فروشگاه های دیگه که قبلاً با خوت صحبت کرده بودن، بزرگترین مشکل پرستاشاپ در پایین بودن آمار فروش، در مراحل خرید هست.

 

قبل از هرچیز بگم که حدود 4سال فروشنده محصولات خودم بودم و چندسال قبلش بازاریابی کردم. ویدئوهای سمینارهای فروش زیادی رو خریدم و دیدم و مطالب و کتابهای زیادی خوندم. بیشتر از 100 کتاب در زمینه افزایش فروش به پارسی و انگلیسی در کتابخانه شخصی خودم دارم و بر متدهای بازاریابی و فروش نوین به خوبی آشنایی دارم.

این فقط برای اینکه این ذهنیت ایجاد نشه صحبت هام از روی سلیقه و نظر شخصیه.

 

اول از همه اینکه جوابدهی متدهای بازاریابی و فروش متوسط، پیشرفته و فوق حرفه ای توی ایران 50-50 هست و به ویژه توی اینترنت این درصد بازخورد شاید از 50درصد هم کمتر باشه و خیلی هاش با اینکه توی اکثر کشورهای جهان آمار موفقیت رو به شکل تصاعدی بالا میبره، توی ایران پایین میاره. این بخاطر فرهنگ بومی ماست.

 

دوم اینکه بزرگترین مشکل اسکریپت های فروشگاه ساز، مراحل خرید اونهاست نه قالب! خریداران اینترنتی ایرانی عادت دارن روی یک دکمه کلیک کنن و مراحل خرید رو ظرف 20ثانیه طی کنن. کمترین اطلاعات رو وارد کنن و خیلی هاشون حتی کدپستی رو هم نمیدونن و حتی شماره موبایل یا تلفن ثابت رو هم وارد نمیکنن. از هر 100خریدار زیر 40نفر حاضر میشه ایمیلش رو توی مراحل خرید وارد کنه تا کدرهگیری براش ایمیل بشه. اکثراً از لو رفتن ایمیلشون و ارسال اسپم توسط مدیر فروشگاه واهمه دارن.

 

بدترین جای قضیه اینه که آمار بسیار بالایی از خریداران اطلاعات بسیار بسیار کمی از اینترنت و کامپیوتر دارن طوری که اگر مراحل خرید کوچکترین نکته مبهمی توش باشه فوراً صفحه رو میبندن و منصرف میشن. غالباً ایمیل هاشون رو با WWW می نویسن و معنی کلمه گذرواژه رو نمی فهمن.

 

اکثر خریداران اینترنتی فکر میکنن اگر توی فروشگاهی عضو بشن مثل عضویت در یک حزب می مونه و براشون تعهد و مسئولیت به وجود میاره!

فکر میکنن اگر فردا این سایت مشکلی براش پیش بیاد بخاطر اینکه عضوش بودن پای اونها هم به عنوان کاربرانش گیره. صدها بار توی تماس های تلفنی این نوع اعتقاد به من گفته شده. زمانی که از شاپ اسکریپت استفاده میکردم هیچ کس حاضر نبود به هیچ عنوان توی سایتم عضو بشه با اینکه 1000تومان تخفیف برای اعضا ایجاد کرده بودم و توی برهه های زمانی خاصی هم ارسال رو رایگان برای اعضا میذاشتم ولی بازم بصورت مهمان خرید نمیکردن. حتی هدیه رایگان برای خرید اعضا در نظر گرفتیم اثری نداشت. حتی امتیاز وفاداری پرستاشاپ هم اثری در آمار عضویت خریداران نداشت.

 

نکته بعد اینکه متن تبلیغاتی حدوداً 90% از عامل تعیین کننده موفقیت در فروشه. اگر توی متن تبلیغاتی چندبار دکمه خرید رو به کاربر نشون ندی به احتمال خیلی زیاد بدون خرید صفحه بسته خواهد شد.

توی مبحث نورو مارکتینگ هم این عامل بررسی شده. دانشمندان به این نتیجه رسیدن مخاطب وقتی از وسط مطلب به بعد رد میشه تمایل خریدش بسیار بالا میره ولی چندخط بعد فوراً این تمایل فروکش میکنه و منصرف میشه و اگر متن طوری نوشته شده باشه که کاربر رو ترغیب به خوندن تا انتها کنه، مجدد تمایل به خرید بالا میره و کاربر در انتهای متن، ترغیب به خرید میشه و خرید میکنه.

ولی توی اسکریپت های فروشگاه ساز از جمله پرستا، یک دکمه کوچولوی اضافه به سبد خرید در بالای متن گذاشته شده و کاربر وقتی متن رو میخونه کامل صفحه رو اسکرول میکنه و میاد پایین و اون دکمه رو نمی بینه و وقتی به پایین صفحه هم میرسه چون چندبار دکمه خرید (پیشنهاد خرید) بهش نشون داده نشده و در انتها هم دکمه خرید وجود نداره، به احتمال خیلی زیاد خرید رو به آینده موکول میکنه و صفحه رو می بنده.

 

نکته بعدی مراحل سخت خرید هست.

همونطور که گفتم اکثریت خریدران وقت برای هدر دادن توی سایت ندارن. آمار علمی یک سایت معتبر بود که اگر ظرف 2-3 (و بعضی ها میگن 3-5 ثانیه) نتونی توجه مخاطب رو جلب کنی، سایتت موفق نخواهد بود. مشتری وقت برای هدر دادن نداره. حتی اگر موفق به ترغیب بازدیدکننده برای خرید بشید، اضافه کردن محصول به سبد خرید، کلیک رو دکمه سبد خرید، طی کردن 5 مرحله متفاوت برای ثبت سفارش و درخواست اطلاعات اضافی به درد نخور مثل تاریخ تولد! توی مراحل خرید از مخاطب، همه اینها باعث میشه غالب کاربرانی که روی دکمه اضافه به سبد کلیک کردن، هرگز به صفحه ثبت نهایی سفارش نرسن!

 

بحث طراحی قالب، رنگ بندی قالب، رنگ دکمه ها، اجرای صحیح در مرورگرهای قدیمی، متن تبلیغاتی، استفاده مناسب از تصاویر کاور و بنر، سرعت بارگذاری و ... هم هست که خارج از موضوع تاپیکه و خودتون بهتر از من بهش واقفید.

 

پیشنهاد اول من:

همونطور که قبلاً بهت گفتم باید ماژولی برای پرستا طراحی بشه که اولاً دکمه اضافه به سبد خرید رو به انتهای مطالب تبلیغاتی محصولات اضافه کنه چون حیاتی ترین دکمه خرید دکمه آخری در انتهای متن هست که در فروشگاه سازها وجود نداره.

و ثانیاً این ماژول بتونه به مدیر این امکان رو بده هرجای متن که خواست از طریق قراردادن یک شرت کد یا هر چیز دیگه ای دکمه اضافه به سبدخرید رو توی متن بذاره. مثلاً 5بار بین متن تبلیغاتی بتونه به مخاطب پیشهاد خرید بده که این ویژگی بازم خیلی حیاتیه (مخصوصاً برای ایران) و باز هم در پرستاشاپ و سایر فروشگاه سازها وجود نداره.

 

پیشنهاد دوم من:

یک خدمت به بازارچه اضافه کنید ساده کردن مراحل خرید و حذف گزینه های اضافی و مبلغش هم مشخص باشه تا همه بتونن این خدمت رو سفارش بدن. مبلغ هم منصفانه باشه بهتره چون پرستایی ها به دلیل مشکلات فوق نسبت به سایر مدیران فروشگاه ها (مخصوصاً وردپرسی ها) به شدت آمار فروششون کمتره و درآمد بالا ندارن.

 

موفق باشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آقای معظمی خیلی ممنون بابت زحمتی که کشیدین و مطالب خوبی تایپ کردین ( فقط وقتی متن پستتون طولانی میشه لطفا عنوان هر پاراگراف رو بولود و برجسته کنید تا خوندن راحت تر بشه برای کاربران ) ، بحث در مورد قالب از موضوع این مبحث جدا نیست ، چون موضوع اصلی این تاپیک همون قالبه که باید امکاناتش مناسب تر و بهینه تر بشه .

 

برای اینکه بقیه هم بیان و تو بحث شرکت کنن خودم هم مواردی رو مطرح میکنم که اندیشه و خلاقیت دوستان باز تر بشه و بتونن مطالب و دانسته هاشو ن رو به اشتراک بذارن .

 

برای بخش ثبت نام پرستاشاپ و خرید به اصطلاح میهمان من ایده بسیار مناسبی دارم . ایده ای بسیار ساده ، در این ایده از پرداخت مهمان پرستاشاپ استفاده ای نخواهیم کرد

 

 

ماژولی نوشته میشود که با فعال شدن این ماژول عنوان بخش ثبت نام به خرید میهمان تغییر پیدا میکنه و در پیکربندی این ماژول قابلیت غیرفعال کردن فیلدهای اضافی بخش ثبت نام موجود باشد و کاربر بتواند براساس نیاز خود و موضوع فروشگاه ، این فیلدها رو کم و زیاد کنه . برای مثال برای فروشگاه های دانلود فایل ، فقط دو فیلد آدرس ایمیل و رمز عبور کفایت میکنه ، حتی اگر محصول به ایمیل کاربر ارسال میشه ، فیلد رمز عبور رو هم میشه حذف کرد !!

 

همچنین در این ماژول امکان نوشتن راهنمای کوچکی به صورت متن چشمک زن با رنگ قرمز در صفحه پرداخت یک صفحه ای میشه کاربر رو راهنمایی یا موارد دلخواه رو به مشتری یادآور شد.

 

با امکان شخصی سازی و انتخاب فیلدهای دلخواه توسط خود مدیر فروشگاه که در این ماژول گنجانده میشه + پرداخت یک صفحه ای ، تقریبا تمامی مشکلات بخش خرید و دردسرهای آن حل میشه .

برای فروشگاه هایی که متن بسیار طولانی برای توضیحات محصولشون میذارن طبیعتا باید دکمه افزودن به سبد خرید یا باید همیشه در دید باشه که اینو میشه با جی کوئری حل کرد که با اسکرول صفحه دکمه افزودن به سبد خرید هم حرکت کنه . یا میشه با قرار دادن تگی کوتاه مثل "bot" در مطلب هر کجا که مدیر فروشگاه بخواد همونجا دکمه اضافی ظاهر بشه .

 

مطلب بعدی خیلی از کاربرا با شرکت های چون ایران مارکت سنتر و فروتل و هموار و ... قرارداد دارن و اگه در موقع اضافه کردن محصول فیلدی باشه که لینک خرید پستی رو وارد کنیم و تو صفحه محصول ، اون لینک اتوماتیک به یک دکمه زیبای خرید پستی تبدیل بشه ( با استایل ) باز هم در فروش بسیار تاثیر گذار خواهد بود . چون خیلی از مشتری ها فقط یک محصول خریداری میکنن و نیازی به ثبت نام و اضافه به سبد خرید ندارن . بنابراین میتونن راحت رو خرید پستی کلیک کنن و مستقیم وصل بشن به سایت شرکت مذکور و محصول رو سفارش بدن .

این امکان رو من در قالب جدیدم ( سبز و خاکستری که 2 که مراحل طراحیش تموم شده ) به وجود آورده ام و علاوه بر اینکه مدیر فروگاه میتونه لینک خرید پستی بذاره ، میتونه این لینک رو با گذاشتن تگی ساده در هر کجای متن توضیحات محصولش قرار بده به راحتی :)

 

 

مطلب مهم بعدی ساختار صفحه توضیحات محصول د اکثر فروشگاه ساز است که مشتری رو گیج میکنه ، تا اونجایی که میشه باید این صفحه خلوت ، ساده ، سریع و جمع و جور باشه . این مشکل پرستاشاپ نیست فقط ، بلکه تمامی فروشگاه سازهایی مثل پرستاشاپ درست همین طراحی رو برای صفحه توضیحات محصول دارن . برای این صفحه ماژولی باید طراحی بشه که در پیکربندی اون امکان حذف بخش عکس محصول فراهم باشه ، چون خیلی ها بین توضیحاتشون چندین عکس از محصول رو میذارن و به نظرم بودن اون بخش برای چنین فروشگاه هایی یه چیز اضافه و جاگیر و گیج کننده ای هست . هر صاحب فروشگاهی این امکان رو داشته باشه به راحتی از مدیریت اون بخش رو مخفی کنه اگه توی توضیحات بلندش عکسی از محصول رو قرار میده .

 

مطلب بعدی و مهم دیگه اینکه خیلی ها نمیدونن که پرستاشاپ این قابلیت رو داره که صفحه اییندکس یا صفحه اول فرشگاه رو خودشون میتونن انتخاب کنن ! برای مثال خیلی ها تاپیک زده اند تو این چند مدت که ما میخوایم صفحه اول فروشگاهمون لیست صفحه داشته باشه یا صفحه بندی داشته باشه . به راحتی میشه یک شاخه خاص ، یا صفحه محصولات جدید یا یک صفحه خاص رو ایجاد کرد که تمامی محصولات با صفحه بندی در اون لود بشن ( میشه ماژولی برای اینکار نوشت ) اینم درسته زیاد تاثیری نداره تو فروش ولی به اندازه یکی دو درصد تاثیرش رو میذاره .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سپاس.

 

چندتا نکته:

 

1- ماژول اولی که گفتی یعنی همونی که امکان تعیین فیلدهای عضویت و خرید رو به مدیر میداد باید با مراحل خرید 5 مرحله ای هم سازگار باشه چون مثلاً منی که دارم از ماژول فروتل استفاده می کنم بخاطر محدودیت های اون ماژول مجبورم خریدم روی 5 مرحله ای باشه و این تداخل بین ماژولها تا جای ممکن نباید پیش بیاد تا همه با هر شرایطی بتونن استفاده کنن.

 

2- بزرگترین مزیت اسکریپت فروشگاه ساز سبد خرید اونه. اگر قرار بود لینک به بیرون داده بشه دیگه نیازی به اسکریپت فروشگاه ساز نبود. با وردپرس هم میشد این کارو کرد.

و بعد نمیدونم تا چه حد شما برنامه نویس ها در جریانید ولی سبد خرید سیستم های واسطه cod در طول روز بارها و بارها قطع میشن و مخصوصاً در ساعات پرترافیک می بینی 2ساعت سبد خرید فروتل داون شده و سفارشاتت رو بطور کامل از دست میدی!

اینجاست که مزیت یک فروشگاه ساز خودنمایی میکنه و اینکه مراحل خرید می تونه در خود فروشگاه طی بشه و از طریق وب سرویس به پنل منتقل بشه و لینکی به بیرون داده نمیشه و کاربر توی خود سایت تمام مراحل خرید رو طی میکنه.

اگر قراره ماژولی طراحی بشه که دکمه ها رو در بین متن و همینطور در انتهای متن قرار بده، باید اون دکمه، دکمه اضافه به سبد خرید باشه وگرنه اگر دکمه لینک خرید پستی باشه، استفاده از یک اسکریپت فروشگاهی در اون حالت مثل استفاده از اسلحه به عنوان چماق می مونه.

 

3- در مورد ساختار صفحه توضیحات محصول حرف های قشنگی زدی و اگر به فروشگاه من بیای می بینی چقدر حرفه ای طراحی شده و بجای تب های گیج کننده، تب نظرات رفته پایین مطلب مثل بخش نظرات وردپرس شده و ...

اما یک نکته هم در مورد تصویر اصلی محصول گفتی که اضافی هست، با این مورد مخالف نیستن ولی این رو مد نظر قرار بده که تصاویری که در این بخش قرار میگیرن در سایت مپ سایت هم اضافه میشن و نمیدونم چقدر دقت کردی به این موضوع که اگر 10تا تصویر توی متن تصویر بذاری، بازم اون یک دونه تصویری که به عنوان تصویر اصلی در اون بخش اضافه کردی توی سرچ تصاویر گوگل جلوتر از همه قرار میگیره.

فکر میکنم بخاطر قرار گیری در سایت مپ و معرفی در بخش سایت مپ گوگل وبمستره که ارزش بالاتری نسبت به تصاویر داخل متن داره.

 

دیگه نکته خاصی به ذهنم نمیرسه.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون از بهمن عزیز و جناب معظمی. البته جناب معظمی شما گفتید که مطالعه داشتید ولی بسیاری از مواردی که ذکر کردید تجربه شخصی شما بوده. البته من هم تا حدودی این موارد رو قبول دارم اما وقتی میشه این گفته ها رو ثابت کرد که یک تحقیق جامع صورت بگیره.

گفته های من بر خلاف شما نظر شخصی هست ولی بیشتر اشاره به صحبت های شماست.

 

به نظر شما فروشگاهی که کالای قیمت بالا مثل دوربین میفروشه یا یک سایت که CD میفروشه دارای یک نوع مشتری هستند؟ من فکر میکنم مشتریانی که شما گفتید به هیچ عنوان در سایتی که لپ تاپ یا دوربین یا این موارد رو میفروشه حتی روی خرید هم کلیک نمی کنند چه برسه بخوان مهمان خرید کنند یا عضو بشن.

فکر میکنم ایده های شما برای فروشگاه های کوچک هست و شاید متوسط که البته تعدادشون کم هم نیست.

 

به نظر من فروشگاه هایی که در کار فروش محصولات خاصی هستند نباید نگران این موارد باشند چون مشتریان آن ها هم معمولا خاص هستند و می دانند برای چی به سایت وارد شدند و حتی برخی از مشتریان به بخش نحوه خرید و درباره فروشگاه میرن و شرایط خرید رو مطالعه می کنند تا ببینند میتونند اعتماد کنند یا نه. پس اگه یک سایت فروش اختصاصی دارید زیاد نگران نباشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قطعاً این استثنائات وجود داره و صحبت من کلی بود وگرنه به قول شما فروشگاهی که لپ تاپ می فروشه کاربرانش در این حد اطلاعات دارن که بدونن ثبت نام در مراحل خرید چه معنی میده و چه مزایایی براشون به همراه داره.

ولی مگر چندتا فروشگاه بزرگ با پرستاشاپ داریم؟

مگر جز اینه که اکثر فروشگاه های راه اندازی شده با پرستاشاپ، محصولاتی که می فروشن همین محصولات عادی و عمومیه؟ از محصولات نرم افزاری تا تله شاپینگ و حتی محصولات اختصاصی خودشون ولی با رنج قیمت زیر 50-70 هزارتومن.

مشکلاتی که مطرح کردم بطور جامع گریبان گیر اکثریت هست و اقلیت هایی که بخاطر خاص بودن مشتری هاشون دغدغه های کمتری دارن در صحبت های من نمی گنجن.

 

 

 

من بعد از بازاریابی، حدود 4سال پیش فروشندگی برای محصولات خودم رو با شاپ اسکریپت شروع کردم و بعد ها از توماتوکارت برای سایت تخصصی سخت افزار استفاده کردم (که برای همون سایت سر قالب پرزر به مشکل خوردم و از پرستا دور شدم) و بعد از فروش اون سایت، برای یک سایت دیگه از اپن کارت استفاده کرده و با اینکه بازم سایت موفقی بود ولی اپن کارت مشکلات زیادی داشت و قالب ها و ماژولهاش برای نسخه های متفاوت با هم سازگاری نداشتن و بعد مجدد به سمت پرستاشاپ برگشتم و به نظرم قدرت و امکانات پرستاشاپ از تمام اسکریپت هایی که استفاده کردم بیشتر و بهتره ولی متأسفانه درحال حاضر برای دو سایت من (نرم افزار+فروش لباس) هیچ کدوم موفق نبودن و با اینکه هزینه و زحمت زیادی روی هر دو سایت صرف کردم و سایت رو یا خودم یا از طریق زحمات بهمن بهینه و سئو کردم و هیچ مشکلی الآن در سئوی سایت و قالب نیست، اما بازم نتیجه بخش نبوده و مشکل عدم توانایی در جذب سفارش وجود داره.

 

بازدیدکننده هم از شبکه های اجتماعی، هم از موتورهای جستجوگر، هم از تبلیغات و هم از گروه های یاهو و تبلیغات ایمیلی دارم و آمارهای گوگل آنالیتیک نشون میده بازدیدکننده در مراحل خرید منصرف میشه و صفحه رو می بنده.

چندین طرح مختلف رو روی هر دو سایت آزمایش کردم و قالب هاشون از لحاظ چیدمان و نوع رنگ بندی واقعاً با هم متفاوته و سلیقه های متفاوت رو جذب میکنن ولی باز کاربران در طی مراحل خرید منصرف میشن و صفحه رو می بندن.

 

من با آنالیز های خودم و آزمایش هایی که روی سایتها انجام دادم و همینطور با تکیه بر دانسته های تجربی خودم به این نتیجه رسیدم که تنها مشکل پرستاشاپ در ناتوانی در تبدیل بازدیدکننده به مشتری که بهمن هم بهش اشاره داشت، همین مشکل دشوار بودن بیش از حد مراحل خرید هست.

و این دشواری زمانی به فاجعه تبدیل میشه که از یک ماژول مثل ماژول فروتل استفاده کنی که مجبور باشی از مراحل خرید 5 مرحله ای توی سایتت استفاده کنی!

 

نوشتن متن تبلیغاتی همونطور که توی پست قبلیم گفتم تأثیر فوق العاده بالایی بر روی خریدار داره و اگر مباحث نورو مارکتینگ رو دنبال کنید متوجه میشید که گاهی استفاده از یک کلمه در ابتدای یک جمله میتونه تأیین کننده این باشه که کاربر متن تبلیغاتی محصول رو میخونه یا نمیخونه.

یا قرار دادن دکمه خرید با رنگ مناسب در مکان مناسب می تونه تأیین کننده این باشه که کاربر روی دکمه کلیک میکنه یا نمیکنه!

 

این موارد رو غالباً نمیشه روی پرستا بصورت پیش فرض پیاده کرد. من درحال حاضر یک فروشگاه با وردپرس دارم طراحی قالبش توسط حسین همتیار انجام شد 650هزارتومن و حرفه ای ترین قالبی بوده که تا الآن درخواست طراحی دادم و حرفه ای ترین فروشگاه من بوده و هست و خیلی هم پر فروش و پر بازده هست و سئوی اون سایت رو خودم انجام دادم و بهترین نمونه کار من تا امروز بوده و تنها دلیلش هم اینه که دست من توی اون سایت برای چیدن صحیح المان هایی که کاربر رو ترغیب به خرید میکنه واقعاً بازه.

ولی مشکلش اینه که لینک به خارج سایت هست و خرید باید در سبدخرید فروتل انجام بگیره که با داون شدن سرور فروتل، فروش من هم متوقف میشه!

 

 

دید تجربی من به عنوان یک فروشنده با تجربه با دید برنامه نویسانی که کارهای طراحی و پشتیبانی رو انجام میدن معمولاً فرق داره. این مورد رو هربار در هر گفتگو با طراحان وبی که باهاشون کار کردم و حتی همین انجمن ها متوجه شدم که غالباً طراحان و توسعه دهنده ها از دید خودشون به مراحل فروش نگاه میکنید و همه رو حرفه ای می بینید و نظرات خودشون رو در مورد اسکریپت و قابلیت هاش دارن و من و سایر فروشنده هایی که چندین سال در اینترنت کار کردیم از دید خودمون به خریدران نگاه میکنیم و نظرات خودمون رو در مورد افزایش فروش و نوع چیدمان سایت و مراحل خرید و حتی بازاریابی داریم.

 

موضوع طراحی قالب هم که موضوع اصلی تاپیک و مد نظر بهمن هست به همین شکله. در طراحی یک سایت ریزه کاری هایی وجود داره که غالباً فقط توسط برنامه نویس های حرفه ای مثل خود بهمن و فروشنده های حرفه ای موقع درخواست طراحی بهشون دقت میشه و اگر رعایت بشن تأثیر فزاینده ای روی فروش یک سایت میذارن.

طراحی صحیح دکمه های خرید، طراحی متن ثابت بالای پیج محصولات، طراحی متن ثابت پایین پیج محصولات، استفاده صحیح و مناسب از محصولات هم شاخه همراه با قیمت در زیر محصول، طراحی صحیح اجزاء و حتی المانهای گرافیکی سایدبار سایت و طراحی حرفه ای فوتر، هدر، لوگو و واترمارک تصاویر، پل های ارتباطی با مدیر، استفاده از چت زنده یا لایو زیلا، و حتی پیج های درباره ما، نحوه خرید و بخش پشتیبانی سایت که خودتون بهش اشاره کردید و استفاده صحیح از سیستم پیامک سفارشات برای ارسال پیامک به هنگام ثبت و تغییر وضعیت سفارش به مشتری، گارانتی خوب و پشتوانه دار که دورغ تلقی نشه مثل کارت گارانتی 60 روزه ای که ما برای محصولات می فرستیم و توی بسته قرار میدیم و نکته ای حیاتی که در پرستا من نتونستم پیاده کنم سفارش خرید محصولات تاپ در خود سبد خرید هست که در سبد خرید با توجه به محصولی که مشتری داره میخره، پر فروشترین محصولات از اون شاخه بهش پیشنهاد بشه (در قالب یک کادر زیر مراحل خرید) و موارد خیلی زیاد دیگه که توی این تاپیک اصلاً جای گفتنشون نیست و من هم بیش از این وقت تایپ ندارم، روی فروش تأثیر فراوانی میذاره که بخشیش توسط قالب و ماژولها قابل حله و بخش هایی رو هم مدیر فروشگاه باید انجام بده.

 

الآن توی این تاپیک اون بخش هایی که دست طراح قالب و ماژوله باید بررسی و حل بشه و پیشنهاد من در اولویت قراردادن طراحی دوتا ماژولی هست که بهمن مثال زد.

 

درضمن من علاوه بر فروشندگی، مدیر یک سیستم همکاری در فروش هم هستم ولی نمیخوام با گذشت زمان از این وادی فروشندگی که چندین ساله در اون تجربه کسب کردم دور بشم و به واسطه خرید اسکریپت وی آی پی پک، از اسکریپت های فروشگاهی غافل بمونم.

شاید بشه گفت نقطه قوت من اینه که با تجربه سالها فروشندگی و مطالعه و تحقیق زیاد و مدرک کارشناسی ارشد مالی یک سیستم رو راه اندازی کردم و مثل خیلی مدیران اینگونه سیستمها از مسائل ریز فروشندگی و فروشگاه داری ناآگاه نیستم.

 

----

پ.ن: در مورد مطالبی هم که فرمودید باید تحقیقات علمی بشه با من در تماس باشید روی هارد نزدیک 40-50 گیگ براتون ایبوک، ویدئوهای سمینارهای آموزشی، فایل های صوتی آموزشی و پادکست ها و فیلم های آموزش مارکتینگ، آموزش های پارسی و انگلیسی سئو مخصوصاً بعد از الگوریتم های پاندا و پنگوئن و... (با ارزش خیلی خیلی زیاد) به عنوان جبران پشتیبانی های خوب شما در این انجمن براتون ارسال کنم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با تشکر از بهمن جان و جناب معظمی به خاطر همکاری در این تاپیک ارزشمند

خود من هم متوجه شدم در بین مشتریامون که سفارش طراحی قالب میدن اکثرا روی کوتاه شدن فرآیند خرید تاکید دارند. حتی در آخرین نمونه طراحی قالب بنده سفارش نوشتن یک ماژول داده شده که در سمت چپ/راست سایت نشون داده میشه با عنوان عضویت سریع و در دو فیلد ایمیل و گذرواژه خلاصه میشه

امیدوارم بقیه دوستان هم که تجربه دارند در این تاپیک شرکت کنند تا در پیشرفت هرچه بیشتر و بهتر تجارت الکترونیک ایران همه سهیم باشیم

 

موفق و پیروز باشید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام به همه

اولا بگم که من با اینکه هنوز فروشگاهی ندارم و با توجه به مشکلاتی که برام پیش اومده، احتمالا تا 7 8 ماه دیگه هم نخواهم داشت ، ولی حاضرم در خرید این قالب مشارکت کنم.

 

مطالبی که دوستان ذکر کردند کاملا درسته، و من چون با افراد زیادی در ارتباطم که خرید های اینترنتی انجام میدن کاملا درک میکنم که به عنوان مثال کم کردن فیلد های ثبت نام چقدر تاثیر داره. حتی این موضوع در سایت های غیر فروشگاهی هم تاثیر زیادی داره و دقیقا یادمه که خود من اولین باری که فرم ثبت نام پرستاشاپ رو دیدم 50% ازش مایوس شدم و با خودم گفتم این به درد نمیخوره.

البته حرف دانوش رو هم تائبد میکنم که اگه محصول برای مشتری ارزش داشته باشه، زیاد بودن فیلد ثبت نام تاثیرش رو از دست میده. ولی اگه مشتری بتونه محصول خودش رو به راحتی از سایتهای دیگه تامین کنه، دیگه وقت زیادی واسه خرید از سایتی که فیلدهای زیاد ثبت نام داره نمیذاره و میره سراغ بقیه. پس بهتر اینه که این قسمت رو با توجه به نیازمون متعادل کنیم.

 

اعتماد

مهمترین نکته که خیلی گذرا بهش اشاره شد و من بارها شاهد بودم که افراد به خاطرش تا پای خرید میرن و منصرف میشن، عدم اعتمــــــاد هست . این چیزی نیست که بشه با گرفتن آرم نماد حلش کرد و یا با نشان دادن قراردادهای کاری و غیره اعتماد مردم رو جلب کرد.

نظر شخصی من اینه که این موضوع کاملا به مدیر فروشگاه برمیگرده. موارد زیر رو من از طریق پرس و جو در بین خریداران اینترنتی دور و بر خودم برداشت کردم که البته خیلی زیاد نیستن (در حدود 40 50 نفر) ولی شاید مشت نمونه خروار شد :

  • داشتن حداقل 2 شماره تلفن ثابت
  • داشتن آدرس
  • داشتن پرداخت آنلاین شتاب (حتی اگه مشتری دنبال خرید پستی باشه)
  • کامل بودن موجودی کالاها (مثلا فروشگاه لب تاب که فقط 30 مدل لب تاب داره رو با اونی که 300 مدل رو ارائه میده مقایسه میکنند)
  • و نکته آخر اینه که اکثرا قبل از اولین خریدشون از یک فروشگاه، حتما با اون تماس میگیرن و نحوه پاسخدهی در این تماس خیلی مهمه

عذر میخوام که مطلب مربوط به قالب نمیشد

 

و اما در مورد قالب هم باید بگم که

  • مهمترین نکته، سبک بودن و سرعت لود (مخصوصا صفحه اول) فروشگاه است که بهمن جان بهش اشاره کرد. به عنوان مثال سایت lta.ir رو ببینید. قبلا فقط یک افکت داشت در وسط صفحه، وقتی که ماوس روی عکس محصول میرفت و سرعت لودش به 4 ثانیه نمیرسید ولی الان شده کلکسیونی از افکت ها و جلوه های ویژه که البته در ایران طرفدارای زیادی داره در بین صاحبان سایتها (نه خریدارها) . با اینکه سایتش خیلی کامله و امکانات خیلی عالی ای داره ولی الان کم کم 20 ثانیه با اینترنت ایران طول میکشه تا کامل لود بشه ( gtmetrix : 14s) . چقدر احتمال میدین که مشتری از این سایت خرید کنه ؟
  • نکته بعدی سایز عکس محصولات هست که اگه بشه در قالب امکانی باشه که چند نوع سایز رو برای صفحه محصول انتخاب کرد عالی میشه ( البته با تغییر سایز عکس باید بقیه چیزها هم تغییر کنه تا چیدمان به هم نریزه) . خیلی از سایتها نیاز به عکس های بزرگتری در صفحه محصول دارند. مثلا ادکلن یا دوربین و ... که این مورد به فروش ارتباطی نداره

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

از دوستان از نظرات جالبشون تشکر میکنم ، خیلی استفاده کردم

 

یک مدتی برای راحت تر کردن خرید بدنبال یک روند خرید ساده و آسان هستم که در فروشگاه خودم پیاده کنم ، به یک نکته ی جالبی برخوردم که فکر میکنم خیلی میتونه در خرید موثر باشه

 

یکی از دوستان اشاره کردند که به فروشگاهی که تنها دو فیلد برای ثبت نام داشت ، درسته که تعداد فیلد ها تاثیر داره ولی به نظر من اینکه توی چه مرحله ای از خرید اطلاعات از کاربر خواسته بشه خیلی مهمه

 

بنده الان فروشگاه اصلیم با توماتو هست (در حال انتقال به پرستا هستم ) که تقریبا روند خرید مثل پرستا هست ، روند خرید به این صورت که وقتی خریدار توی قسمت سبد خرید میخواد خرید خودش را ثبت نهایی کنه ، کاربر مجبوره یا وارد سایت بشه یا همون لحظه عضو سایت که این باعث میشه احتمال انصراف از خرید بیشتر بشه ......

 

بنظرم روند خرید باید به این صورت باشه ،

 

1. هنگامی که کاربر قصد ثبت نهایی سفارش را داره ، بدون توجه به این که وارد سایت شده یا نه ، دو فیلد استان و شهر دریافت بشه

2. مبلغ دقیق هزینه سفارش طبق استان و شهر مشخص و به کاربر اعلام بشه

3. درخواست اطلاعات لازم از خریدار( عضویت یا مهمان )

4.پرداخت و تایید نهایی

 

نکته : بهتره مرحله 2و3 ادغام شده باشد

نکته دوم : عضویت باعث نشه کاربر از روند خرید خارج بشه

 

اما یک مورد که حتی جناب معظمی عزیز هم رعایت نکردند در فروشگاه خودشون : در روند خرید فروشگاه ایشون در مرحله اول خرید علاوه بر عضویت سریع ، ورود یک بخش خرید فوری هم وجود داره که فیلد های زیادی از کاربر درخواست میکنه حتی در صورتی که از خرید مهمان استفاده بشه .....

 

مشکل اینجاست که کاربر در مرحله اول خرید خودش در زمانی که هنوز از مبلغ دقیق سفارش و جزئیات آن مطلع نشده نیاز اطلاعات زیادی وارد کنه تا بتونه متوجه بشه مبلغ دقیق سفارش ( هزینه محصولات و هزینه ارسال و .... ) چه میزان هست ، اینجاست که از خرید منصرف میشه

 

 

بنده این را از تحلیل فروشگاه فعلی خودم برداشت کردم ، شاید عمومیت نداشته باشد

 

روند خرید دو سایت زیر را اگر بررسی کنید منظور بنده را کامل متوجه میشید

 

ابتدا درخواست اطلاعات و سپس جزئیات مبلغ سفارش ( روش نادرست)

http://taropod.mizbanshop.com/

 

ابتدا جزئیات مبلغ سفارش و بعد درخواست اطلاعات ( روش درست)

 

http://taropod.tbuy.biz/

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بسیار متشکر از شرکت شما در این بحث ، این مواردی که اعلام کردید امکانش وجود ندارد ، در پرستاشاپ یا هر فروشگاه ساز دیگری که مانند پرستاشاپه امکان محاسبه هزینه ارسال براساس شهر وجود ندارد مگر سرویس های همکاری در فروش یا پستی مثل فروتل و هموار و غیره .. ضمنا بحث ما روی پرداخت یک مرحله ای هست نه پرداخت چند مرحله ای . تلاش ما حذف همه مراحل خرید و پرداخت در یک صفحه بدون نیاز به اسکرول صفحه به پایین میباشد .

 

ضمن اینکه مبلغ دقیق سفارش قبل و بعد از ورود به حساب کاربری هیچ تفاوتی نمیکنه و یک مقدار هستش . تنها ایرادی که پرستاشاپ در این مقوله داره ، پنهان بودن روش های پرداخت قبل از ثبت نام و ورود به بخش کاربری هستش که این مورد رو میشه روش کار کرد .

 

ولی اینکه اطلاعات از مشتری در چه مرحله ای خواسته بشه نیز اهمیت داره ( البته این برای فروشگاه هایی میتونه صحت داشته باشه که پرداخت و تکمیل خرید در چند مرحله صورت بگیره ) اما برای پرداخت تک صفحه ای با فیلدهای کم اهمیت چندانی نداره .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 3 weeks later...

سلام

واقعا استفاده کردیم...

 

بهمن جان من پیشنهاد زیاد دارم ولی الآن وقتشو ندارم.

 

فقط اینو بگم اگر دکمه اضافه به سبد خرید حالت شناور باشه و در همه حالات قابل دیدن و جابجایی باشه عالی میباشد.

اگر بشه این ماژول هموار و فروتل هم برای این قالب ادیت بشه و فقط 1 مرحله و همون مشخصا که اشخاص بهش عادت دارن یعنی نام،آدرس،شمارتلفن،کدپستی،پیغام باشه عالی میشه و مشکلی دیگر از نظر این مورد برای دوستانی که با سیستم خرید پستی کارمیکنن نخواهد بود.

برای خرید به نحوی که قیمتو همون اول نشون بده اگر نمیشه کاری کرد خب فکر کنم بشه در قسمت راهنمایی بالای فیلدها مشخص کنیم که این محصول اینقدر به قیمتش اضافه میشه...

البته سخته ولی خب شدنی هست.

بازم ممنون از صحبتها و نظرات استادان بهره بردیم،اگر بشه این پست بعداز 2 هفته قفل بشه و پاک نشه عالیتر میشه.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قرار بود این تاپیک دو هفته باز باشه که بیشتر از یک ماه باز موند ، اما باز استقبال آن چنانی نشد ، بنابراین این موضوع بسته می شود .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.


  • کاربران آنلاین در این صفحه

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...