رفتن به مطلب

ارتقاء پرستاشاپ به نسخه 1.5 (ترجمه)


پست های پیشنهاد شده

این آموزش ترجمه شده از مستندات سایت انگلیسی پرستاشاپ است و صحت آنرا باید مدیران این انجمن تائید کنند

در هر صورت همیشه از فروشگاه و دیتابیس خود بک آپ تهیه نمائید و سپس ارتقاء را انجام دهید

 

به روز رسانی پرستاشاپ:

نسخه های جدیدی از پرستاشاپ، هر چند هفته ارائه میشوند. بعضی از آنها تغییرات زیاد و برخی از آنها تغییرات کوچکی دارند. ولی همه آنها نوآوری، بهبود و رفع اشکال را برای شما به ارمغان می آورند. از این رو به شدت توصیه میکنیم که فروشگاه خود را همواره با آخرین نسخه، به روز رسانی کنید.

دو راه برای ارتقاء پرستاشاپ وجود دارد :

  • خودکار
  • دستی

ارتقاء خودکار تنها نیاز به اضافه نمودن یک اسکریپت دارد. اما اگر شما میخواهید کنترل همه چیز را در دست داشته باشید، ممکن است برای شما مناسب نباشد.

برای موفقیت در ارتقاء دستی ، شما 5 گام پیش رو دارید :

  1. ذخیره کردن و پشتیبان گرفتن از فروشگاه فعلی خود : این مرحله شامل پشتیبان گرفتن ار فایل ها و پایگاه داده های شماست. هرگز این مرحله را نادیده نگیرید و بدون تمام کردن آن به گام بعدی نروید.
  2. آماده شدن برای نسخه جدید : این مرحله شامل کپی کردن فایل های است که برای ارتقاء به نسخه جدید به آنها نیاز دارید
  3. شروع به روز رسانی : این مرحله شامل شروع نمودن عمل ارتقاء و به روز رسانی دیتابیس است
  4. کنترل و تست نمودن : این مرحله شامل کنترل و چک نمودن قسمتهای مختلف فروشگاه است تا مطمئن شوید که ارتقاء با موفقیت انجام شده است
  5. شروع به کار با وبسایت جدید به صورت آنلاین : و مرحله آخر که لذت بردن از فروشگاه ارتقاء یافته است.

این 5 گام، موارد لازم برای ارتقاء موفق هستند. لطفا به آنها توجه دقیق داشته باشید و آنها را نادیده نگیرید.

کل روند ارتقاء در این صفحه شرح داده شده است و به صورت عادی نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشد. لذا سعی نکنید برای سرعت بخشیدن به کار از برخی مراحل چشم پوشی نمائید، زیرا تمام مراحل حیاتی هستند.

 

ارتقاء خودکار

[align=right]پرستاشاپ، ارتقاء خودکار را در نسخه 1.4.4 و 1.4.4.1 معرفی کرد و سپس آنرا تبدیل به یک ماژول رایگان برای همه نسخه های قبل و بعد از آن نمود.

این به صاحب فروشگاه اجازه میدهد تا بدون داشتن اطلاعات فنی و تنها با چند کلیک، پشتیبان گیری و ارتقاء سایت خود را انجام دهد.

شما نباید فروشگاه خود را بلافاصله و بی درنگ ارتقاء دهید. ابزار ارتقاء خودکار ممکن است در برخی مواقع با شکست مواجه شود و شما قادر به بازگشت به نسخه قبلی نباشید. مطمئن ترین راه این است که شما یک کپی کامل از فروشگاه فعلی خود بر روی کامپیوتر خود و یا یک پوشه مخصوص در سرور خود داشته باشید. این کپی باید شامل محصولات، شاخه ها، قالب ها، ماژول ها، ترجمه ها، تنظیمات و ... باشد. شما میتوانید یک ارتقاء آزمایشی بر روی این کپی انجام دهید و سپس تمام قسمتهای فروشگاه جدید را هم در بخش کاربری و هم در بخش مدیریت، تست و کنترل کنید. اگر درست انجام نشده بود، متوجه میشوید که ابزار ارتقاء با پیکربندی فروشگاه شما مشکل دارد و شما باید از روش دستی اقدام به ارتقاء نمائید که طولانی تر است ولی برای وضعیت شما مناسب تر میباشد.
دانلود و نصب ماژول (ارتقا با یک کلیک)

مطمئن شوید که از آخرین نسخه این ماژول استفاده میکنید :

  • نسخه های 1.3 و 1.4 : به برگه ماژول ها در بخش مدیریت رفته و ورژن این ماژول را با ورژن ارائه شده در بخش افزونه های سایت اصلی که در زیر به آن اشاره خواهد شد، مقایسه نمائید.
  • نسخه های 1.5 به بعد : به صورت خودکار ماژول ها برای به روز رسانی چک میشوند و در صورت وجود ورژن جدید در برگه ماژول ها اعلام میگردد.

آخرین ورژن این ماژول را چنانچه در اختیار ندارید از آدرس http://addons.prestashop.com/en/administration-tools/5496-autoupgrade.html دانلود نموده و بر روی فروشگاه خود نصب نمائید.

صفحه پیکربندی این ماژول برای برخی تنظیمات در اختیار شما خواهد بود. از مسیر زیر هم میتوانید به آن دسترسی داشته باشید:

  • نسخه 1.4: برگه ابزارها
  • نسخه 1.5: منوی پارامترهای پیشرفته

خوش آمدید

در اینجا مجددا یاد آور میشویم که انجام ارتقاء هرگز 100% ایمن نخواهد بود و به همین دلیل است که شما باید مطمئن شوید که یک نسخه کامل از فایل ها و دیتابیس خود ایجاد نموده اید. به این ترتیب، در صورت بروز مشکل در عمل ارتقاء، شما قادر خواهید بود تا فروشگاه را به حالت اولیه بازگردانید

توجه داشته باشد که این ماژول عمل پشتیبان گیری را با تنظیمات خاص خود انجام میدهد ولی شما باید پشتیبان خود را داشته باشید

کنترل های قبل از ارتقاء

مواردی که قبل از شروع به کار باید کنترل شوند:

  • استفاده ار آخرین نسخه ماژول (ارتقاء با یک کلیک)
  • پوشه اصلی سایت قابل دسترسی و نوشتن باشد (مجوزهای دسترسی CHMOD)
  • "حالت ایمن" (Safe mode) برای php خاموش باشد
  • قرار دادن فروشگاه بر روی حالت "در حال تعمیرات" : شما باید در طول کل فرایند، فروشگاه خود را در این حالت قرار دهید تا سفارشات و همچنین مشتریان خود را از دست ندهید. میتوانید از طریق برگه "تنظیمات" آنرا فعال نمائید
  • غیرفعال کردن "استفاده از کش" : شما باید استفاده از کش را در طول این فرایند غیرفعال نمائید. در نسخه 1.4 به قسمت "تنظیمات">>"کارایی ها" و در نسخه 1.5 به قسمت "پارامترهای پیشرفته">>"کارایی ها" مراجعه نمائید
  • time limit را برای php باید disable نمائید و یا روی بیشترین حالت ممکن قرار دهید : ارتقاء خودکار میتواند یک فرایند طولانی باشد. زیرا باید آرشیو خود را از سایت اصلی دانلود نماید، آنها را از حالت فشرده خارج کند، جایگزین فایلهای فعلی نماید، سپس ارتقاء را آغاز کند. از این رو کم بودن این مقدار باعث قطع این روند و شکست فرایند ارتقاء خواهد شد. حالت غیرفعال برای این گزینه، حالت ایده آل است.

برای انجام ارتقاء، تمام شاخص های بالا باید سبز باشند. در غیر اینصورت دکمه ارتقاء ظاهر نمیشود

شروع ارتقاء

این قسمت، نسخه شما را با آخرین نسخه پایدار موجود در سایت پرستاشاپ مقایسه میکند و شما میتوانید ببینید که آیا نیاز به ارتقاء دارید یا خیر. اگر مطمئن هستید که یک نسخه جدیدتر از نسخه نمایش داده شده وجود دارد، روی "بررسی نسخه جدید" کلیک نمائید.

به طور پیشفرض، ابزار به روزرسانی برای ارتقاء به نسخه های جزئی طراحی شده است. به این معنی که اگر نسخه شما 1.4.1 است، ارتقاء به آخرین نسخه 1.4 پیشنهاد میشود و نه آخرین نسخه 1.5 . بنابراین اگر میخواهید از نسخه 1.4 به نسخه 1.5 ارتقاء دهید، باید روی "گزینه های بیشتر" کلیک نمائید. این گزینه به شما امکان انتخاب کانال توزیع را میدهد.

همچنین این گزینه برای چک کردن نسخه های ناپایدار بسیار مفید است (مانند BETA, RC, ....).

قبل از شروع عملیات ارتقاء، مطمئن شوید که متوجه تمام تنظیمات شده اید. بخش "گزینه های پشتیبان" و "گزینه های ارتقاء" در پائین صفحه در دسترس میباشد.

حالت فنی (کارشناسی)

این حالت شما را قادر میسازد که به طور دقیق، نسخه ای را که مایل هستید به آن ارتقاء پیدا کنید، انتخاب نمائید.

  • کانال : انتخاب کانال توزیعی که میخواهید استفاده نمائید. کانال "نشر جزئی" توصیه شده است که به معنی تمام نسخه های پایدار بالای نسخه فعلی میباشد. سایر گزینه ها :

* نشر عمده : نسخه پایدار بعدی از آخرین شاخه(1.5)

* نشر جزئی: (پیشفرض) ارتقاء به نسخه بعدی پایدار در همان شاخه (مثلا از 1.4.1 به 1.4.9)

* نامزدهای انتشار: این نسخه ها توسط اکثر آزمایشات، پایدار تلقی میشوند ولی برای انتشار واقعی، به اندازه کافی پایدار نیستند و استفاده از آنها خطرات خاص خود را به دنبال دارد.

* نسخه های آلفا و بتا: اینها نسخه های توسعه هستند و استفاده از آنها خطرات خاص خود را به دنبال دارد.

* نشر خصوصی: مربوط به نسخه هایی است که برخی اوقات توسعه دهندگان پرستاشاپ، برای آزمایش قرار میدهند.

* بایگانی محلی: زمانی کاربرد دارد که شما نسخه ای که میخواهید به آن ارتقاء دهید را دانلود کرده (به صورت فشرده) و در مسیر admin/autoupgrade/download قرار داده اید. وقتی شما از منوی کشویی انتخاب نمائید، شماره نسخه را در فیلد متنی نشان میدهد (بسیار دقیق)

[align=left]* پوشه محلی:

زمانی کاربرد دارد که شما نسخه ای که میخواهید به آن ارتقاء دهید را دانلود کرده و از حالت فشرده خارج نموده اید و در مسیر admin/autoupgrade/latest/prestashop قرار داده اید.

[/align]

  • شاخه(انشعاب) : اگر هر چیزی در کانال انتخابی در دسترس باشد نمایش داده میشود
  • نام : نام آخرین نسخه در کانال انتخابی
  • URL : آدرس اینترنتی آخرین نسخه در کانال انتخابی
  • md5 : کنترل هش برای آخرین نسخه در کانال انتخابی

مقایسه نسخه

برای کنجکاوی، میتوانید تفاوت نسخه فعلی خود را با آخرین نسخه کانال انتخابی مشاهده نمائید.

چناچه شما تغییراتی در فایل های هسته پرستاشاپ انجام داده اید، این لیست میتواند به شما کمک کند تا بدانید که این تغییرات حفظ میشوند یا خیر.

بازگشت

این بخش تنها زمانی نمایش داده میشود که حداقل یک بار ارتقاء انجام شده باشد

تنظیمات پشتیبان گیری

این گزینه ها شما را قادر میسازد که تا حدودی بر فرایند پشتیبان گیری توسط این ماژول کنترل داشته باشید

  • پشتیبان از فایلها و دیتابیس: شما باید اینها را حفظ نمائید و این ماژول این کار را برای شما انجام خواهد داد. این گزینه را نباید غیرفعال کنید.
  • پشتیبان از تصاویر: این گزینه باعث حفظ تصاویر شما خواهد شد

تنظیمات ارتقاء

این گزینه ها شما را قادر میسازد که تا حدودی بر فرایند ارتقاء توسط این ماژول کنترل داشته باشید

  • تنظیمات سرور: برخی از هاست های به اشتراک گذاشته شده، عملکرد ضعیفی را ارائه میدهند که ممکن است مانع عملکرد فرایند ارتقاء شوند و یا حتی آنرا با خطا مواجه کنند. در نتیجه "پائین" به طور پیشفرض انتخاب شده است ولی اگر شما میدانید که یک سرور قدرتمند دارید، میتوانید "متوسط" و یا حتی "بالا" را انتخاب نمائید.
  • غیرفعال کردن ماژول های غیر بومی: توصیه میشود که روی "بله" تنظیم شود، زیرا ممکن است برخی ماژول ها هنگام فرایند ارتقاء، ممانعت ایجاد نمایند.
  • ارتقاء قالب پیشفرض: در طی فرایند ارتقاء، قالب پیشفرض با آخرین بازسازی ها بازنویسی میشود. چنانچه به طور مستقیم تغییراتی را در قالب ایجاد کرده اید و میخواهید که آنها را حفظ نمائید، این گزینه را روی "بله" تنظیم کنید.یادآور میشویم که ویرایش قالب پیشفرض به هیچ عنوان توصیه نمیشود . شما باید یک کپی از آن ایجاد نموده و تغییرات دلخواه را در آن اعمال نمائید
  • ارتقاء ایمیل پیشفرض: انجام ارتقاء موجب تغییر قالب پیشفرض ایمیل و جایگزینی فایلهای جدید به جای فایلهای موجود میشود و همچنین قالب های جدیدی به بخش های مختلف اضافه میکند. لذا چنانچه تغییراتی در قالب ایمیل ایجاد کرده اید، ممکن است که بخواهید آنها را حفظ نمائید.
  • حالت گام به گام (تنها در نسخه 1.5) : اگر فعال باشد، در هر گامی متوقف میشود و از شما تائیدیه میخواهد.
  • نمایش خطاهای php (تنها در نسخه 1.5) : اگر فعال باشد، خطاهای php در حین انجام ارتقاء نمایش داده میشود و میتوانید برای رفع مشکل اقدام نمائید.

فرایند ارتقاء

هنگامیکه تمام شاخص ها در چک لیست قبل از ارتقاء، سبز باشند ، دکمه "ارتقاء" در بخش "شروع ارتقاء شما" ظاهر خواهد شد ، همراه با آدرس اینترنتی نسخه جدیدی که دانلود خواهد شد. کلیک بر روی دکمه "اکنون پرستاشاپ را ارتقاء بده" باعث شروع کل فرایند خواهد شد.

هنگامیکه فرایند ارتقاء شروع شد، کل صفحه با دو بخش "گزارش فعالیت" و "عقب گرد" جایگزین میگردد.

"گزارش فعالیت" به شما جزئیاتی در مورد فرایندی که انجام میگیرد، ارائه میدهد:

  • فایل های حذف شده : تنها فایلهای نمونه حذف میشوند، مانند کلاسها و کنترلرهای خالی استفاده نشده
  • نام فایل فشرده پشتیبان : نامی مشابه با این : auto-bachupfiles_V1.4.8.2_20120729_100350_798d3a69.zip
  • فایل های اضافه شده به پشتیبان : تمام فایل های نسخه فعلی شما به فایل فشرده منتقل میشود.
  • جداول دیتابیس اضافه شده به پشتیبان : فایلهای شما مهم هستند ولی کل فروشگاه شما در دیتابیس ذخیره شده و به همین منظور جداول دیتابیس به فایل فشرده اضافه میشوند
  • فایلهای حذف شده : حالا که پشتیبان از فایلها ایجاد شد، میتوان آنها را به طور کامل حذف نمود. (ماژول ها، کلاس ها و ...)
  • فایلهای کپی شده جدید : تمام فایلها با نسخه جدید جایگزین میشوند
  • ادغام فایل های ترجمه
  • ایجاد، حذف، تغییر و به روز رسانی جداول دیتابیس
  • تخلیه پوشه های موقت : در صورت امکان، این ابزار سعی خواهد کرد که محتوای پوشه های کش را پس از اتمام کار خالی کند

بسیاری از فایل ها در طول کل فرایند ذکر شده است و لازم نیست شما تمام اطلاعیه ها را بخوانید. آنها به این دلیل آنجا وجود دارند که در صورت بروز اشکال و خطا به آنها مراجعه نمائید.

با سبز شدن پیام زیر، فرایند کامل شده است :

"ارتقاء کامل شد. لطفا عملکرد قالب بخش کاربری را کنترل نمائید (سعی کنید با ایجاد سفارش، قالب را تست کنید)

و همچنین آخرین پیام بخش گزارش : "انتهای فرایند"

ابزار ارتقاء به شما میگوید که باید مجددا فروشگاه خود را فعال نمائید. اما قبل از انجام این کار، شما باید همه چیز را در بخش مدیریت کنترل نمائید: خطائی وجود نداشته باشد، تمام محصولات و شاخه ها به همراه تصاویر و ضمائم در محل خود قرار گرفته باشند و ...

تا زمانی که همه چیز را به طور کامل کنترل ننموده اید، بهتر است از فروشگاه را از چشم عموم دور نگه دارید.

در بارگذاری اول ممکن است صفحات به نظر نامرتب و به هم ریخته بیایند. چون مرورگر شما فایل ها را در کش خود ذخیره میکند و احتمالا به جای فایلهای CSS جدید، از فایلهای قدیمی ذخیره شده استفاده میکند. چندین بار صفحه را بارگذاری مجدد(refresh) و یا در نهایت کش مرورگر خود را خالی نمائید تا ظاهر جدید فروشگاه را به خوبی مشاهده کنید.
اگر شما از نسخه 1.4 به 1.5 ارتقاء دهید، منوهای شما نامرتب خواهد بود. این به دلیل سازماندهی مجدد منوها و انتقال برخی صفحات به منوهای دیگر است. اگر میخواهید گزینه های منو ها را تغییر دهید، به صفحه "منو ها" در منوی مدیریت مراجعه نمائید.

هنگامیکه از نصب و عملکرد بخش مدیریت مطمئن شدید، میتوانید فروشگاه خود را از طریق مسیر "تنظیمات">>"تعمیرات" دوباره فعال نمائید. و حالا وقت آن است که بخش کاربری فروشگاه خود را آزمایش نمائید. مرور محصولات، مرتب نمودن آنها، تلاش برای سفارش و غیره. به طور خلاصه، باید کل فرایند خرید را امتحان نمائید تا مطمئن شوید که هیچ سفارش و مشتری ای را از دست نخواهید داد.

 

آیا همه چیز درست کار میکند ؟ تبریک میگوئیم ، شما ارتقاء پرستاشاپ را با موفقیت انجام داده اید.

 

عقبگرد : بازگشت به نسخه قبل

متاسفانه همه ارتقاء ها موفق نیستند و به همین دلیل پرستاشاپ از همه فایلها و دیتابیس شما پشتیبان میگیرد ( و البته بدیهی است که شما نباید روی آن حساب کنید و باید قبل از ارتقاء خودتان پشتیبان تهیه نمائید)

پرستاشاپ فایلهای پشتیبان را بر روی سرور شما ذخیره میکند و چنانچه عملیات با شکست مواجه شود، از بخش "عقبگرد" به آنها دسترسی دارید.

فایل های پشتیبان به محض شروع عملیات ایجاد میشوند، و در لیست کشویی "انتخاب فایل پشتیبان" موجود هستند. تاریخ و ساعت ایجاد فایل پشتیبان را میتوانید از روی نام فایل تشخیص دهید.

دکمه "عقبگرد" دو عمل زیر را انجام میدهد:

  • فایلهای موجود در فایل پشتیبان را به محل خود برمیگرداند
  • دیتابیس موجود در پشتیبان را جایگزین دیتابیس فعلی میکند

 

[align=center]ارتقاء دستی (فقط متخصصین)

[align=right]انجام ارتقاء به صورت دستی، یک فرایند طولانی و با جزئیات زیاد است که تنها در مواقع ضروری باید از آن استفاده شود. (مثلا زمانیکه شما نمیتوانید ارتقاء خودکار را انجام دهید).

بنابراین، ارتقاء دستی باید به کارشناسان سپرده شود، یعنی کسانی که میدانند از ابزارهای توسعه مانند phpmyadmin ، wampsever و غیره چگونه استفاده کنند. اگر این در توان شما نیست، میتوانید از یک دوست بخواهید و یا با پرداخت هزینه از یک توسعه دهنده بخواهید که به شما کمک کند. زمان لازم برای انجام درست این فرایند یک یا دو ساعت است.

از آغاز این فرایند، فروشگاه شما باید غیرفعال باشد(در حالت تعمیرات). به این دلیل که در حین انجام این فرایند مشتریان شما، سفارشات خود را از دست ندهند.

 

[/align][/align]

دستورالعمل های سریع

هدف این بخش کوتاه کسانی است که در حال حاضر با نصب و به روز رسانی برنامه های php/mysql بر روی سرور آشنا هستند. چنانچه شما در نبود جزئیات در این بخش، احساس خوشایندی ندارید، نگران نباشید زیرا دستورالعمل ها و جزئیات دقیق را در ادامه خواهید یافت.

بخش عمده ای از این فرایند ارائه شده در یک وب سرور محلی اتفاق می افتد که بر روی کامپیوتر خود نصب کرده اید. قبل از انجام هر کاری، وب سرور مورد نظر خودتان را دانلود و نصب نمائید (wamp, xampp, easyPHP, mamp و یا هر وب سرور دیگری)

گام های فرایند ارتقاء در این روش به شرح زیر است :

1- ذخیره و پشتیبان گیری از فروشگاه فعلی

  • غیر فعال نمودن فروشگاه (تنظیمات >> تعمیرات)
  • تهیه پشتیبان از فایلهای شما بر روی کامپیوتر توسط یک نرم افزار FTP و ریختن آن در پوشه ای به نام "prestashop-prod"
  • تهیه پشتیبان از دیتابیس (توسط phpmyadmin)
  • تهیه پشتیبان از زبان مورد نظر (توسط خروجی گرفتن از زبان در بخش "ترجمه ها")

2- آماده شدن برای نسخه جدید

  • دانلود و آنزیپ کردن آخرین نسخه پرستاشاپ : http://www.prestashop.com/en/download و ریختن آن در پوشه ای به نام "prestashop-prep"
  • کپی کردن فایلهای شخصی شما (تصاویر، لوگو ها، ترجمه ها، ماژولها و غیره) از پوشه "prestashop-prod" به پوشه "prestashop-prep". یک لیست با جزئیات بیشتر در پائین این راهنما در دسترس شما خواهد بود.
  • پوشه "prestashop-prep" را به پوشه وب سرور در کامپیوتر خود انتقال دهید (htdocs یا www یا ...). این پوشه ای است که شما در ابتدا سعی خواهید کرد که ارتقاء را بر روی آن انجام دهید. پس باید دو پوشه اصلی شما، یعنی "prestashop-prod" و "prestashop-prep" در کامپوتر شما دست نخورده باقی بمانند.
  • با استفاده از phpMyAdmin در وب سرور کامپیوتر خود و با استفاده از پشتیبان دیتابیس سایت خود ، یک دیتابیس جدید ایجاد نمائید.

3- شروع ارتقاء بر روی کامپیوتر

  • توسط مرورگر خود، فایل upgrade.php را در localhost و از مسیر install/upgrade/upgrade.php اجرا کنید
  • تائید تمام پارامترها قبل از ارتقاء: دستورالعمل های روی صفحه نمایش را دنبال کنید و مطمئن شوید که سرور شما با نیازهای فنی نسخه جدید مطابقت دارد.
  • پایان ارتقاء: پس از اتمام ارتقاء، پوشه install را حذف نموده و بخش مدیریت و بخش کاربری را در لوکال کنترل نمائید و مطمئن شوید که به درستی کار میکنند.

4- کنترل و آزمایش

  • ترجمه های خود را وارد کنید (بخش "وارد کردن دستی یک زبان" در "بومی سازی" >> "ترجمه ها")
  • کنترل نمائید که قالب شما به درستی کار میکند. در غیر این صورت باید فایل های آن را ویرایش نمائید.
  • قسمتهای مختلف فروشگاه را تست نمائید: ایجاد حساب کاربری، خرید محصولات، فاکتور ها و ...

5- شروع ارتقاء بر روی وب سرور

  • از طریق ftp، فایلهای موجود در پوشه "prestashop-prep"در کامپیوتر را جایگزین فایلهای موجود در سرور نمائید.
  • توسط مرورگر خود، فایل upgrade.php را در سرور خود و از مسیر install/upgrade/upgrade.php اجرا کنید
  • تائید تمام پارامترها قبل از ارتقاء: دستورالعمل های روی صفحه نمایش را دنبال کنید و مطمئن شوید که سرور شما با نیازهای فنی نسخه جدید مطابقت دارد.
  • پایان ارتقاء: پس از اتمام ارتقاء، پوشه install را حذف نموده و بخش مدیریت و بخش کاربری را در لوکال کنترل نمائید و مطمئن شوید که به درستی کار میکنند.
  • ترجمه های خود را وارد کنید (بخش "وارد کردن دستی یک زبان" در "بومی سازی" >> "ترجمه ها")
  • کنترل نمائید که نام دامنه اصلی درست باشد ("تنظیمات" >> "سئو و URLها" >> "تنظیم آدرس URL فروشگاه")
  • فایل robots.txt را دوباره ایجاد نمائید ("تنظیمات" >> "سئو و URLها" >> "تولید فایل robots.txt")
  • کنترل نمائید که قالب شما به درستی کار میکند. در غیر این صورت باید فایل های آن را ویرایش نمائید.
  • قسمتهای مختلف فروشگاه را تست نمائید: ایجاد حساب کاربری، خرید محصولات، فاکتور ها و ...

6- با فروشگاه ارتقاء یافته خود زندگی کنید

  • فروشگاه خود را فعال نمائید (تنظیمات >> تعمیرات)

ارتقاء انجام شد. حالا از تمام ویژگیهای جدید این ارتقاء لذت ببرید

[align=center]ادامه در پست بعدی

[/align]

[/align]

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

گـــام 1- ذخیره و پشتیبان گیری از فروشگاه فعلی

هشدار : نگرفتن پشتیبان از فروشگاه، یک ریسک بسیار بزرگ است.اگر هرگونه مشکلی در حین ارتقاء پیش بیاید، شما ممکن است اطلاعات خود را از دست بدهید و هرگز نتوانید آنها را بازیابی نمائید. بنابر این هرگز از این مرحله چشم پوشی نکنید و تا زمانی که این مرحله را کامل نکرده اید، به گام دوم نروید.

فروشگاه خود را حتما غیرفعال نمائید. اگر در هنگام ارتقاء سفارشی ثبت شود و یا محصولی به سبد خرید اضافه شود، شما آنها را از دست خواهید داد و احتمالا مشتریان خود را هم از دست میدهید. پس به قسمت "تعمیرات" بروید و گزینه "فعال کردن فروشگاه" را روی "خیر" تنظیم نمائید.

در قسمت "IP تعمیرات"، شماره IP خود را قرار دهید تا پس از اتمام فرایند ارتقاء و قبل از فعال نمودن فروشگاه، بتوانید بخش کاربری فروشگاه خود را تست کنید. برای یافتن IP خود به آدرس

http://whatismyipaddress.com/ مراجعه نمائید.

پشتیبان گیری از فایل ها

شما باید تمام فایل های مرتبط با پرستاشاپ را در کامپیوتر خود ذخیره نمائید. بدین منظور، یک پوشه به نام "prestashop-prod" در کامپیوتر خود ایجاد نمائید و توسط یک نرم افزار FTP تمام فایلها را از سرور کپی کرده و به این پوشه منتقل نمائید.

پشتیبان گیری از دیتابیس

شما باید از کل دیتابیس فروشگاه پرستاشاپ خود، پشتیبان تهیه نمائید. شما از دو روش میتوانید این کار را انجام دهید :

  • از طریق بخش مدیریت پرستاشاپ

به صفحه "پشتیبان پایگاه داده" بروید. (در نسخه 1.4: "ابزار ها">>"پشتیبان پایگاه داده" و در نسخه 1.5: "پارامترهای پیشرفته">>"پشتیبان پایگاه داده" ). در این صفحه میتوانید یک پشتیبان از پایگاه داده خود ایجاد نمائید. این عمل به نسبت حجم دیتابیس شما، ممکن است بین 1 تا 20 دقیقه طول بکشد. پس از اتمام، یک لینک برای دانلود فایل پشتیبان پایگاه داده به شما میدهد. آنرا دانلود نموده و برای اطمینان یک بار unzip نمائید تا مطمئن شوید که با خطائی مواجه نمیگردید.

  • از طریق phpMyAdmin

شما میتوانید از بخش مدیریت هاست خود و از طریق phpMyAdmin نیز یک کپی کامل از دیتابیس خود تهیه نمائید. اگر حجم دیتابیس زیاد باشد، ممکن است که با مشکل مواجه شوید که در این صورت باید از مدیر هاست خود کمک بگیرید.

در صورت استفاده از هر کدام از روشهای بالا، حتما فایل پشتیبان را یکبار آنزیپ نموده و از صحت اطلاعات آن مطمئن شوید. سپس این فایل را نیز به پوشه "prestashop-prod" منتقل نمائید.

پشتیبان گیری از زبان مورد نظر

اگر شما تغییری در ترجمه ها ایجاد نکرده اید، میتوانید به گام دوم بروید.

برای ذخیره تغییرات ترجمه، باید به صفحه "ترجمه ها" در بخش مدیریت بروید (نسخه 1.4: "ابزارها">>"ترجمه ها" و نسخه 1.5: "بومی سازی">>"ترجمه ها"). در بخش "استخراج یک زبان"، زبان مورد نظر و قالب مورد نظر را انتخاب نموده و بر روی دکمه "استخراج" کلیک نمائید. سپس این فایل دانلود شده را نیز به پوشه "prestashop-prod" منتقل نمائید.

پس از انجام مراحل بالا، پوشه "prestashop-prod" باید شامل همه فایلهای فروشگاه شما، فایل پشتیبان دیتابیس و در صورت نیاز فایل پشتیبان ترجمه باشد. اگر این مراحل را کامل نموده اید، میتوانید به گام دوم بروید.

 

گـــام 2- آماده شدن برای نسخه جدید

دانلود و آنزیپ نمودن آخرین نسخه پرستاشاپ

آخرین نسخه پرستاشاپ را از آدرس

http://www.prestashop.com دانلود و آنزیپ نمائید. سپس آنرا در پوشه ای به نام "prestashop-prep" و در کنار پوشه قبلی که ایجاد نموده اید، بریزید. این پوشه ایست که شما فایلهای خود را برای انجام ارتقاء در آن خواهید ریخت. فایلها را طوری در پوشه قرار دهید که مشابه یکدیگر باشند و همچنین فایلهای اصلی پرستاشاپ نباید داخل پوشه دیگری باشند (مثلا prestashop) .

در پوشه "prestashop-prep"، پوشه admin را به همان نامی که در پوشه "prestashop-prod" دارد، تغییر نام دهید (به عنوان مثال در هر دو باید admin123 باشد).

کپی نمودن پشتیبان ها به پوشه "prestashop-prep"

حالا به بخشی رسیدیم که شما فایلهایی را که منحصر به فرد هستند، به پوشه های نسخه جدید کپی خواهید نمود.

در عمل، این ایده ایست برای ساختن پوشه "prestashop-prep" که هم شامل فایلهای استاندارد آخرین نسخه پرستاشاپ و هم شامل فایلهایی که شم ایجاد نموده و در فروشگاه خود نصب کرده اید(تصاویر، لوگوها، ترجمه ها، ماژول ها و ...)، خواهد بود.

این یک گام مهم است، زیرا در این گام میتوانید فروشگاه قبلی خود را حفظ نمائید. پس برای اجرای دستورالعملهای زیر وقت کافی بگذارید.

شما باید فایلها و پوشه های هر دو پوشه "prestashop-prep" و "prestashop-prod" را مرور گنید تا مکان مناسب برای انتقال فایلها و پوشه ها را بیابید. هرگاه که سیستم به شما پیغام جایگزینی فایلها یا پوشه ها (replace the existing) را داد، آنرا تائید نمائید.

1- mails/ : حاوی تمام قالب های ایمیل است، از جمله آنهایی که شما تغییر داده اید. اگر شما تغییر و اصلاحی در هیچکدام از این قالبها ایجاد ننموده اید، لازم نیست نگران این پوشه باشید.

2- img/ : حاوی لوگو و تمامی تصاویر فروشگاه شما (محصولات، شاخه ها و غیره) میباشد. انتقال این فالها و پوشه های خاص را با دقت انجام دهید.

  • logo.jpg : لوگوی فروشگاه شما
  • favicon.ico : نماد فروشگاه شما
  • logo_stores.gif : لوگو برای نقشه فروشگاههای شما
  • c/ : پوشه تصاویر شاخه ها
  • cms/ : پوشه تصاویر صفحات CMS
  • co/ : رنگ های بافت ویژگیهای شما
  • m/ : لوگو های تولید کنندگان
  • p/ : تصاویر محصولات شما
  • scenes/ : طرح نگاری تصاوی شاخه ها
  • st/ : عکسهای مکان فروشگاه شما
  • su/ :لوگو های توزیع کنندگان
  • اساسا تمام پوشه های داخل پوشه img به جز admin و jquery-ui باید منتقل شوند

3- modules/ : تنها ماژول هایی که خودتان اضافه نموده اید را کپی نمائید و نه ماژول های پیشفرض پرستاشاپ را.

توجه داشته باشید که به احتمال قوی، شما باید ماژول هایی که با نسخه جدید ساخته نشده اند را به روز رسانی نمائید.

4- themes/themeName : شما تنها باید قالب فعلی خود را کپی نمائید.

چنانچه از قالب پیشفرض استفاده میکنید و تغییری در آن ایجاد نکرده اید، نیازی به کپی کردن قالب ندارید.

5- download/ و upload/ : شامل تمام محصولات دانلودی و فایلهای پیوست و محصولات سفارسی است. اگر شما از هیچکدام از این موارد استفاده نمیکنید، نیازی به کپی کردن آنها ندارید.

6- classes/ : اگر شما کلاس خاصی به این پوشه اضافه نموده اید و یا اینکه در یکی از کلاس ها با توجه به نیازتان، تغییری داده اید، باید آنها را کپی نمائید. توجه داشته باشید که مابقی کلاس ها را نباید کپی نمائید. اگر شما میخواهید از نسخه 1.4 به 1.5 بروید، باید کلاس هایی که ایجاد یا ویرایش کرده اید را دوباره ویرایش نمائید تا با این نسخه سازگار شوند. پسوند نام تمام کلاس ها باید "Core" باشد. اگر به php مسلط نیستید، این کار را انجام ندهید.

روش ویرایش کلاس های خاصی که لازم دارید برای سازگار نمودن :

  • فایلهای کلاس را به پوشه classes در داخل پوشه "prestashop-prep" کپی نمائید.
  • فایلهای کلاس ها را باز نموده و آنهایی را که پسوند "Core" ندارند، مشخص نمائید.
  • پسوند "Core" را به نام کلاس ها اضافه کنید. به عنوان مثال: کلاس MyClass تبدیل میشود به MyClassCore. توجه داشته باشید که تنها نام را در داخل فایل php تغییر دهید و نباید نام خود فایل را عوض نمائید.
  • مطمئن شوید که همه کلاس های شما به صورت روبرو تعریف شده باشند: class MyClassCore extended ObjectModel
  • فایلها را ذخیره نمائید و کار تمام است

7- config/ : تنها لازم است که یک فایل خیلی ضروری را به این پوشه انتقال دهید . فایل settings.inc.php

8- translations/ : اگر شما از زبان دیگری به جز زبان پیشفرض در زمان نصب، استفاده میکنید، لازم است که پوشه زبان خود را نیز انتقال دهید.

پوشه "prestashop-prep" شما اکنون آماده است. دیگر به آن دست نزنید و تنها از کپی آن برای مراحل بعدی استفاده نمائید.

 

انتقال "prestashop-prep" به سرور نصب شده بر روی کامپیوتر

پوشه "prestashop-prep" اکنون شامل تمام نیازهای شما برای ارتقاء به نسخه جدید میباشد. در این گام، شما این پوشه را به وب سرور محلی که در کامپیوتر خود نصب کرده اید، منتقل خواهید نمود.

لوکال سرور (wamp یا xampp یا ....) خود را اجرا نمائید و مطمئن شوید که apache و mysql هم در آن راه اندازی شده اند.

ایده ما در اینجا این است که کنترل نمائیم که فروشگاه شما بدون هیچ مشکلی بر روی لوکال سرور، ارتقاء خواهد یافت. این کار به منظور پائین آوردن ریسک خطاهای احتمالی این کار، بر روی سرور میباشد. بنابراین، شما باید سعی کنید که محیط آنلاین خود را بر روی سرور محلی بازسازی نمائید. برای اینکار باید مشخصات php و mysql و apache را در هاست خود بیابید و یا از مدیر هاست بگیرید. سپس سرور محلی را مانند مشخصات هاست خود پیاده سازی نمائید. پس از این کار، سرور محلی خود را ببندید و مجددا راه اندازی نمائید تا تغییرات اعمال شوند.

اگر نمیتوانید این هماهنگ سازی را انجام دهید، باید توجه داشته باشید که ممکن است تفاوت ساختار سرور آنلاین با سرور محلی، تاثیر بسیار زیادی در زمان اجرای ارتقاء داشته باشد. به این معنی که آنچه در اینجا کار میکند، ممکن است در سرور آنلاین درست کار نکند.

حالا پوشه "prestashop-prep" را به داخل پوشه وب سرور (www یا htdocs یا ...) کپی نمائید. توجه داشته باشید که باید این پوشه را کپی نمائید و انتقال ندهید . باید پوشه اصلی "prestashop-prep" دست نخورده باقی بماند. به این ترتیب در صورت مواجه شدن با مشکل در زمان ارتقاء، میتوانید تغییرات لازم را در پوشه اصلی بدهید و مجددا امتحان نمائید .

پوشه را در ریشه اصلی پوشه وب سرور کپی کنید. مثال : www/prestashop-prep

ایجاد دیتابیس در سرور محلی (لوکال)

پس از انتقال فایل ها، شما برای ارتقاء نیاز به ایجاد دیتابیس دارید. در این مرحله شما باید دانش لازم برای کار با phpMyAdmin را داشته باشید. حالا باید از فایل sql پشتیبان که در پوشه "prestashop-prep" ریخته اید، استفاده نمائیم. با استفاده از این فایل، دیتابیس را بر روی سرور محلی ایجاد میکنیم. برای این کار مراحل زیر را به دقت دنبال نمائید :

  • ابزار phpMyAdmin در سرور محلی خود را باز نمائید. معمولا در مسیر روبرو قرار دارد : http://127.0.0.1/phpmyadmin
  • یک پایگاه داده جدید و مخصوص برای این پروژه ایجاد نمائید و یک نام دلخواه برای آن انتخاب کنید (مثلا: prestashop_update)
  • دیتابیسی که ایجاد نمودید را باز کنید و برگه "import" را از بالای صفحه انتخاب نمائید.
  • دکمه "browse" را کلیک کرده و فایل sql خود را از پوشه "prestashop-prep" انتخاب نمائید. توجه داشته باشید که مقدار MAX در phpMyAdmin نباید کمتر از حجم فایل شما باشد. اگر کمتر است، شما یا باید فایل sql خود را فشره نمائید (sql.zip) و یا فایل php.ini را تنظیم نمائید (تنظیم مقادیر روبرو : upload_max_filesize و post_max_size و احتمالا memory_limit).
  • حالا بر روی دکمه "go" کلیک کنید تا محتوای فایل sql وارد شود.

وقتی بارگذاری این فایل تمام شود، شما میتوانید لیست جداول دیتابیس را در سمت چپ صفحه مشاهده نمائید.

تنها کاری که باقی مانده است، ایجاد ارتباط بین پرستاشاپ با دیتابیس محلی (لوکال) میباشد.

برای این کار باید فایل settings.inc.php در داخل پوشه config را ویرایش نمود. آنرا باز کرده و مراحل زیر را به دقت دنبال نمائید:

  • در جلوی عبارت _DB_SERVER_ به جای آدرس sql سرور سایت خود، باید 'localhost' ویا '127.0.0.1' قرار دهید.
  • در جلوی عبارت _DB_NAME_ به جای نام دیتابیس سایت خود، باید نام دیتابیسی را که روی لوکال سرور ایجاد نموده اید، وارد کنید.
  • در جلوی عبارت _DB_USER_ باید نام کاربری دیتابیس لوکال را قرار دهید (پیشفرض : 'root')
  • در جلوی عبارت _DB_PASSWD_ باید رمز عبور دیتابیس لوکال را قرار دهید (پیشفرض: بدون پسورد : '')

فایل را ذخیره نمائید. توجه کنید که صحت این مرحله خیلی مهم است و حتما آنرا دقیق کنترل نمائید.

حالا پرستاشاپ میتواند با دیتابیس شما ارتباط برقرار کند.

کنترل همه چیز قبل از ادامه مراحل

آیا کارهای زیر را انجام داده اید ؟

  1. دانلود آخرین نسخه پرستاشاپ
  2. آنزیپ و ذخیره آن در پوشه "prestashop-prep"
  3. کپی کردن فایلهای لازم از پوشه پشتیبان "prestashop-prod"
  4. کپی کردن یک نسخه از روی پوشه "prestashop-prep" در ریشه پوشه وب سرور محلی (لوکال)
  5. وارد کردن پشتیبان sql سایت در دیتابیس سرور محلی
  6. تنظیم فایل setting.inc.php

اگر تمام اینها را انجام داده اید، میتوانید به گام بعدی بروید.

 

گـــام 3- شروع ارتقاء

اجرای فایل ارتقاء

از مسیر روبرو فایل را اجرا نمائید :

http://127.0.0.1/prestashop-prep/install/upgrade/upgrade.php

اگر با خطای 404 مواجه شدید، احتمالا فایلهای نسخه جدید به طور کامل کپی نشده اند و باید مجددا آنها را بررسی نمائید.

هنگام اجرای فایل، دیگر به مرورگر دست نزنید. آنرا نبندید و به روی دکمه back کلیک نکنید.فایل ارتقاء در حال اجراست و این عملیات ممکن است چندین دقیقه طول بکشد.

در بیشتر قسمتها، اسکریپت ارتقاء، مراقب به روز رسانی پایگاه داده هاست که این به خودی خود کار بسیار دشواری است.

پایان ارتقاء روی لوکال

هنگامیکه ارتقاء تمام شود، یک فایل xml در مرورگر شما به نمایش درمی آید. این صفحه، نامنظم است و حاوی استایل خاصی نمیباشد. این مشکل در نسخه های بعدی برطرف خواهد شد.

این ممکن است که با خط زیر شروع شود :

این "ok" ، یعنی شما سخت ترین مرحله را پشت سر گذاشته اید. حالا در لوکال سرور و در پوشه "prestashop-prep"، باید گزینه های زیر را حذف کنید:

  • پوشه install که حاوی فایلهای نصب و ارتقاء میباشد
  • فایل readme که حاوی اطلاعاتی در مورد نصب پرستاشاپ میباشد
  • فایل changelog که حاوی اطلاعاتی در مورد تغییرات آخرین نسخه پرستاشاپ میباشد

حالا شما میتوانید از مسیر روبرو به فروشگاه لوکال خود دسترسی داشته باشید: http://127.0.0.1/prestashop-prep

احتمالا صفحه تعمیرات همرا با لوگوی شما نمایش داده خواهد شد که امری طبیعی است.

اگر قالب شما نمایش داده نشد و به جای آن پیغامی مشابه با "قالب 'نام قالب شما' در دسترس نیست" مشاهده نمودید، دوباره نام و دسترسی های قالب خود را کنترل نمائید.

حالا به بخش مدیریت فروشگاه محلی (لوکال) خود بروید (مثلا : http://127.0.0.1/prestashop-prep/admin123 ) و با استفاده از کد کاربری و رمز عبور سایت خود، وارد آن شوید. قسمتهای مختلف بخش کاربری را مرور کنید و مطمئن شوید که به درستی عمل میکنند. سپس فروشگاه را فعال نمائید تا از صحت عملکرد بخش کاربری هم اطمینان حاصل نمائید. قسمتهای مختلف بخش کاربری را نیز تست کنید و مراحل یک سفارش را انجام دهید.


در صورت بروز خطا

تمام ارتقاء ها به درستی انجام نمیشوند و در خیلی از موارد با خطا مواجه میگردند. به منظور کمک به شما، ابزار ارتقاء، یک کد خطا در ابتدای فایل xml به شما نشان میدهد تا بتوانید راحت تر مشکل را بر طرف سازید :

همانطور که مشاهده میکنید، به جای عبارت "ok"، عبارت "fail" نوشته شده است و کد خطا نیز پس از آن آمده است.در زیر، برخی از شایع ترین خطاها را میبینید :

  • کد 5 : پیکربندی قابل خواندن نیست ==> دسترسی فایل settings.inc.php را اصلاح نمائید
  • کد 6 : پیکربندی قابل نوشتن نیست ==> دسترسی فایل settings.inc.php را اصلاح نمائید
  • کد 27 : نصب بیش از حد قدیمی است ==> شما باید از آخرین نسخه پرستاشاپ استفاده نمائید
  • کد 28 : شما در حال حاضر از همین نسخه استفاده میکنید ==> شما نمیتوانید از یک نسخه به همان نسخه ارتقاء دهید. همچنین این مشکل زمانی بوجود می آید که یک بار ارتقاء ناموفق انجام میشود و سپس دوباره سعی در ارتقاء دارید. در این حالت شما باید از گام اول مجددا آغاز نمائید.
  • کد 29 : نسخه قدیمی تری وجود ندارد ==> آیا فایل settings.inc.php را کپی کرده اید ؟
  • کد 31 : فایلهای ارتقاء sql یافت نشدند ==> مسیر روبرو کنترل نمائید که خالی نباشد : /install/upgrade/sql
  • کد 32 : قادر به ارتقاء نیست ==> برخی فایلها نیستند و یا بد کپی شده اند. باید کل فرایند را از ابتدا شروع نمائید
  • کد 33 : خطا در هنگام خواندن فایلهای ارتقاء sql ==> مسیر کد 31 را کنترل نمائید که دسترسی فایلها درست باشد
  • کد 34 : خطای داخلی sql ==> ممکن است فایلهای ارتقاء sql خراب باشند. آنها را دوباره دانلود کرده و در مسیر کد 31 بریزید
  • کد 35 : کش فعال است ==> کش را قبلا باید غیرفعال میکردید. در فایل settings.inc.php، خط زیر را اصلاح نمائید :

define('_PS_CACHE_ENABLED_', '0');

در هنگام بروز خطا، تشخیص اینکه پس از رفع اشکال مجددا با خطا مواجه میشوید یا نه، کار بسیار مشکلی است. پس بهتر است قبل از انجام مجدد ارتقاء، فایلها و دیتابیس خود را مجددا ایجاد نمائید. پس ابتدا تمام فایلهای موجود در پوشه وب سرور محلی (لوکال) را حذف کرده و مجددا پوشه "prestashop-prep" را به آنجا انتقال دهید. سپس کلیه جداول دیتابیس را حذف نموده و مجددا از فایل پشتیبان، واردسازی (ایمپورت) نمائید.

گـــام 4- کنترل و تست

وارد نمودن ترجمه ها

اگر شما از زبان مورد نظرتان پشتیبان گرفته اید، در این مرحله باید آنرا وارد نمائید. به مسیر "بومی سازی">>"ترجمه ها" بروید و از بخش "واردسازی دستی یک زبان" این کار را انجام دهید

آزمایش فروشگاه محلی (لوکال)

برای اطمینان از صحت عملکرد فروشگاه محلی خود، آزمایشات زیر را انجام دهید :

  • مطمئن شوید که صفحات مختلف به درستی بارگذاری میشوند (صفحه اصلی، شاخه ها، محصولات، مقایسه و ...)
  • یک حساب مشتری ایجاد نمائید
  • یک سفارش ایجاد نمائید
  • بررسی کنید که پرداخت ها به درستی کار میکنند
  • در بخش مدیریت، سفارش و پرداخت انجام شده را کنترل نمائید
  • یک ایمیل از بخش "تماس با ما" یا "فراموشی رمز عبور" ارسال نمائید
  • فاکتور نهائی را بررسی کنید
  • تمام ماژول هائی که فعال نموده اید را بررسی نمائید

این یک لیست کامل نیست، پس شما هر چیزی را که میتوانید، آزمایش نمائید.

اگر شما متوجه شدید که برخی از قسمتهای فروشگاه ارتقاء یافته، به درستی کار نمیکنند :

  • فایلهای داخل پوشه "prestashop-prep" را به منظور رفع مشکل، ویرایش نمائید.
  • حالا کل مراحل را مجددا انجام دهید. قبل از انجام مجدد، باید پوشه وب سرور را خالی نموده و جداول دیتابیس را به طور کامل حذف نمائید.

اگر همه آزمایشات موفق بودند، میتوانید به گام بعدی بروید

 

گـــام 5- شروع ارتقاء فروشگاه اصلی

حالا که به این مرحله رسیده اید، میتوانید با خیال آسوده تری برای ارتقاء سایت خود، اقدام نمائید.

فروشگاه شما باید در "حالت تعمیرات" قرار بگیرد و غیرفعال باشد. حتما این کار را انجام دهید تا مشتریان و سفارشات خود را از دست ندهید.

فرایند آنلاین کمی با فرایند لوکال متفاوت است :

  1. توسط FTP فایلهای پوشه "prestashop-prep" را جایگزین فایلهای فروشگاه آنلاین خود نمائید. از این بابت نباید نگران باشید زیرا شما یک پشتیبان کامل در پوشه "prestashop-prod" در اختیار دارید. همچنین یک پشتیبان از دیتابیس.
  2. فایل ارتقاء را از مسیر install/upgrade/upgrade.php اجرا نمائید.
  3. تمام تنظیمات را قبل از ارتقاء کنترل نمائید : دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید و مطمئن شوید که سرور شما پیشنیازهای فنی لازم برای نسخه جدید را دارا میباشد.
  4. پایان ارتقاء : پس از اتمام کار، پوشه install را حذف نموده و سپس قسمتهای مختلف بخش مدیریت و بخش کاربری را کنترل نمائید تا از درستی عملکرد آنها مطمئن شوید.

گـــام 6- کنترل و تست

شما در این بخش، باید تمام آزمایشات لازم را بر روی سایت خود انجام دهید.

وارد نمودن ترجمه ها

اگر شما از زبان مورد نظرتان پشتیبان گرفته اید، در این مرحله باید آنرا وارد نمائید. به مسیر "بومی سازی">>"ترجمه ها" بروید و از بخش "واردسازی دستی یک زبان" این کار را انجام دهید

کنترل نام دامنه اصلی

باید نام دامنه اصلی فروشگاه را کنترل نمائید که تغییری نکرده باشد. "تنظیمات">>"سئو و URLها">>"تنظیم آدرسURL فروشگاه" :

  • دامنه فروشگاه : باید نام دامنه فروشگاه آنلاین شما در آن نوشته شده باشد
  • URI اصلی: باید نام پوشه ای که فایلهای پرستاشاپ درون آن قرار گرفته اند باشد. میتواند /myshop/ یا /prestashop/ و یا هر چیز دیگری باشد.

اگر به قسمت مدیریت دسترسی ندارید، از phpMyAdmin سایت خود کمک بگیرید :

  1. دیتابیس مربوط به فروشگاه را باز کنید.
  2. جدول PS_SHOP_URL را باز کنید.
  3. domain و domain_ssl و physical_uri را با فروشگاه خود مطابقت دهید.

آزمایش فروشگاه اصلی

 

برای اطمینان از صحت عملکرد فروشگاه آنلاین خود، آزمایشات زیر را انجام دهید :

  • مطمئن شوید که صفحات مختلف به درستی بارگذاری میشوند (صفحه اصلی، شاخه ها، محصولات، مقایسه و ...)
  • یک حساب مشتری ایجاد نمائید
  • یک سفارش ایجاد نمائید
  • بررسی کنید که پرداخت ها به درستی کار میکنند
  • در بخش مدیریت، سفارش و پرداخت انجام شده را کنترل نمائید
  • یک ایمیل از بخش "تماس با ما" یا "فراموشی رمز عبور" ارسال نمائید
  • فاکتور نهائی را بررسی کنید
  • تمام ماژول هائی که فعال نموده اید را بررسی نمائید

این یک لیست کامل نیست، پس شما هر چیزی را که میتوانید، آزمایش نمائید.

اگر شما متوجه شدید که برخی از قسمتهای فروشگاه ارتقاء یافته، به درستی کار نمیکنند :

  • فایلهای داخل پوشه "prestashop-prep" را به منظور رفع مشکل، ویرایش نمائید.
  • حالا کل مراحل را مجددا انجام دهید. قبل از انجام مجدد، باید پوشه وب سرور را خالی نموده و جداول دیتابیس را به طور کامل حذف نمائید.

اگر همه آزمایشات موفق بودند،به گام بعد بروید.

 

گـــام 7- فعال نمودن فروشگاه

بسیار خوب، شما در آخرین مرحله فرایند ارتقاء هستید. به صفحه "تعمیرات" در منوی "تنظیمات" بروید و گزینه "بلی" را برای "فعال کردن فروشگاه" انتخاب نمائید.

مجددا به عنوان یک بازدید کننده به بخش کاربری سایت خود بروید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار میکند.

تبریک میگوئیم. شما با موفقیت فرایند آرتقاء پرستاشاپ به صورت دستی را انجام دادید.

[align=center]برخی مشکلات

[align=right]صفحه مدیریت به هم ریخته است :

برای رفع این مشکل شما باید کش مرورگر خود را پاک کنید. زیرا مرورگر شما هنوز از فایلهای نسخه قدیمی که در کش ذخیره کرده است، استفاده میکند.

صفحه ماژول ها آپدیت نشده است :

صفحه را چندین مرتبه بارگذاری مجدد نمائید(F5) ، باید مشکل شما برطرف شود.

قالب پیشفرض کار نمیکند :

نام قالب پیشفرض، از "prestashop" به "default" تغییر پیدا کرده است. اگر نام آن را مجددا به حالت قبلی برگردانید، باید مشکل شما برطرف شود.

برخی ماژول ها کار نمیکنند :

باید آنهایی که درست کار نمیکنند را "حذف نصب" نموده و سپس مجددا "نصب" نمائید.

ماژول ناسازگار :

برخی از ماژولها ممکن است با نسخه جدید سازگار نباشند. شما باید با نویسنده آنها تماس بگیرید تا با ایجاد کمی تغییرات، آنها را سازگار نمایند.

 

در پایان امیدوارم که این متن ترجمه شده، برای دوستان کار راه انداز باشه و بتونه مشکلاتشون رو در هنگام ارتقاء کمتر کنه

ramtin2025 (مهدی شاد)

[/align][/align]

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 month later...

سلام وقت بخیر

ممنون از توضیحاتتون

من فروشگاهم رو از نسخه 1.4.9 به 1.5.2 فارسی ارتقاء دادم. ولی چند تا از ماژول ارتقاء پیدا نکرد.

 

الان مشکلی که دارم اینه که بخش محصولات که میرم تب هایی که وجود داره نمایش داده نمیشه !!!

 

 

قیمت‌ها

SEO

وابستگی‌ها

حمل

ترکیبات

مقادیر

بسته

محصول مجازی

تصاویر

مشخصات

شخصی سازی

پیوست‌ها

توزیع کننده‌ها

 

 

 

به نظرتون باید چیکارکنم؟؟؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من خودم هنوز این روش رو تست نکردم

ولی چیزی که مشخصه اینه که کلا ماژولی رو نباید از نسخه قبلی اضافه کنید. چون باید قبل از این کار ماژول سازگار بشه با نسخه جدید.

کلا باید بدون ماژول اضافی ارتقا بدید و بعدا ماژولهاتون رو سازگار کنید. برای سازگار کردن ماژولهای خاص هم میتونید از بازراچه و یا مستقیما به دانوش جان پیام بدید

از این به بعد هم مدیران کم کم ماژولهای سازگار با نسخه جدید رو ارائه میدن.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام به همه دوستان

با توجه به اینکه زحمت مدیران به ثمر نشست و نسخه 1.5.2 پارسی هم ارائه شد. لطفا کسانی که ارتقا میدن، چه موفق و چه غیر موفق ، اینجا بیان کنن تا از تجربیات همه استفاده کنیم.

ممنون

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ابتدا ماژول ارتقاء با یک کلیک رو نصب کردم و بعد با اون ارتقاء دادم

همه گزینه ها هم تیک سبز خورده بود که آماده هست برای ارتقاء

پس از ارتقاء اول محیط مدیریت بهم ریخته بود که بعد زدن کلید Ctrl+F5 درست شد

اولی اون گزینه هایی که گفتم کار نکرد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اگه از گوگل کروم استفاده کردید، احتمال داره که مشکل از کش باشه

کش کروم خیلی قویه و خیلی از مواقع حتی با چندین بار ctrl+F5 پاک نمیشه

شما باید کش رو کاملا خالی کنید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

روی لوکال، ارتقاء به روش دستی رو انجام دادم

مشتریان

سفارش ها

شاخه ها

محصولات و ... به درستی منتقل شدند

تنها ایرادی که دیده شد در تغییر نام برخی تصاویر برای هماهنگی با نسخه 1.5 بود که باعث میشه عکس محصولات نمایش داده نشه

به عنوان مثال عکس home باید به home_default تغییر کند تا نمایش داده شود

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 months later...

با سلام

 

عینی مطابق مراحل فرموده شما پیش رفتم منتهی بعد از اجرای لینک بروزرسانی با خطای زیر مواجه شدم

چرا؟This page contains the following errors:

 

error on line 847 at column 11: Encoding errorBelow is a rendering of the page up to the first error.

 

با رفرش صفحه پیغام زیر را در صفحه جدید داد

 

 

This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

ارتقاء به آخرین نسخه فارسی فعلا امکان پذیر نیست

میتونید به 1.5.2 انگلیسی ارتقا بدید

نباید مشکلی باشه

البته حتی خود سایت اصلی هم ارتقاء رو تضمین نکرده

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بنده الان اینکار را انجام دادم.

 

1- یکسری به این سایت بزنید برخی چیزها مثل آیکون زبان و باکس کالاها کمی نا مرتب هست.

میشه درستش کرد یا باید نسخه قدیمی 1.4.8 را برگردانم؟

 

2- هنگام پرداخت با ماژول پارسیان هم پیغام :

متاسفانه آدرسی که وارد کرده اید، تغییر یافته یا دیگر موجود نمی‌باشد

را دریافت می کنم و وارد درگاه نمی شود؟

3- راهی هست که نسخه جدید را با اطلاعات دیتابیس محصولات خودم راه اندازی کنم؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 6 months later...

با سلام و خسته نباشید از زحمات شما عزیزان

یک سوالی در مورد بروزرسانی پرستاشاپ داشتم نزدیک 1 ماه است که ما مشغول برطرف کردن این مشکل هستیم ولی متاسفانه به نتیجه نرسیدیم.

در بروزرسانی پرستا شاپ 1.4.4.1 به 1.5.2.0 که با افزونه Click Upgrade - AutoUpgrade انجام میدهیم تمامی مراحل آپدیت انجام میگردد ولی یک پیام خطا میدهد مقایسه محصولات انجام نمی گیرد.

پیام خطای زیر را می دهد.

 

ERROR] SQL 1.4.6.0 1062 in ALTER TABLE `pks_compare_product` ADD `id_compare` int(10) unsigned NOT NULL, ADD PRIMARY KEY( `id_compare`, `id_product`): Duplicate entry '0-10' for key 'PRIMARY'

Warning detected during upgrade.

Unable to open zipFile D:\xampp\htdocs\admin-pks\autoupgrade\tmp\addshoppers.zip

[WARNING] error when trying to upgrade module addshoppers.

حتی جدول pks_compare_product را در sql ایجاد می کنیم باز هم مشکل برطرف نمی گردد.

لطفا" ما را راهنمایی کنید.

با تشکر

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

در حال بارگذاری


  • کاربران آنلاین در این صفحه

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...