رفتن به مطلب

آموزشگاه سئوی پرستاشاپ


پست های پیشنهاد شده

post-366-14373018828294_thumb.jpg

به دلیل رابطه و آشنایی که با اکثر کاربران پرستاشاپ دارم ، تقریبا میشه گفت فروشگاه های زیادی رو دیده و بررسی کرده ام ، یک چیز در این بین منو خیلی اذیت میکنه و اون عدم استفاده مناسب از پرستاشاپ و عدم بهره گیری از حداکثر توان پرستاشاپ برای گسترش کسب و کار توسط اکثر مشتری هاست .

 

متاسفم که اینو میگم اما از هر 100 نفر فردی که با پرستاشاپ فرشگاه راه اندازی میکنند در بهترین حالت دو یا سه نفر میتونن از امکانات اون استفاده کرده و کسب و کارشون رو بهبود ببخشند . در حقیقت مشکل اینه قبل اینکه اطلاعات اولیه و علم کافی کسب کنند میان و از پرستاشاپ استفاده میکنند .

 

عقیده من اینه که هر کسی که از راه رسید نباید بیاد و از پرستاشاپ استفاده کنه ، اونایی که تجربه کافی و چندساله در کار با انواع اسکریپت ها دارن نمیتونن از حداکثر امکانات پرستاشاپ استفاده کنند ، چه برسه فرد تازه کاری که اصول اولیه رو هم نمیدونه . اما این مسئله اتفاق میفته و آخرش هم معلومه تلف کردن وقت ، تلف کردن هزینه ، به زحمت انداختن خود و دیگران و در آخر شکست ، شکست و شکست . نتیجه این میشه در آخر همه کاسه کوزه ها رو سر این پرستاشاپ بدبخت میندازن که کارایی نداره ! :D فردی که تازه داره رانندگی یاد میگیره طبیعتا اگه تصادف کنه تقصیر ماشین که نیست ! حتما تقصیر خودشه !

 

منظور از این همه مقدمه چینی این که یک چیز بسیار مهم وجود داره که تو اکثر فروشگاه ها نادیده گرفته میشه ، اگه گفتین چی ؟! بله سئو

به جزات میتونم بگم که سئو مظلوم ترین آیتم و بخش در پرستاشاپ هست که به باد فراموشی سپرده شده و زمانی کاربران به فکر سئو میفتند که بخوان از سئوی پرستاشاپ ایراد بگیرند و کاسه کوزه ها رو سر اون بشکنند که ضعیفه و برای همین ما موفق نشدیم :)

 

برای همین در این سلسله تاپیک ها قصد دارم نحوه صحیح وارد کردن مصحولات در پرستاشاپ با متدهای استاندارد که با سئو هم رابطه خوبی داشته باشه خدمت کاربران عزیز به تفصیل معرفی کنم تا انشالله جوری نباشه که وقت و هزینه ای که میذارن پای اینکار به هدر بره . وقتی یک فروشگاه که مثلا 500 تومن و بالاتر خرج قالبش میکنه و ماژول هاش ، بعد چند ماه میبینم که هنوز درجا میزنه نه تنها برای صاحب فروشگاه متاسف میشم بلکه خودم هم ناراحت میشم ، چون موفقیت یک فروشگاه هم موفقیت مشتری هست ، هم موفقیت من و هم یک افتخار بزرگ برای مدیران انجمن و خود پرستاشاپ .

 

من سعی میکنم در طول این تاپیک ها مواردی رو مطرح کنم تا کاربران تازه کار و یا حتی کاربران حرفه ای نیز بتونن با استفاده از راهکارها ، ماژول ها ، ایده ها و نکته های بسیار ساده سایتشون رو از نظر سئو بی نقص و در سطح استانداردی بالا بیارن .

 

از ارسال پست در این تاپیک خودداری کنید ، چون بلافاصله حذف خواهد شد . برای انسجام پست های این تاپیک هیچ گونه پستی از طرف هیچ شخصی حتی مدیران باقی نخواهد ماند

 

درس اول : به زودی ....

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 6 months later...

شرمنده دوستان ، این تاپیک رو به دلیل مشغله نتونستم بروز کنم و از همتون عذر میخوام .

 

بدون فوت وقت میریم سر درس اول ، ابتدا از دوستان صاحب نظر در زمینه سئو چون آقا موسی عذر میخوام که اطلاعاتم در زمینه سئو در مقابل اطلاعات و سابقه ایشون هیچ به شمار میاد و ثانیا از کاربران حرفه ای که اصول اولیه سئو رو میدونن و میدونم با خوندن این مطالب پایین هزار جور متلک بهم خواهند گفت خواهش میکنم این چند تا درس اولی رو نخونن ، چون بنا دارم از صفر شروع کنم و اونایی که تازه وارد این عرصه شدن هم بتونن به یک مرجع مناسب دسترسی داشته باشن .

 

کلیه مباحثی که گفته میشه فقط در مورد سئوی فروشگاه های اینترنتیه و ممکنه تناقضاتی با عقاید و روش های سئوی برخی دوستان داشته باشه :) در ضمن این مطالب از قبل آماده شده نیستند و هر چی به ذهنم میاد و تجربه شخصی بوده یا در سایت های داخلی و خارجی خوندم به صورت آنی تایپ میکنم ، پس اگر غلط املایی یا نگارشی داشت به بزرگی خودتون بخشید .

 

درس اول : سئو چیست ، مقدمات و اطلاعات اولیه

 

 

سئو یعنی چی اصلا ؟

سئو مخفف سه تا کلمه انگلیسی هست Search Engine Optimization که در معنای لغوی میشه : بهینه کردن برای موتور جستجو . اما این سئو چیه که این همه دردسر برای وبمستران ایجاد کرده و دغدغه هر کی که سایت داره این سئو هستش :) حتی بعضی ها تو خواب هم کابوس سئو رو میبینن ، سئو در نظر بعضی ها به هیولایی شبیهه که هر لحظه ممکنه قورتشون بده . سئو به عبارت خودمانی تر ، مفهموش اینه که کاری کنید موتور جستجو با سایت شما دوست بشه ، اونم دوست جون جونی ! وقتی دوست شد ، یه پارتی گردن کلفت دارین که میتونه براتون مشتری های بسیار ارسال کنه تا پول جیب های مبارکشون رو در فروشگاه شما خرج کنن و شما کلی خوش به حالتون بشه :)

 

سئو کی به وجود اومد ؟

تاریخ دقیق پیدایش سئو مشخص نیست اما چون سئو کاملا به موتورهای جستجو وابستس پس باید برگردیم به زمان ایجاد این موتورها ، تقریبا از زمان پیدایش اولین موتورهای جستجو که میشه سال 1995 ، سئو نیز در بین وبسمترها مطرح شد . اینکه تولید این موجود ناشناخته و عجیب خوب بوده یا نه به عهده خود شما :)

 

سئو چه سودی داره ؟

طبق آمار سایت ها 85 درصد از بازدید خود را از موتورهای جستجو دریافت میکنن ، پس وقتی سایتتون سئو باشه نونتون تو روغنه و کلی بازدید از گوگل میگیرین . این مسئله برای فروشگاه های اینترنتی خیلی اهمیت داره ، چون یک بازدید هم یک بازدیده برای یک فروشگاه اینترنتی و ممکنه به یک خرید منجر بشه ، پس نباید یک بازدید هم از دست بدین و مجبورین سئو رو تا حدودی یاد بگیرین .

 

  • سئو به شما کمک میکند که بازدید کننده بیشتری برای فروشگاه خود جذب کنید.
  • سئو به شما کمک میکند که شهرت و اعتبار را برای خود و فروشگاه خود کسب کنید.
  • سئو به شما کمک میکند که تجارت الکترونیکی خود را رونق بخشید.

سئو چند روش داره ؟

سئو روش های مختلفی داره و نمیشه گفت به یک روش یا متد وابستس ، سئو مثل یک موجود زنده میمونه که روز به روز سلایق و عقایدش در حال تغییر و تکامله و شما نیز مجبورید باهاش دگردیسی کرده و سیر تکامل رو طی کنید ، عقب ماندن از آن مساوی با روی دادن اتفاقی ناخوشایند برای فروشگاهتون خواهد بود . همانطوری که الگوریتم پنگوئن گوگل با یک حرکت تعداد زیادی از وبمستران ایرانی رو به سمت ورشکستی برد ، پس خیلی مواظب باشید که حیوانات عجیب و غریب گوگل نیان سراغ شما . جدیدا هم که مرغ مگس خوار به شمار بازرسان گوگل اضافه شده :)

 

البته دوستان ، افرادی که سئو میکنند هم یکجور نیستند ، اکثر سئوکارهایی که تو اینترنت ادعا میکنن سایت شما رو طی مدت کوتاه به بالای نتایج گوگل میکشونن باید بدونید سئوکار کلاه مشکی تشریف دارن ، کلاه مشکی ها عمدتا با روش های فیک و نادرست شما رو به صورت مقطعی و فصلی میبرن بالای گوگل و بعد که گوگل متوجه شد ، اون وقت باید جواب بهش پس بدین و شما رو سخت جریمه میکنه . در مقابل سئوکارهای کلاه سفید قرار دارن که بهتون وعده های آنچنانی نمیدن و در طی مدت زمان معقول شما رو حیرت زده میکنن ، به اینا باید گفت دست مریزاد.

 

 

ایا برای سئو باید هزینه کنم ؟ چقدر باید هزینه کنم ؟

باید بگم این به خود شما بستگی داره ، سئو با اینکه مبحثی پیچیده و درگیر کنندس ، اما در عین حال مسئله ای ساده و پیش پا افتاده هم هست و این اوج جذابیت این موجود عجیب و غریبه :)

شما میتونید سایتتون رو به رنک و رتبه اول نتایج جستجوی گوگل بکشونید بدون اینکه یک ریال خرج کنید ، بله اغراق نیست . همچنین میتونید اینکارو با چندین میلیون تومان هم انجام بدین اگه پول اضافی تو جیبتون دارین و یا اینکه اگه بابای پولدار دارین !

شاید شما نتونید مثل یک فردی که کارش سئو کردن سایتهاست و در این زمینه تجربه چندین ساله داره ، سایتتون رو سئو کنید ، اما به خودتون اطمینان کنید ، فروشگاه مال شماست ، مسلما یک پدر بهتر از افراد دیگه پسرشو میشناسه :) نمیتونید سایتتون رو 100 درصد سئو کنید ؟! خوب 50 درصد رو که میتونید ، اونم نمیتونید ؟! خوب 25 درصد رو که میتونید ، حتی اگر میخواین پول بدین و سایتتون رو سئو کنن ، بهتر نیست همین 25 درصد رو خودتون انجام بدین و برای اون 75 درصد بعدی پول خرج کنید؟

 

پس قدم اول اعتماد به نفسه و انگیزه ای والاست که از شما و فروشگاهتون یک ابرقهرمان در سطح اینترنت میسازه :)

 

 

درس دوم : سئو رو از اسکریپت و قالب آغاز کنیم ! ( زمان ارائه : فردا شب )

 

به دلیل اینکه زیاد طراحی قالب میکنم ، این درس رو از آخر به اول انتقال دادم ، چون خیلی ها در موقع سفارش قالب میپرسن که ایا سئو میشه قالبمون ؟ اگر از آن دسته از دوستانی هستید که به سئو کردن قالب اعتقاد دارین درس بعدی رو حتما بخونید ، مطمئنا چیزای جدید و هیجان انگیزی رو خواهید شنید که تا حالا کمتر کسی به آنها اشاره کرده . هر 24 ساعت یک درس از سئو

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

post-366-14373019305108_thumb.jpg

درس دوم : سئوی قالب در پرستاشاپ و فروشگاه ساز ها

مسلما وقتی شما به استفاده از پرستاشاپ روی آورده اید و اسکریپت را روی هاستتون نصب کرده اید ، برای فروشگاه نوپا و تازه تاسیس شده خود ، دنبال یک لباس نو و شیک خواهید گشت ، البته ممکنه عارف یا صوفی باشین و همین لباس پیشفرض رو ترجیح بدین که مسئله ای جداست

 

در هر حال وقتی بحث سئو این همه جنجال و استرس ایجاد کرده ، خیلی طبیعیه که تمامی موارد یک سایت از بالا تا پایینش مورد تهاجم متد های عجیب و غریب سئو قرار بگیره . مسلما خود اسکریپت و حتی قالبش در سئوی یک سایت نقش داره ، هر چند نقشی بسیار کوچک ، اما چون همیشه ایجاد توهم و خیالات در هر موضوعی باعث میشه افرادی به سودهای کلانی دست پیدا کنند ، در بسیاری از موارد مبحث سئوی قالب و اسکریپت نیز مورد تهاجم این گونه تخیلات و توهمات قرار گرفته . بنده در این پست ، سعی میکنم تا اونجا که اطلاعاتم اجازه میده مبحث سئو در قالب و اسکریپت رو بازتر کنم و به نکات ریز و مثال های متنوع اشاره خواهم کرد ، امید است این اطلاعات نه تنها باعث کمک به دوستانی که در این وادی قدم گذاشته اند بشه ، بلکه تیری هر چند کوچک نیز باشه که به سوی برخی سودجویان این عرصه نشانه بره .

 

 

آیا سئوی قالب یک تخیل است یا یک واقعیت ؟!

خیلی ها دوست دارن که بشنوند سئو در قالب یک توهم و یک رویاست ، خیلی ها هم دوست دارن که بشنون سئوی قالب واقعا همه چیزه !! اما متاسفام که هر دو گروه رو ناامید میکنم ، نه سئوی قالب توهمه و نه اینکه سئوی قالب همه چیز یک قالبه :)

اصولا مفهموم سئو در قالب رو کمتر کسی درک میکنه ، هر کدام از ما یک بینش و درک جداگانه و متفاوت از عبارت سئوی قالب در ذهنمون داریم که به دور از واقعیت و دانشه . سئو در قالب با سئوی یک متن زمین تا آسمون فرق داره و از مفهوم سئو بالاتر میره و مرزهای سئو رو پشت سر میذاره . پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که سئو در قالب وجود داره و میتونه کم باشه یا زیاد ، اما نوع این سئو با سئوهایی که شنیدیم یکی نیست . پس با یک موجود دیگری سر و کار داریم که نیازه تا حدودی اونو شناسایی کنیم .

 

 

پس سئو در قالب چیه و چطوری میشه بهش رسید ؟

 

بذارید جواب این سوال رو با چند تا مثال و تو چند بخش بدم :

 

ولید بودن کد های قالب چه تاثیری داره ؟

خیلی از شما شنیدین که ولید بودن کد های قالب میتونه سایتتون رو در برابر گوگل ارزشمند نشون بده ، ایا این امر نسبیه یا مطلق ؟ آیا اگر این واقعیت داره میزان تاثیر گذاریش تا چه حد میتونه باشه ؟ بذارید با یک مثال خدمتتون عرض کنم . شما یک قالب طراحی کردین که از کد های html بهره میبره و فرضا خطایی مثل این وجود داره تو کد شما :

 

 

یعنی یک اسپیس یا همون فاصله جامونده و دو کلمه به هم چسبیدن ، خوب حتما خواهید گفت وای این خطا پدر سایت ما رو درمیاره و کدها ولید نمیشن و بدبخت شدیم رفت پی کارش :) با مراجعه به سایت w3.org و اسکن کردن سایتتون ، این خطا روبه شما نشون خواهد داد . سایتی به بزرگی و معروفی w3 از شما خطا گرفته ، پس کارتون تمومه دیگه . اما کمی صبر کنید ، اینطوری هم نیست ، باید بگم فکر میکنید گوگل نمیتونه با اون عظمت یک کلاس رو از یک دایو تشخیص بده ؟ بله درست حدس زدید گوگل میتونه اینا رو تشخیص بده ، درسته که بهتره این خطاها نباشه تو کدنویسی ، اما گوگل اونقدر سخاومتمند و پرقدرته که در رتبه بندی و خزیدن تو سایتتون اکثرا این موارد رو نادیده میگیره ، وگرنه خیلی از سایت هایی که الان در صدر جدول گوگل هستند باید درشون تا حالا تخته میشد . پس زیادی نگران خطاهای این چنینی و در حد تعداد انگشتان دست نباشین . البته خطاهای کد نویسی در کدهای مثل php استثنا هستند و برخی خطاها میتونه کل سایت رو مختل کنه و گوگل از اینا نمیگذره

 

 

و اما چیزایی که اسمشونو میشه گذاشت سئو در قالب :

 

 

post-366-14373019334792_thumb.jpg

1 - گوگل وارد میشود ، اول از همه در طراحی قالب که اصول سئو در آن رعایت شده باشد باید به الگوریتم page layout گوگل وفادار باشیم ، بالاخره ما از گوگل میخوایم بازدید بگیریم و چه بخوایم و چه نخوایم باید عقاید اونو به رسمیت بشناسیم ، چون توپ و میدان دست گوگله

 

الکوریتم page layout گوگل به کلام ساده میگه که ، اگه صفحه سایت رو از بالاترین نقطه شروع به پیمایش کنیم باید هر چه سریعتر به مطلب اصلی برسیم ، یعنی بازدید کننده هر چه زودتر و با اسکرول کمتر به اصل مطلب برسه . خوب مطمئنا خواهید گفت سایت های ایرانی این مورد رو اصلا رعایت نمیکنن و رتبه خوبی هم دارن . مخصوصا سایت های دانلود و یا سرگرمی که دو ساعت باید اسکرول کرد تا از تبلیغات رد شد و به مطلب اصلی رسید . آدم بعضی وقتا گم میشه تو این سایتها بین تبلیغات مختلف . خب پس چطوری این سایت ها بازدید خوبی از گوگل دارن ؟!

در جواب باید بگم که از کجا میدونید بازدید خوبی دارن ؟! از کجا میدونید چه بسا اگر این متد رو رعایت میکردن درصدی بر تعداد بازدیدکنندگان سایتشون اضافه میشد ، مثل این میمونه که یک سیگاری که 60 سالش باشه و بمیره بگن که سیگار ضرر نداره چون این 60 سال عمر کرد و چیزیش هم نشد !! غافل از اینکه شاید اگه نمیکشید 90 سال عمر میکرد :)

 

post-366-14373019338384_thumb.jpg

2 - کد نویسی استاندارد و بروز قالب : امروزه زود به زود زبان های برنامه نویسی وب پیشرفت میکنن و این پیشرفت بر سرعت و کارایی سایت ها نیز تاثیر میذاره ، صد درصد سایتی که از html5 استفاده میکنه درصدی از سایتی که از نسخه 4 استفاده میکنه نزد گوگل معتبرتره ، اما اینجا یک مسئله مطرحه میشه ایا یک سایت که با html4 کدنویسی شده از یک سایت که با html5 کد نویسی شده همیشه عقب میمونه ؟ باید بگم نه لزوما ، سایت هایی هستند که کدنویسی قدیمی تری دارن و جلوترن ، این موضوع رو مطرح کردم چون خیلی ها گول این اعداد رو میخورن و هزینه های غیرمعقول صرف میکنن . البته بازم توصیه میشه کد نویسی بروز باشه اما لزوما کد نویسی بروز دلیل برتری نمیتونه باشه ، در واقع استاندارد نوشتن اهمیت بیشتری داره تا اینکه بروز نوشتن . پس اگه یه کسی گفت فلان میلیون بده قالب فروشگاهتو کدنویسیشو بروز کنم اگه پول داری بده ، اما اگه میبینی اولویت های دیگری هستند لزومی نداره پولت رو در این راه خرج کنی

 

post-366-14373019332923_thumb.jpg

3 - سرعت قالب : سرعت در بحث سئو امروزه به یک پارامتر مهم تبدیل شده ، گوگل خودش عرض میکنه که سرعت به عنوان یکی از پارامترهای اصلی در رتبه بندی سایت ها مورد نظر ماست . علاوه بر گوگل نتایج آماری نشون میده که سرعت یک سایت فروشگاهی تاثیری شگرف بر میزان خرید میذاره . طبق آماری که میدن ، خیلی از کاربران به دلیل عدم داشتن وقت کافی ، داشتن مشغله کاری و بی حوصله بودن ، وقتی میبینن سایت دیرتر از حد معمول باز میشه سایت رو بسته و به یک سایت دیگر مراجعه میکنند . متاسفانه امروزه هیچ کس وقت کافی و اضافی نداره برای اینکه دستاشو زیر چونش بذاره تا سایت و فروشگاه شما لود بشه . پس اگه نمیخواین نصف بیشتر مشتری هاتون رو از دست بدین سرعت رو جدی بگیرین . باور کنید اینو من نمیگم اینو صد ها کارشناس و متخصص و گوگل و یاهو و .... دارن داد میزنن و ما نمیشنویم و یا به سخره میگیریم و راحت از کنارش رد میشیم ;)

 

اما در این میان بازم تناقض پیش میاد ، سایت هایی هستند که بسیار حجیم هستند ولی باز رتبه مناسبی دارن ، جدا از مسئله اینکه اگه کم حجم تر بودن رتبه بهتری داشتن ، یک مسئله دیگه هم مطرح میشه اینجا . اونم تناسب هست . بله تناسب بین سرعت لود و حجم سایت . سایت هایی که حجیم تر هستند و نسبت به حجمشن زودتر لود میشن چه بسا در رتبه بندی امتیاز بیشتری از گوگل دریافت میکنن ، چون کار خیلی سختیه سایت حجیم باشه ولی نسبت به حجمش زود لود بشه . پس این مشخص شد .

 

 

post-366-14373019336555_thumb.jpg

مسئله بعدی سرعت ظاهر شدن سایته ، یعنی چی ؟ یعنی اینکه سایت از زمانی که دکمه اینتر رو میزنید تا زمانی که اولین ایتم یا نوشته یا عکس سایتتون تو مرورگر برای بازدید کننده ظاهر میشه . باید بگم خیلی به این موضوع اهمیت بدین ، خیلی مهم و حیاتیه ، از سرعت کلی سایت هم مهم تره . برای اینکه وقتی یک سایت یه باکس یا یک بخشش زود ظاهر بشه ، بازدید کننده و مشتری رو چند ثانیه به خودش جلب میکنه و گذر زمان رو احساس نمیکنه ، اینجوری وقت داره سایتتون تا کامل لود بشه :shy:

 

 

 

دوستان چون نمیخوام پست طولانی و قاتی پاتی بشه بقیه این مبحث رو میذارم واسه جلسه بعد ، انشالله تو پست آتی توضیحات کافی و حرفه ای میدم تا شما بتونید قالبی با سرعت خوب داشته باشید که تو سئو تاثیر فراوانی داره و همچنین ساختار قالب باید به چه شکل باشه تا از نظر گوگل استاندارد جلوه کنه . بعد از سومین درس ، به مبحث تنظیمات اولیه پرستاشاپ برای سئوی بهتر + وارد کردن اصولی محصولات پرداخته خواهد شد .

 

 

 

 

 

درس سوم : نحوه بالا بردن سرعت سایت برای سئوی بهتر + ساختار و اینترفیس قالب ( زمان فردا شب ) ;)

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

[align=center]

post-366-14373019348061_thumb.jpg

درس سوم : نحوه بالا بردن سرعت سایت برای سئوی بهتر + ساختار و اینترفیس قالب

 

خوب میریم سراغ درس بعدی . فقط یک نکته رو بگم ، اونم اینکه دوستانی که این مطلب رو دنبال میکنن یه لایکی ، تشکری چیزی بزنید تا من بفهمم کسی علاقه مند هست بحث رو ادامه بدم ، فقط مدیران تشکر میزنن ، اونا که خودشون استاد هستند و نیازی به این مطالب ندارن :D

 

برای شروع طراحی یک قالب خوب فروشگاهی براساس پرستاشاپ مطابق با اصول سئو باید از کجا شروع کنیم ؟

باید بگم باید از هفت خان رستم که نه ، ولی از یکی دو تا خانش باید عبور کنید حتما ، اصولا طراحی یک قالب برای فروشگاه و یا سایتی که محصولی عرضه میکنه به این راحتی ها هم که فکرشو میکنید نیست ، یک خطای کوچک در ساختار یک قالب فروشگاه مساوی خواهد بود با میلیون ها تومان ضرر در دراز مدت که شاید این خطا هیچ موقع توسط شما کشف نشه ، پس بهترین کار اینه که کار رو به کاردان بپسپرین و در ازای چند هزار تومن کمتر ، طراحی های غیراستاندارد رو انتخاب نکنید ، صد تومن بیشتر ابتدا خرج کنید تا صد ها تومن در دراز مدت از دست ندین .

یه نکته هم برای افرادی میگم که میخوان به سمت طراحی قالب فروشگاهی خصوصا پرستاشاپ حرکت کنند ، دوستان و همکاران عزیز ، تجربه و دانش روز ، خصوصا اصول روانشناختی ، بسیار حائر اهمیته . شما باید همیشه بروز باشید و هر روز به اطلاعات خود اضافه کنید ، قبل از اینکه شروع به کد زدن و طراحی در فتوشاپ کنید ، در گوگل جستجو کنید و مقالات و کتاب هایی در زمینه اصول طراحی ، روانشناسی رنگ ، انواع ساختارها و چهارچوب های سایت ها و مخصوصا اصول سئو و افزایش فروش رو مطالعه کنید . بدون دانش اولیه وارد اینکار بشین بعدا نمیتونید در خودتون تغییر ایجاد کنید و همینطور درجا خواهید زد .

 

 

استاندارد pagelayout گوگل رو همیشه به یاد داشته باشید

این مسئله رو دوباره توضیح میدم چون خیلی مهمه ، مخصوصا برای سایت های فروشگاهی ، سعی کنید قالبی که انتخاب میکنید یا خودتون طراحی میکنید یا میدین دیگران طراحی کنن ، همیشه با کمترین مقدار اسکرول به مطلب اصلی دست پیدا کنه مشتری . این یکی از کلیدهای اساسی تو نگه داشتن مشتری در سایت به شمار میره

 

کدنویسی خلاصه و استاندارد را رعایت کنید .

همیشه سعی کنید کد نویسی در قالب شما تمیز ، خلاصه و استاندارد انجام بشه . این مسئله در استایل نویسی نیز صدق میکنه .

 

نمونه کد استایل معمولی :


margin-left:10px;
margin-right:15px;
margin-top:12px;
margin-bottom:20px;

اینم خلاصه این کد


margin:12px 15px 20px 10px

 

البته باید بگم به لطف پرستاشاپ و سیستم minify و combine آن ، هر چند کد های شما اصولی هم نباشند ، پرستاشاپ براتون خودکار درستشون میکنه ( منظورم در استایل بود فقط ) اما بهتره خود کد ها استاندارد باشن و این بار رو روی دوش پرستاشاپ نندازین ، گناه داره :D

 

 

فایل های css رو در هدر سایت و فایل های js رو در فوتر حدالمقدور لود کنید .

این مورد خیلی اساسی و حیاتیه ، وقتی فایل های css در هدر قرار داشته باشند ، خیلی زود ساختار و سمایل و چهارچوب سایت در مرورگر ظاهر میشه و این یعنی لود زودتر سایت . فایل های js بنا به طبیعتشون بسیار در لود سایت تاثیر منفی میذارن ، برای همین در ابتدای سایت قرار داشته باشند تا زمانی که اون فایل لود نشده باشه ، بر روی مرورگر مشتری نیز چیزی دیده نخواهد شد .بنابراین باید در انتهای سایت قرار بگیرند تا از تاثیر منفی آنها کاسته شود .

البته این مئله به همین سادگی ها هم نیست و برخی فایل های js حتما باید قبل از بدنه اصلی سایت لود شوند .

 

فایل های css و js رو فشرده و ترکیب کنیم

این مسئله خیلی مهمه ، البته باید بهتون بگم ، اینو توضیح نمیدم ، چون باز به لطف پرستاشاپ ، شما نیازی نیست کاری بکنید ، همه اینکار رو پرستاشاپ براتون انجام میده .

 

عکسای سایت ( قالب ) رو با متد css-sprite ادغام کنیم

مورد مهمی هست و من گذرا توضیح میدم ، هر مرورگری به صورت همزان 6 درخواست میتونه ارسال کنه ، اگر تعداد ایتم هایی که در سایت شما وجود دارند ( مثلا تصاویر ) 60 عدد باشه ، یعنی مرورگر در 10 تلاش جداگانه این 60 تا رو لود میکنه ، فرض کنید 6 تا کارگر هستند که همزمان میرن پشت کامیون و هر کدوم یدونه سنگ برمیداره میراه میندازه داخل فرغون . یعنی 10 بار باید برن و بیان تا این سنگ ها تموم بشه . پس اگه ما این 60 سنگ رو به هم وصل کنیم یکی از کارگرا میره و برمیداره میاره . البته ممکنه کمی به زحمت بیفته چون وزن سنگ ( حجم عکس ) بیشتر شده ، اما به هر حال سرعت خیلی میره بالاتر . پیشنهاد میکنم در گوگل جستجو کنید در باره این متد ارزشمند .

 

لینک شسکته ، عکس و یا محتوای مفقود شده ممنوع !

در قالب شما نباید هیچ لینکی شکسته و مفقود باشد ، این یکی از دلایل افت سرعت لود سایت هاست ، چه بسا یکی دو تصویری که در قالب آدرس دهی شده اند اما وجود ندارند یا لینکشان اشتباه است باعث کندی 2 تا 5 ثایه ای لود کامل سایت شوند . پس چک کنید و چک کنید

 

حتما در سایتتون و قالبی که دارین استفاده میکنید از دو نوع منوی مختلف استفاده کنید :)

منوی عمودی و منوی افقی ، شاید بگین این به سئو چه ربطی داره ، ولی باید بدونید سئو در قالب یک فروشگاه و یک سایت ، با سئویی که ما میشناسیم فرق داره :) وجود دو نوع منو این امکان رو به مشتری میده راحت تر و بهتر تو سایت ما گردش کنه و این یعنی بیشتر تو سایت میمونه و بیشتر بمونه گوگل عاشق ما میشه . نباید حتی مشتری یک لحظه اضافی برای پیدا کردن لینک یک دسته بندی تو فروشگاهتون تلف کنه .

تصاویر کمتر در بدنه قالب + فشرده سازی تا سطح آخر

سعی کنید تصاویری که تو بدنه قالبتون استفاده شده تا حد امکان کم باشه ، با وجود css3 دیگه خیلی راحت میشه برخی عکسا رو با استایل نویسی ایجاد کرد تو قالب و نیازی نیست عکس بذارین . همچنین میتونید با ابزارهایی مثل PNGgountlet و فتوشاپ عکسا رو تا حد امکان فشرده و کم حجم کنید . یادتون نره ، یک کیلوبایت هم یک کیلوبایته و خیلی اهمیت داره .

 

 

از breadcrumb تو قالبتون حتما استفاده کنید

می پرسین این دیگه چیه ؟ اکثر قالب ها اینو دارن ، حتی قابل دیفالت . با اینکه خیلی ساده و بی ارزش جلوه میده اما در سئو نقش داره و همچنین در راهنمایی مشتری و اینکه بدونه کجای سایت قرار داره . پس قالبی نخرین که اینو نداشته باشه

 

فوتر سایت مکانی ارزشمند برای سئو !!

فوتر رو خیلی ها جدی نمیگیرن ، فوتر یک سایت میتونه گنجینه ای باشه از لینک های مهم یک سایت . قالبی که فوتری مناسب و پر از لینک به صفحات مهم سایتتون داشته باشه واقعا ارزشمنده . سعی کنید لینک هاتون رو تو فوتر بچینید ، از چیدن لینک های غیرضروری پرهیز کنید .

 

جدول را فراموش کنید !

استفاده از table با اینکه منقرض شده اما باز هم سایت هایی و طراحانی دارن استفاده میکنن ، حتی برخی فروشگاه های معروف که نمیخوام اسم ببرم و اول اسمش دیجی داره ;)

البته بعضی جاها نیازه که از جدول استفاده بشه ، در این صورت ، دیگه چاره ای نمیمونه و اشکالی هم نداره .

 

 

از css و js نویسی inline ( یعنی داخل فایل های tpl ) خودداری کنید .

هر چقدر قالب سایت شما سبکتر باشد برای سئو سایت بهتر است. استفاده از دستورات css در داخل صفحه و به صورت Inline یکی از معمولترین و بزرگترین مشکلاتی است که طراحان قالب برای سئو سایت ایجاد میکنند. البته گوگل اعلام کرده است که این مشکلات را تا حدودی در نظر نمی گیرد و آنها را برطرف میکند اما در هر صورت بهتر است از چنین کدهایی در داخل سایت استفاده نشود، بخصوص که بر روی سرعت لود شدن صفحه نیز تاثیر منفی می گذارند.

 

استفاده نادرست از جاوا اسکریپت نیز می تواند لطمه شدیدی به سایت شما وارد کند، به عنوان مثال قراردادن لینکهای سایت در منوهای آبشاری جاوا اسکریپت باعث میشود که گوگل و سایر موتورهای جستجو نتوانند صفحات سایت شما را ایندکس و شناسایی کنند.

 

استفاده از دستورات css و جاوا اسکریپت در فایل خارجی علاوه بر اینکه سرعت لود صفحات سایت را افزایش می دهد از نظر سئو نیز مفید است.

 

 

استفاده از تگ های با اهمیت در بهینه سازی سایت

برخی از مشخصات سئو داخلی سایت استفاده از تگ های پر اهمیت در سئو در داخل محتوای سایت و قالب آن است. به عنوان مثال H1 مشخص کننده عنوان صفحه است و هر صفحه تنها باید یک عنوان داشته باشد لذا یک تگ H1 در هر صفحه باید باشد. استفاده از تگ های H2 و… نیز می تواند برای عناوین سطح دوم به بعد مفید باشد. خیلی از کاربران فکر میکنند که اگه تو یک صفحه ده بیست تا تگ h1 باشه سئوی بهتری خواهند داشت ، برای همین من خیلی میشنوم که مشتری ها میگن چرا تگ h1 نداریم و چرا h2 نیست و ... هر چیزی در جای خودش باید استفاده بشه و به اندازه . زیاده روی نه تنها خوب نیست بلکه بد هم میتونه باشه

 

 

[align=right]خوب حالا شما دو راه حل پیش رو دارید :

 

اول اینکه خودتون طراحی بلدین و اینکارها رو انجام میدین ، اگر اینطور هستید با شما کاری نداریم ، خوش اومدید

;)

دوم شما از کدنویسی و طراحی چیز کمی میدانید ، خوب در ای نصورت نیاز دارید که یک فرد مجرب و مناسب را برای طراحی قالب یا بهینه سازی آن استخدام نمایید . من به شما کارهایی که یک سئوکار قلب باید انجام بده و مشخصاتی که بای دداشته باشه رو خلاصه توضیح میدم :

 

[justify]یک سئو کار در ابتدا باید ، وسعت سایت ( تعداد محصولات و صفحات و اهداف و ..) را بداند و باید راه حل هایی را برای مسائل زیر پیدا کند :

 

[/justify]

  • از breadcrumbs در جای مناسب استفاده کند
  • لینک های درون فوتر را خوب چیدمان کند
  • Navigation ها و منوها را به خوبی چیدمان کند
  • از منوهای کنار سایت به خوبی استفاده کند
  • از تگ ها در جاهای مناسب استفاده کنید
  • کدهای اضافی را پاکسازی کندلینک های شکسته را پیدا و رفع کند
  • استایل نویسی استاندارد را رعایت کند
  • روانشناس باشد و اصول رنگها را به خوبی تشخیص دهد
  • از حجم و تعداد تصاویر و فایل های js در سایت بکاهد
  • و در نهایت الکی به بهانه سئو از شما پول های آنچنانی نگیرد :rolleyes:

در نهایت میرسیم به بخش آزمون

حالا که تونستید به این مرحله برسین وقت امتحان پس دادنه ، وارد سایت gtmetrix بشین و سایتتون رو تست کنید . ببینید نمره A+ تو گوگل رو میگیرین یا نه . اگه گرفتین خوشا به حالتان ، اگر نگرفتین ناراحت نشوید ، پیام بدین راهنمایی میکنیم و این افتخاری برای ماست که سایت پرستاشاپی شما مثل جت حرکت کنه .

 

درس بعدی رو که مهم ترین بحث سئو در یک فروشگاه ساز هست از دست ندید ( وارد سازی اصولی دیتا در فروشگاه )

 

خیلی ها انتظار داشتن چیزای دیگری در مورد سئو در قالب بشنون ، متاسفم ، سئو مفهموش در قالب یعنی همینا ;) [/align][/align]

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 4 weeks later...
درس بعدی رو که مهم ترین بحث سئو در یک فروشگاه ساز هست از دست ندید ( وارد سازی اصولی دیتا در فروشگاه )
سلام

بهمن جان مشتاقانه منتظر این قسمت هستیم

البته ببخشید که پست دادم لطفا پاک کنیدش

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 7 months later...
  • 3 months later...

دیگه ادامه نمیدید؟!

این تاپیک مدت هاست که به فراموشی سپرده شده . چشم ادامه میدیم . به زودی مطلب جدید میذارم .
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 months later...
  • 5 months later...
  • 2 months later...
  • 3 years later...

 

[align=center]http://ipresta.ir/forum/public/style_images/master/attachicon.gif 201312/post_366_1386546674_e97fa1a11db834788fa99e8ff4c6f6bc.attach

درس سوم : نحوه بالا بردن سرعت سایت برای سئوی بهتر + ساختار و اینترفیس قالب

 

خوب میریم سراغ درس بعدی . فقط یک نکته رو بگم ، اونم اینکه دوستانی که این مطلب رو دنبال میکنن یه لایکی ، تشکری چیزی بزنید تا من بفهمم کسی علاقه مند هست بحث رو ادامه بدم ، فقط مدیران تشکر میزنن ، اونا که خودشون استاد هستند و نیازی به این مطالب ندارن :D

 

برای شروع طراحی یک قالب خوب فروشگاهی براساس پرستاشاپ مطابق با اصول سئو باید از کجا شروع کنیم ؟

باید بگم باید از هفت خان رستم که نه ، ولی از یکی دو تا خانش باید عبور کنید حتما ، اصولا طراحی یک قالب برای فروشگاه و یا سایتی که محصولی عرضه میکنه به این راحتی ها هم که فکرشو میکنید نیست ، یک خطای کوچک در ساختار یک قالب فروشگاه مساوی خواهد بود با میلیون ها تومان ضرر در دراز مدت که شاید این خطا هیچ موقع توسط شما کشف نشه ، پس بهترین کار اینه که کار رو به کاردان بپسپرین و در ازای چند هزار تومن کمتر ، طراحی های غیراستاندارد رو انتخاب نکنید ، صد تومن بیشتر ابتدا خرج کنید تا صد ها تومن در دراز مدت از دست ندین .

یه نکته هم برای افرادی میگم که میخوان به سمت طراحی قالب فروشگاهی خصوصا پرستاشاپ حرکت کنند ، دوستان و همکاران عزیز ، تجربه و دانش روز ، خصوصا اصول روانشناختی ، بسیار حائر اهمیته . شما باید همیشه بروز باشید و هر روز به اطلاعات خود اضافه کنید ، قبل از اینکه شروع به کد زدن و طراحی در فتوشاپ کنید ، در گوگل جستجو کنید و مقالات و کتاب هایی در زمینه اصول طراحی ، روانشناسی رنگ ، انواع ساختارها و چهارچوب های سایت ها و مخصوصا اصول سئو و افزایش فروش رو مطالعه کنید . بدون دانش اولیه وارد اینکار بشین بعدا نمیتونید در خودتون تغییر ایجاد کنید و همینطور درجا خواهید زد .

 

 

استاندارد pagelayout گوگل رو همیشه به یاد داشته باشید

این مسئله رو دوباره توضیح میدم چون خیلی مهمه ، مخصوصا برای سایت های فروشگاهی ، سعی کنید قالبی که انتخاب میکنید یا خودتون طراحی میکنید یا میدین دیگران طراحی کنن ، همیشه با کمترین مقدار اسکرول به مطلب اصلی دست پیدا کنه مشتری . این یکی از کلیدهای اساسی تو نگه داشتن مشتری در سایت به شمار میره

 

کدنویسی خلاصه و استاندارد را رعایت کنید .

همیشه سعی کنید کد نویسی در قالب شما تمیز ، خلاصه و استاندارد انجام بشه . این مسئله در استایل نویسی نیز صدق میکنه .

 

نمونه کد استایل معمولی :

margin-left:10px;
margin-right:15px;
margin-top:12px;
margin-bottom:20px;
اینم خلاصه این کد

margin:12px 15px 20px 10px
البته باید بگم به لطف پرستاشاپ و سیستم minify و combine آن ، هر چند کد های شما اصولی هم نباشند ، پرستاشاپ براتون خودکار درستشون میکنه ( منظورم در استایل بود فقط ) اما بهتره خود کد ها استاندارد باشن و این بار رو روی دوش پرستاشاپ نندازین ، گناه داره :D

 

 

فایل های css رو در هدر سایت و فایل های js رو در فوتر حدالمقدور لود کنید .

این مورد خیلی اساسی و حیاتیه ، وقتی فایل های css در هدر قرار داشته باشند ، خیلی زود ساختار و سمایل و چهارچوب سایت در مرورگر ظاهر میشه و این یعنی لود زودتر سایت . فایل های js بنا به طبیعتشون بسیار در لود سایت تاثیر منفی میذارن ، برای همین در ابتدای سایت قرار داشته باشند تا زمانی که اون فایل لود نشده باشه ، بر روی مرورگر مشتری نیز چیزی دیده نخواهد شد .بنابراین باید در انتهای سایت قرار بگیرند تا از تاثیر منفی آنها کاسته شود .

البته این مئله به همین سادگی ها هم نیست و برخی فایل های js حتما باید قبل از بدنه اصلی سایت لود شوند .

 

فایل های css و js رو فشرده و ترکیب کنیم

این مسئله خیلی مهمه ، البته باید بهتون بگم ، اینو توضیح نمیدم ، چون باز به لطف پرستاشاپ ، شما نیازی نیست کاری بکنید ، همه اینکار رو پرستاشاپ براتون انجام میده .

 

عکسای سایت ( قالب ) رو با متد css-sprite ادغام کنیم

مورد مهمی هست و من گذرا توضیح میدم ، هر مرورگری به صورت همزان 6 درخواست میتونه ارسال کنه ، اگر تعداد ایتم هایی که در سایت شما وجود دارند ( مثلا تصاویر ) 60 عدد باشه ، یعنی مرورگر در 10 تلاش جداگانه این 60 تا رو لود میکنه ، فرض کنید 6 تا کارگر هستند که همزمان میرن پشت کامیون و هر کدوم یدونه سنگ برمیداره میراه میندازه داخل فرغون . یعنی 10 بار باید برن و بیان تا این سنگ ها تموم بشه . پس اگه ما این 60 سنگ رو به هم وصل کنیم یکی از کارگرا میره و برمیداره میاره . البته ممکنه کمی به زحمت بیفته چون وزن سنگ ( حجم عکس ) بیشتر شده ، اما به هر حال سرعت خیلی میره بالاتر . پیشنهاد میکنم در گوگل جستجو کنید در باره این متد ارزشمند .

 

لینک شسکته ، عکس و یا محتوای مفقود شده ممنوع !

در قالب شما نباید هیچ لینکی شکسته و مفقود باشد ، این یکی از دلایل افت سرعت لود سایت هاست ، چه بسا یکی دو تصویری که در قالب آدرس دهی شده اند اما وجود ندارند یا لینکشان اشتباه است باعث کندی 2 تا 5 ثایه ای لود کامل سایت شوند . پس چک کنید و چک کنید

 

حتما در سایتتون و قالبی که دارین استفاده میکنید از دو نوع منوی مختلف استفاده کنید :)

منوی عمودی و منوی افقی ، شاید بگین این به سئو چه ربطی داره ، ولی باید بدونید سئو در قالب یک فروشگاه و یک سایت ، با سئویی که ما میشناسیم فرق داره :) وجود دو نوع منو این امکان رو به مشتری میده راحت تر و بهتر تو سایت ما گردش کنه و این یعنی بیشتر تو سایت میمونه و بیشتر بمونه گوگل عاشق ما میشه . نباید حتی مشتری یک لحظه اضافی برای پیدا کردن لینک یک دسته بندی تو فروشگاهتون تلف کنه .

 

تصاویر کمتر در بدنه قالب + فشرده سازی تا سطح آخر

سعی کنید تصاویری که تو بدنه قالبتون استفاده شده تا حد امکان کم باشه ، با وجود css3 دیگه خیلی راحت میشه برخی عکسا رو با استایل نویسی ایجاد کرد تو قالب و نیازی نیست عکس بذارین . همچنین میتونید با ابزارهایی مثل PNGgountlet و فتوشاپ عکسا رو تا حد امکان فشرده و کم حجم کنید . یادتون نره ، یک کیلوبایت هم یک کیلوبایته و خیلی اهمیت داره .

 

 

از breadcrumb تو قالبتون حتما استفاده کنید

می پرسین این دیگه چیه ؟ اکثر قالب ها اینو دارن ، حتی قابل دیفالت . با اینکه خیلی ساده و بی ارزش جلوه میده اما در سئو نقش داره و همچنین در راهنمایی مشتری و اینکه بدونه کجای سایت قرار داره . پس قالبی نخرین که اینو نداشته باشه

 

فوتر سایت مکانی ارزشمند برای سئو !!

فوتر رو خیلی ها جدی نمیگیرن ، فوتر یک سایت میتونه گنجینه ای باشه از لینک های مهم یک سایت . قالبی که فوتری مناسب و پر از لینک به صفحات مهم سایتتون داشته باشه واقعا ارزشمنده . سعی کنید لینک هاتون رو تو فوتر بچینید ، از چیدن لینک های غیرضروری پرهیز کنید .

 

جدول را فراموش کنید !

استفاده از table با اینکه منقرض شده اما باز هم سایت هایی و طراحانی دارن استفاده میکنن ، حتی برخی فروشگاه های معروف که نمیخوام اسم ببرم و اول اسمش دیجی داره ;)

البته بعضی جاها نیازه که از جدول استفاده بشه ، در این صورت ، دیگه چاره ای نمیمونه و اشکالی هم نداره .

 

 

از css و js نویسی inline ( یعنی داخل فایل های tpl ) خودداری کنید .

هر چقدر قالب سایت شما سبکتر باشد برای سئو سایت بهتر است. استفاده از دستورات css در داخل صفحه و به صورت Inline یکی از معمولترین و بزرگترین مشکلاتی است که طراحان قالب برای سئو سایت ایجاد میکنند. البته گوگل اعلام کرده است که این مشکلات را تا حدودی در نظر نمی گیرد و آنها را برطرف میکند اما در هر صورت بهتر است از چنین کدهایی در داخل سایت استفاده نشود، بخصوص که بر روی سرعت لود شدن صفحه نیز تاثیر منفی می گذارند.

 

استفاده نادرست از جاوا اسکریپت نیز می تواند لطمه شدیدی به سایت شما وارد کند، به عنوان مثال قراردادن لینکهای سایت در منوهای آبشاری جاوا اسکریپت باعث میشود که گوگل و سایر موتورهای جستجو نتوانند صفحات سایت شما را ایندکس و شناسایی کنند.

 

استفاده از دستورات css و جاوا اسکریپت در فایل خارجی علاوه بر اینکه سرعت لود صفحات سایت را افزایش می دهد از نظر سئو نیز مفید است.

 

 

استفاده از تگ های با اهمیت در بهینه سازی سایت

برخی از مشخصات سئو داخلی سایت استفاده از تگ های پر اهمیت در سئو در داخل محتوای سایت و قالب آن است. به عنوان مثال H1 مشخص کننده عنوان صفحه است و هر صفحه تنها باید یک عنوان داشته باشد لذا یک تگ H1 در هر صفحه باید باشد. استفاده از تگ های H2 و… نیز می تواند برای عناوین سطح دوم به بعد مفید باشد. خیلی از کاربران فکر میکنند که اگه تو یک صفحه ده بیست تا تگ h1 باشه سئوی بهتری خواهند داشت ، برای همین من خیلی میشنوم که مشتری ها میگن چرا تگ h1 نداریم و چرا h2 نیست و ... هر چیزی در جای خودش باید استفاده بشه و به اندازه . زیاده روی نه تنها خوب نیست بلکه بد هم میتونه باشه

 

 

[align=right]خوب حالا شما دو راه حل پیش رو دارید :

 

 

اول اینکه خودتون طراحی بلدین و اینکارها رو انجام میدین ، اگر اینطور هستید با شما کاری نداریم ، خوش اومدید ;)

دوم شما از کدنویسی و طراحی چیز کمی میدانید ، خوب در ای نصورت نیاز دارید که یک فرد مجرب و مناسب را برای طراحی قالب یا بهینه سازی آن استخدام نمایید . من به شما کارهایی که یک سئوکار قلب باید انجام بده و مشخصاتی که بای دداشته باشه رو خلاصه توضیح میدم :

 

[justify]یک سئو کار در ابتدا باید ، وسعت سایت ( تعداد محصولات و صفحات و اهداف و ..) را بداند و باید راه حل هایی را برای مسائل زیر پیدا کند :

 

[/justify]

  • از breadcrumbs در جای مناسب استفاده کند
  • لینک های درون فوتر را خوب چیدمان کند
  • Navigation ها و منوها را به خوبی چیدمان کند
  • از منوهای کنار سایت به خوبی استفاده کند
  • از تگ ها در جاهای مناسب استفاده کنید
  • کدهای اضافی را پاکسازی کندلینک های شکسته را پیدا و رفع کند
  • استایل نویسی استاندارد را رعایت کند
  • روانشناس باشد و اصول رنگها را به خوبی تشخیص دهد
  • از حجم و تعداد تصاویر و فایل های js در سایت بکاهد
  • و در نهایت الکی به بهانه سئو از شما پول های آنچنانی نگیرد :rolleyes:
در نهایت میرسیم به بخش آزمون

حالا که تونستید به این مرحله برسین وقت امتحان پس دادنه ، وارد سایت gtmetrix بشین و سایتتون رو تست کنید . ببینید نمره A+ تو گوگل رو میگیرین یا نه . اگه گرفتین خوشا به حالتان ، اگر نگرفتین ناراحت نشوید ، پیام بدین راهنمایی میکنیم و این افتخاری برای ماست که سایت پرستاشاپی شما مثل جت حرکت کنه .

 

درس بعدی رو که مهم ترین بحث سئو در یک فروشگاه ساز هست از دست ندید ( وارد سازی اصولی دیتا در فروشگاه )

 

خیلی ها انتظار داشتن چیزای دیگری در مورد سئو در قالب بشنون ، متاسفم ، سئو مفهموش در قالب یعنی همینا ;) [/align][/align]

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

واقعا مفید واقع شد.ساده و کاربردی..ادامه بدید

 

[align=center]http://ipresta.ir/forum/public/style_images/master/attachicon.gif 201312/post_366_1386546674_e97fa1a11db834788fa99e8ff4c6f6bc.attach


درس سوم : نحوه بالا بردن سرعت سایت برای سئوی بهتر + ساختار و اینترفیس قالب


خوب میریم سراغ درس بعدی . فقط یک نکته رو بگم ، اونم اینکه دوستانی که این مطلب رو دنبال میکنن یه لایکی ، تشکری چیزی بزنید تا من بفهمم کسی علاقه مند هست بحث رو ادامه بدم ، فقط مدیران تشکر میزنن ، اونا که خودشون استاد هستند و نیازی به این مطالب ندارن :D

برای شروع طراحی یک قالب خوب فروشگاهی براساس پرستاشاپ مطابق با اصول سئو باید از کجا شروع کنیم ؟
باید بگم باید از هفت خان رستم که نه ، ولی از یکی دو تا خانش باید عبور کنید حتما ، اصولا طراحی یک قالب برای فروشگاه و یا سایتی که محصولی عرضه میکنه به این راحتی ها هم که فکرشو میکنید نیست ، یک خطای کوچک در ساختار یک قالب فروشگاه مساوی خواهد بود با میلیون ها تومان ضرر در دراز مدت که شاید این خطا هیچ موقع توسط شما کشف نشه ، پس بهترین کار اینه که کار رو به کاردان بپسپرین و در ازای چند هزار تومن کمتر ، طراحی های غیراستاندارد رو انتخاب نکنید ، صد تومن بیشتر ابتدا خرج کنید تا صد ها تومن در دراز مدت از دست ندین .
یه نکته هم برای افرادی میگم که میخوان به سمت طراحی قالب فروشگاهی خصوصا پرستاشاپ حرکت کنند ، دوستان و همکاران عزیز ، تجربه و دانش روز ، خصوصا اصول روانشناختی ، بسیار حائر اهمیته . شما باید همیشه بروز باشید و هر روز به اطلاعات خود اضافه کنید ، قبل از اینکه شروع به کد زدن و طراحی در فتوشاپ کنید ، در گوگل جستجو کنید و مقالات و کتاب هایی در زمینه اصول طراحی ، روانشناسی رنگ ، انواع ساختارها و چهارچوب های سایت ها و مخصوصا اصول سئو و افزایش فروش رو مطالعه کنید . بدون دانش اولیه وارد اینکار بشین بعدا نمیتونید در خودتون تغییر ایجاد کنید و همینطور درجا خواهید زد .


استاندارد pagelayout گوگل رو همیشه به یاد داشته باشید
این مسئله رو دوباره توضیح میدم چون خیلی مهمه ، مخصوصا برای سایت های فروشگاهی ، سعی کنید قالبی که انتخاب میکنید یا خودتون طراحی میکنید یا میدین دیگران طراحی کنن ، همیشه با کمترین مقدار اسکرول به مطلب اصلی دست پیدا کنه مشتری . این یکی از کلیدهای اساسی تو نگه داشتن مشتری در سایت به شمار میره

کدنویسی خلاصه و استاندارد را رعایت کنید .
همیشه سعی کنید کد نویسی در قالب شما تمیز ، خلاصه و استاندارد انجام بشه . این مسئله در استایل نویسی نیز صدق میکنه .

نمونه کد استایل معمولی :

margin-left:10px;
margin-right:15px;
margin-top:12px;
margin-bottom:20px;
اینم خلاصه این کد
margin:12px 15px 20px 10px
البته باید بگم به لطف پرستاشاپ و سیستم minify و combine آن ، هر چند کد های شما اصولی هم نباشند ، پرستاشاپ براتون خودکار درستشون میکنه ( منظورم در استایل بود فقط ) اما بهتره خود کد ها استاندارد باشن و این بار رو روی دوش پرستاشاپ نندازین ، گناه داره :D


فایل های css رو در هدر سایت و فایل های js رو در فوتر حدالمقدور لود کنید .
این مورد خیلی اساسی و حیاتیه ، وقتی فایل های css در هدر قرار داشته باشند ، خیلی زود ساختار و سمایل و چهارچوب سایت در مرورگر ظاهر میشه و این یعنی لود زودتر سایت . فایل های js بنا به طبیعتشون بسیار در لود سایت تاثیر منفی میذارن ، برای همین در ابتدای سایت قرار داشته باشند تا زمانی که اون فایل لود نشده باشه ، بر روی مرورگر مشتری نیز چیزی دیده نخواهد شد .بنابراین باید در انتهای سایت قرار بگیرند تا از تاثیر منفی آنها کاسته شود .
البته این مئله به همین سادگی ها هم نیست و برخی فایل های js حتما باید قبل از بدنه اصلی سایت لود شوند .

فایل های css و js رو فشرده و ترکیب کنیم
این مسئله خیلی مهمه ، البته باید بهتون بگم ، اینو توضیح نمیدم ، چون باز به لطف پرستاشاپ ، شما نیازی نیست کاری بکنید ، همه اینکار رو پرستاشاپ براتون انجام میده .

عکسای سایت ( قالب ) رو با متد css-sprite ادغام کنیم
مورد مهمی هست و من گذرا توضیح میدم ، هر مرورگری به صورت همزان 6 درخواست میتونه ارسال کنه ، اگر تعداد ایتم هایی که در سایت شما وجود دارند ( مثلا تصاویر ) 60 عدد باشه ، یعنی مرورگر در 10 تلاش جداگانه این 60 تا رو لود میکنه ، فرض کنید 6 تا کارگر هستند که همزمان میرن پشت کامیون و هر کدوم یدونه سنگ برمیداره میراه میندازه داخل فرغون . یعنی 10 بار باید برن و بیان تا این سنگ ها تموم بشه . پس اگه ما این 60 سنگ رو به هم وصل کنیم یکی از کارگرا میره و برمیداره میاره . البته ممکنه کمی به زحمت بیفته چون وزن سنگ ( حجم عکس ) بیشتر شده ، اما به هر حال سرعت خیلی میره بالاتر . پیشنهاد میکنم در گوگل جستجو کنید در باره این متد ارزشمند .

لینک شسکته ، عکس و یا محتوای مفقود شده ممنوع !
در قالب شما نباید هیچ لینکی شکسته و مفقود باشد ، این یکی از دلایل افت سرعت لود سایت هاست ، چه بسا یکی دو تصویری که در قالب آدرس دهی شده اند اما وجود ندارند یا لینکشان اشتباه است باعث کندی 2 تا 5 ثایه ای لود کامل سایت شوند . پس چک کنید و چک کنید

حتما در سایتتون و قالبی که دارین استفاده میکنید از دو نوع منوی مختلف استفاده کنید :)
منوی عمودی و منوی افقی ، شاید بگین این به سئو چه ربطی داره ، ولی باید بدونید سئو در قالب یک فروشگاه و یک سایت ، با سئویی که ما میشناسیم فرق داره :) وجود دو نوع منو این امکان رو به مشتری میده راحت تر و بهتر تو سایت ما گردش کنه و این یعنی بیشتر تو سایت میمونه و بیشتر بمونه گوگل عاشق ما میشه . نباید حتی مشتری یک لحظه اضافی برای پیدا کردن لینک یک دسته بندی تو فروشگاهتون تلف کنه .

تصاویر کمتر در بدنه قالب + فشرده سازی تا سطح آخر
سعی کنید تصاویری که تو بدنه قالبتون استفاده شده تا حد امکان کم باشه ، با وجود css3 دیگه خیلی راحت میشه برخی عکسا رو با استایل نویسی ایجاد کرد تو قالب و نیازی نیست عکس بذارین . همچنین میتونید با ابزارهایی مثل PNGgountlet و فتوشاپ عکسا رو تا حد امکان فشرده و کم حجم کنید . یادتون نره ، یک کیلوبایت هم یک کیلوبایته و خیلی اهمیت داره .


از breadcrumb تو قالبتون حتما استفاده کنید
می پرسین این دیگه چیه ؟ اکثر قالب ها اینو دارن ، حتی قابل دیفالت . با اینکه خیلی ساده و بی ارزش جلوه میده اما در سئو نقش داره و همچنین در راهنمایی مشتری و اینکه بدونه کجای سایت قرار داره . پس قالبی نخرین که اینو نداشته باشه

فوتر سایت مکانی ارزشمند برای سئو !!
فوتر رو خیلی ها جدی نمیگیرن ، فوتر یک سایت میتونه گنجینه ای باشه از لینک های مهم یک سایت . قالبی که فوتری مناسب و پر از لینک به صفحات مهم سایتتون داشته باشه واقعا ارزشمنده . سعی کنید لینک هاتون رو تو فوتر بچینید ، از چیدن لینک های غیرضروری پرهیز کنید .

جدول را فراموش کنید !
استفاده از table با اینکه منقرض شده اما باز هم سایت هایی و طراحانی دارن استفاده میکنن ، حتی برخی فروشگاه های معروف که نمیخوام اسم ببرم و اول اسمش دیجی داره ;)
البته بعضی جاها نیازه که از جدول استفاده بشه ، در این صورت ، دیگه چاره ای نمیمونه و اشکالی هم نداره .


از css و js نویسی inline ( یعنی داخل فایل های tpl ) خودداری کنید .
هر چقدر قالب سایت شما سبکتر باشد برای سئو سایت بهتر است. استفاده از دستورات css در داخل صفحه و به صورت Inline یکی از معمولترین و بزرگترین مشکلاتی است که طراحان قالب برای سئو سایت ایجاد میکنند. البته گوگل اعلام کرده است که این مشکلات را تا حدودی در نظر نمی گیرد و آنها را برطرف میکند اما در هر صورت بهتر است از چنین کدهایی در داخل سایت استفاده نشود، بخصوص که بر روی سرعت لود شدن صفحه نیز تاثیر منفی می گذارند.

استفاده نادرست از جاوا اسکریپت نیز می تواند لطمه شدیدی به سایت شما وارد کند، به عنوان مثال قراردادن لینکهای سایت در منوهای آبشاری جاوا اسکریپت باعث میشود که گوگل و سایر موتورهای جستجو نتوانند صفحات سایت شما را ایندکس و شناسایی کنند.

استفاده از دستورات css و جاوا اسکریپت در فایل خارجی علاوه بر اینکه سرعت لود صفحات سایت را افزایش می دهد از نظر سئو نیز مفید است.


استفاده از تگ های با اهمیت در بهینه سازی سایت
برخی از مشخصات سئو داخلی سایت استفاده از تگ های پر اهمیت در سئو در داخل محتوای سایت و قالب آن است. به عنوان مثال H1 مشخص کننده عنوان صفحه است و هر صفحه تنها باید یک عنوان داشته باشد لذا یک تگ H1 در هر صفحه باید باشد. استفاده از تگ های H2 و… نیز می تواند برای عناوین سطح دوم به بعد مفید باشد. خیلی از کاربران فکر میکنند که اگه تو یک صفحه ده بیست تا تگ h1 باشه سئوی بهتری خواهند داشت ، برای همین من خیلی میشنوم که مشتری ها میگن چرا تگ h1 نداریم و چرا h2 نیست و ... هر چیزی در جای خودش باید استفاده بشه و به اندازه . زیاده روی نه تنها خوب نیست بلکه بد هم میتونه باشه


[align=right]خوب حالا شما دو راه حل پیش رو دارید :

 

اول اینکه خودتون طراحی بلدین و اینکارها رو انجام میدین ، اگر اینطور هستید با شما کاری نداریم ، خوش اومدید ;)

دوم شما از کدنویسی و طراحی چیز کمی میدانید ، خوب در ای نصورت نیاز دارید که یک فرد مجرب و مناسب را برای طراحی قالب یا بهینه سازی آن استخدام نمایید . من به شما کارهایی که یک سئوکار قلب باید انجام بده و مشخصاتی که بای دداشته باشه رو خلاصه توضیح میدم :
 

[justify]یک سئو کار در ابتدا باید ، وسعت سایت ( تعداد محصولات و صفحات و اهداف و ..) را بداند و باید راه حل هایی را برای مسائل زیر پیدا کند :

[/justify]
  • از breadcrumbs در جای مناسب استفاده کند
  • لینک های درون فوتر را خوب چیدمان کند
  • Navigation ها و منوها را به خوبی چیدمان کند
  • از منوهای کنار سایت به خوبی استفاده کند
  • از تگ ها در جاهای مناسب استفاده کنید
  • کدهای اضافی را پاکسازی کندلینک های شکسته را پیدا و رفع کند
  • استایل نویسی استاندارد را رعایت کند
  • روانشناس باشد و اصول رنگها را به خوبی تشخیص دهد
  • از حجم و تعداد تصاویر و فایل های js در سایت بکاهد
  • و در نهایت الکی به بهانه سئو از شما پول های آنچنانی نگیرد :rolleyes:
در نهایت میرسیم به بخش آزمون
حالا که تونستید به این مرحله برسین وقت امتحان پس دادنه ، وارد سایت gtmetrix بشین و سایتتون رو تست کنید . ببینید نمره A+ تو گوگل رو میگیرین یا نه . اگه گرفتین خوشا به حالتان ، اگر نگرفتین ناراحت نشوید ، پیام بدین راهنمایی میکنیم و این افتخاری برای ماست که سایت پرستاشاپی شما مثل جت حرکت کنه .


درس بعدی رو که مهم ترین بحث سئو در یک فروشگاه ساز هست از دست ندید ( وارد سازی اصولی دیتا در فروشگاه )

خیلی ها انتظار داشتن چیزای دیگری در مورد سئو در قالب بشنون ، متاسفم ، سئو مفهموش در قالب یعنی همینا ;) [/align][/align]

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

واقعا مفید واقع شد.ساده و کاربردی..ادامه بدید

 

[align=center]http://ipresta.ir/forum/public/style_images/master/attachicon.gif 201312/post_366_1386546674_e97fa1a11db834788fa99e8ff4c6f6bc.attach


درس سوم : نحوه بالا بردن سرعت سایت برای سئوی بهتر + ساختار و اینترفیس قالب


خوب میریم سراغ درس بعدی . فقط یک نکته رو بگم ، اونم اینکه دوستانی که این مطلب رو دنبال میکنن یه لایکی ، تشکری چیزی بزنید تا من بفهمم کسی علاقه مند هست بحث رو ادامه بدم ، فقط مدیران تشکر میزنن ، اونا که خودشون استاد هستند و نیازی به این مطالب ندارن :D

برای شروع طراحی یک قالب خوب فروشگاهی براساس پرستاشاپ مطابق با اصول سئو باید از کجا شروع کنیم ؟
باید بگم باید از هفت خان رستم که نه ، ولی از یکی دو تا خانش باید عبور کنید حتما ، اصولا طراحی یک قالب برای فروشگاه و یا سایتی که محصولی عرضه میکنه به این راحتی ها هم که فکرشو میکنید نیست ، یک خطای کوچک در ساختار یک قالب فروشگاه مساوی خواهد بود با میلیون ها تومان ضرر در دراز مدت که شاید این خطا هیچ موقع توسط شما کشف نشه ، پس بهترین کار اینه که کار رو به کاردان بپسپرین و در ازای چند هزار تومن کمتر ، طراحی های غیراستاندارد رو انتخاب نکنید ، صد تومن بیشتر ابتدا خرج کنید تا صد ها تومن در دراز مدت از دست ندین .
یه نکته هم برای افرادی میگم که میخوان به سمت طراحی قالب فروشگاهی خصوصا پرستاشاپ حرکت کنند ، دوستان و همکاران عزیز ، تجربه و دانش روز ، خصوصا اصول روانشناختی ، بسیار حائر اهمیته . شما باید همیشه بروز باشید و هر روز به اطلاعات خود اضافه کنید ، قبل از اینکه شروع به کد زدن و طراحی در فتوشاپ کنید ، در گوگل جستجو کنید و مقالات و کتاب هایی در زمینه اصول طراحی ، روانشناسی رنگ ، انواع ساختارها و چهارچوب های سایت ها و مخصوصا اصول سئو و افزایش فروش رو مطالعه کنید . بدون دانش اولیه وارد اینکار بشین بعدا نمیتونید در خودتون تغییر ایجاد کنید و همینطور درجا خواهید زد .


استاندارد pagelayout گوگل رو همیشه به یاد داشته باشید
این مسئله رو دوباره توضیح میدم چون خیلی مهمه ، مخصوصا برای سایت های فروشگاهی ، سعی کنید قالبی که انتخاب میکنید یا خودتون طراحی میکنید یا میدین دیگران طراحی کنن ، همیشه با کمترین مقدار اسکرول به مطلب اصلی دست پیدا کنه مشتری . این یکی از کلیدهای اساسی تو نگه داشتن مشتری در سایت به شمار میره

کدنویسی خلاصه و استاندارد را رعایت کنید .
همیشه سعی کنید کد نویسی در قالب شما تمیز ، خلاصه و استاندارد انجام بشه . این مسئله در استایل نویسی نیز صدق میکنه .

نمونه کد استایل معمولی :

margin-left:10px;
margin-right:15px;
margin-top:12px;
margin-bottom:20px;
اینم خلاصه این کد
margin:12px 15px 20px 10px
البته باید بگم به لطف پرستاشاپ و سیستم minify و combine آن ، هر چند کد های شما اصولی هم نباشند ، پرستاشاپ براتون خودکار درستشون میکنه ( منظورم در استایل بود فقط ) اما بهتره خود کد ها استاندارد باشن و این بار رو روی دوش پرستاشاپ نندازین ، گناه داره :D


فایل های css رو در هدر سایت و فایل های js رو در فوتر حدالمقدور لود کنید .
این مورد خیلی اساسی و حیاتیه ، وقتی فایل های css در هدر قرار داشته باشند ، خیلی زود ساختار و سمایل و چهارچوب سایت در مرورگر ظاهر میشه و این یعنی لود زودتر سایت . فایل های js بنا به طبیعتشون بسیار در لود سایت تاثیر منفی میذارن ، برای همین در ابتدای سایت قرار داشته باشند تا زمانی که اون فایل لود نشده باشه ، بر روی مرورگر مشتری نیز چیزی دیده نخواهد شد .بنابراین باید در انتهای سایت قرار بگیرند تا از تاثیر منفی آنها کاسته شود .
البته این مئله به همین سادگی ها هم نیست و برخی فایل های js حتما باید قبل از بدنه اصلی سایت لود شوند .

فایل های css و js رو فشرده و ترکیب کنیم
این مسئله خیلی مهمه ، البته باید بهتون بگم ، اینو توضیح نمیدم ، چون باز به لطف پرستاشاپ ، شما نیازی نیست کاری بکنید ، همه اینکار رو پرستاشاپ براتون انجام میده .

عکسای سایت ( قالب ) رو با متد css-sprite ادغام کنیم
مورد مهمی هست و من گذرا توضیح میدم ، هر مرورگری به صورت همزان 6 درخواست میتونه ارسال کنه ، اگر تعداد ایتم هایی که در سایت شما وجود دارند ( مثلا تصاویر ) 60 عدد باشه ، یعنی مرورگر در 10 تلاش جداگانه این 60 تا رو لود میکنه ، فرض کنید 6 تا کارگر هستند که همزمان میرن پشت کامیون و هر کدوم یدونه سنگ برمیداره میراه میندازه داخل فرغون . یعنی 10 بار باید برن و بیان تا این سنگ ها تموم بشه . پس اگه ما این 60 سنگ رو به هم وصل کنیم یکی از کارگرا میره و برمیداره میاره . البته ممکنه کمی به زحمت بیفته چون وزن سنگ ( حجم عکس ) بیشتر شده ، اما به هر حال سرعت خیلی میره بالاتر . پیشنهاد میکنم در گوگل جستجو کنید در باره این متد ارزشمند .

لینک شسکته ، عکس و یا محتوای مفقود شده ممنوع !
در قالب شما نباید هیچ لینکی شکسته و مفقود باشد ، این یکی از دلایل افت سرعت لود سایت هاست ، چه بسا یکی دو تصویری که در قالب آدرس دهی شده اند اما وجود ندارند یا لینکشان اشتباه است باعث کندی 2 تا 5 ثایه ای لود کامل سایت شوند . پس چک کنید و چک کنید

حتما در سایتتون و قالبی که دارین استفاده میکنید از دو نوع منوی مختلف استفاده کنید :)
منوی عمودی و منوی افقی ، شاید بگین این به سئو چه ربطی داره ، ولی باید بدونید سئو در قالب یک فروشگاه و یک سایت ، با سئویی که ما میشناسیم فرق داره :) وجود دو نوع منو این امکان رو به مشتری میده راحت تر و بهتر تو سایت ما گردش کنه و این یعنی بیشتر تو سایت میمونه و بیشتر بمونه گوگل عاشق ما میشه . نباید حتی مشتری یک لحظه اضافی برای پیدا کردن لینک یک دسته بندی تو فروشگاهتون تلف کنه .

تصاویر کمتر در بدنه قالب + فشرده سازی تا سطح آخر
سعی کنید تصاویری که تو بدنه قالبتون استفاده شده تا حد امکان کم باشه ، با وجود css3 دیگه خیلی راحت میشه برخی عکسا رو با استایل نویسی ایجاد کرد تو قالب و نیازی نیست عکس بذارین . همچنین میتونید با ابزارهایی مثل PNGgountlet و فتوشاپ عکسا رو تا حد امکان فشرده و کم حجم کنید . یادتون نره ، یک کیلوبایت هم یک کیلوبایته و خیلی اهمیت داره .


از breadcrumb تو قالبتون حتما استفاده کنید
می پرسین این دیگه چیه ؟ اکثر قالب ها اینو دارن ، حتی قابل دیفالت . با اینکه خیلی ساده و بی ارزش جلوه میده اما در سئو نقش داره و همچنین در راهنمایی مشتری و اینکه بدونه کجای سایت قرار داره . پس قالبی نخرین که اینو نداشته باشه

فوتر سایت مکانی ارزشمند برای سئو !!
فوتر رو خیلی ها جدی نمیگیرن ، فوتر یک سایت میتونه گنجینه ای باشه از لینک های مهم یک سایت . قالبی که فوتری مناسب و پر از لینک به صفحات مهم سایتتون داشته باشه واقعا ارزشمنده . سعی کنید لینک هاتون رو تو فوتر بچینید ، از چیدن لینک های غیرضروری پرهیز کنید .

جدول را فراموش کنید !
استفاده از table با اینکه منقرض شده اما باز هم سایت هایی و طراحانی دارن استفاده میکنن ، حتی برخی فروشگاه های معروف که نمیخوام اسم ببرم و اول اسمش دیجی داره ;)
البته بعضی جاها نیازه که از جدول استفاده بشه ، در این صورت ، دیگه چاره ای نمیمونه و اشکالی هم نداره .


از css و js نویسی inline ( یعنی داخل فایل های tpl ) خودداری کنید .
هر چقدر قالب سایت شما سبکتر باشد برای سئو سایت بهتر است. استفاده از دستورات css در داخل صفحه و به صورت Inline یکی از معمولترین و بزرگترین مشکلاتی است که طراحان قالب برای سئو سایت ایجاد میکنند. البته گوگل اعلام کرده است که این مشکلات را تا حدودی در نظر نمی گیرد و آنها را برطرف میکند اما در هر صورت بهتر است از چنین کدهایی در داخل سایت استفاده نشود، بخصوص که بر روی سرعت لود شدن صفحه نیز تاثیر منفی می گذارند.

استفاده نادرست از جاوا اسکریپت نیز می تواند لطمه شدیدی به سایت شما وارد کند، به عنوان مثال قراردادن لینکهای سایت در منوهای آبشاری جاوا اسکریپت باعث میشود که گوگل و سایر موتورهای جستجو نتوانند صفحات سایت شما را ایندکس و شناسایی کنند.

استفاده از دستورات css و جاوا اسکریپت در فایل خارجی علاوه بر اینکه سرعت لود صفحات سایت را افزایش می دهد از نظر سئو نیز مفید است.


استفاده از تگ های با اهمیت در بهینه سازی سایت
برخی از مشخصات سئو داخلی سایت استفاده از تگ های پر اهمیت در سئو در داخل محتوای سایت و قالب آن است. به عنوان مثال H1 مشخص کننده عنوان صفحه است و هر صفحه تنها باید یک عنوان داشته باشد لذا یک تگ H1 در هر صفحه باید باشد. استفاده از تگ های H2 و… نیز می تواند برای عناوین سطح دوم به بعد مفید باشد. خیلی از کاربران فکر میکنند که اگه تو یک صفحه ده بیست تا تگ h1 باشه سئوی بهتری خواهند داشت ، برای همین من خیلی میشنوم که مشتری ها میگن چرا تگ h1 نداریم و چرا h2 نیست و ... هر چیزی در جای خودش باید استفاده بشه و به اندازه . زیاده روی نه تنها خوب نیست بلکه بد هم میتونه باشه


[align=right]خوب حالا شما دو راه حل پیش رو دارید :

 

اول اینکه خودتون طراحی بلدین و اینکارها رو انجام میدین ، اگر اینطور هستید با شما کاری نداریم ، خوش اومدید ;)

دوم شما از کدنویسی و طراحی چیز کمی میدانید ، خوب در ای نصورت نیاز دارید که یک فرد مجرب و مناسب را برای طراحی قالب یا بهینه سازی آن استخدام نمایید . من به شما کارهایی که یک سئوکار قلب باید انجام بده و مشخصاتی که بای دداشته باشه رو خلاصه توضیح میدم :
 

[justify]یک سئو کار در ابتدا باید ، وسعت سایت ( تعداد محصولات و صفحات و اهداف و ..) را بداند و باید راه حل هایی را برای مسائل زیر پیدا کند :

[/justify]
  • از breadcrumbs در جای مناسب استفاده کند
  • لینک های درون فوتر را خوب چیدمان کند
  • Navigation ها و منوها را به خوبی چیدمان کند
  • از منوهای کنار سایت به خوبی استفاده کند
  • از تگ ها در جاهای مناسب استفاده کنید
  • کدهای اضافی را پاکسازی کندلینک های شکسته را پیدا و رفع کند
  • استایل نویسی استاندارد را رعایت کند
  • روانشناس باشد و اصول رنگها را به خوبی تشخیص دهد
  • از حجم و تعداد تصاویر و فایل های js در سایت بکاهد
  • و در نهایت الکی به بهانه سئو از شما پول های آنچنانی نگیرد :rolleyes:
در نهایت میرسیم به بخش آزمون
حالا که تونستید به این مرحله برسین وقت امتحان پس دادنه ، وارد سایت gtmetrix بشین و سایتتون رو تست کنید . ببینید نمره A+ تو گوگل رو میگیرین یا نه . اگه گرفتین خوشا به حالتان ، اگر نگرفتین ناراحت نشوید ، پیام بدین راهنمایی میکنیم و این افتخاری برای ماست که سایت پرستاشاپی شما مثل جت حرکت کنه .


درس بعدی رو که مهم ترین بحث سئو در یک فروشگاه ساز هست از دست ندید ( وارد سازی اصولی دیتا در فروشگاه )

خیلی ها انتظار داشتن چیزای دیگری در مورد سئو در قالب بشنون ، متاسفم ، سئو مفهموش در قالب یعنی همینا ;) [/align][/align]

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

واقعا مفید واقع شد.ساده و کاربردی..ادامه بدید

 

[align=center]http://ipresta.ir/forum/public/style_images/master/attachicon.gif 201312/post_366_1386546674_e97fa1a11db834788fa99e8ff4c6f6bc.attach


درس سوم : نحوه بالا بردن سرعت سایت برای سئوی بهتر + ساختار و اینترفیس قالب


خوب میریم سراغ درس بعدی . فقط یک نکته رو بگم ، اونم اینکه دوستانی که این مطلب رو دنبال میکنن یه لایکی ، تشکری چیزی بزنید تا من بفهمم کسی علاقه مند هست بحث رو ادامه بدم ، فقط مدیران تشکر میزنن ، اونا که خودشون استاد هستند و نیازی به این مطالب ندارن :D

برای شروع طراحی یک قالب خوب فروشگاهی براساس پرستاشاپ مطابق با اصول سئو باید از کجا شروع کنیم ؟
باید بگم باید از هفت خان رستم که نه ، ولی از یکی دو تا خانش باید عبور کنید حتما ، اصولا طراحی یک قالب برای فروشگاه و یا سایتی که محصولی عرضه میکنه به این راحتی ها هم که فکرشو میکنید نیست ، یک خطای کوچک در ساختار یک قالب فروشگاه مساوی خواهد بود با میلیون ها تومان ضرر در دراز مدت که شاید این خطا هیچ موقع توسط شما کشف نشه ، پس بهترین کار اینه که کار رو به کاردان بپسپرین و در ازای چند هزار تومن کمتر ، طراحی های غیراستاندارد رو انتخاب نکنید ، صد تومن بیشتر ابتدا خرج کنید تا صد ها تومن در دراز مدت از دست ندین .
یه نکته هم برای افرادی میگم که میخوان به سمت طراحی قالب فروشگاهی خصوصا پرستاشاپ حرکت کنند ، دوستان و همکاران عزیز ، تجربه و دانش روز ، خصوصا اصول روانشناختی ، بسیار حائر اهمیته . شما باید همیشه بروز باشید و هر روز به اطلاعات خود اضافه کنید ، قبل از اینکه شروع به کد زدن و طراحی در فتوشاپ کنید ، در گوگل جستجو کنید و مقالات و کتاب هایی در زمینه اصول طراحی ، روانشناسی رنگ ، انواع ساختارها و چهارچوب های سایت ها و مخصوصا اصول سئو و افزایش فروش رو مطالعه کنید . بدون دانش اولیه وارد اینکار بشین بعدا نمیتونید در خودتون تغییر ایجاد کنید و همینطور درجا خواهید زد .


استاندارد pagelayout گوگل رو همیشه به یاد داشته باشید
این مسئله رو دوباره توضیح میدم چون خیلی مهمه ، مخصوصا برای سایت های فروشگاهی ، سعی کنید قالبی که انتخاب میکنید یا خودتون طراحی میکنید یا میدین دیگران طراحی کنن ، همیشه با کمترین مقدار اسکرول به مطلب اصلی دست پیدا کنه مشتری . این یکی از کلیدهای اساسی تو نگه داشتن مشتری در سایت به شمار میره

کدنویسی خلاصه و استاندارد را رعایت کنید .
همیشه سعی کنید کد نویسی در قالب شما تمیز ، خلاصه و استاندارد انجام بشه . این مسئله در استایل نویسی نیز صدق میکنه .

نمونه کد استایل معمولی :

margin-left:10px;
margin-right:15px;
margin-top:12px;
margin-bottom:20px;
اینم خلاصه این کد
margin:12px 15px 20px 10px
البته باید بگم به لطف پرستاشاپ و سیستم minify و combine آن ، هر چند کد های شما اصولی هم نباشند ، پرستاشاپ براتون خودکار درستشون میکنه ( منظورم در استایل بود فقط ) اما بهتره خود کد ها استاندارد باشن و این بار رو روی دوش پرستاشاپ نندازین ، گناه داره :D


فایل های css رو در هدر سایت و فایل های js رو در فوتر حدالمقدور لود کنید .
این مورد خیلی اساسی و حیاتیه ، وقتی فایل های css در هدر قرار داشته باشند ، خیلی زود ساختار و سمایل و چهارچوب سایت در مرورگر ظاهر میشه و این یعنی لود زودتر سایت . فایل های js بنا به طبیعتشون بسیار در لود سایت تاثیر منفی میذارن ، برای همین در ابتدای سایت قرار داشته باشند تا زمانی که اون فایل لود نشده باشه ، بر روی مرورگر مشتری نیز چیزی دیده نخواهد شد .بنابراین باید در انتهای سایت قرار بگیرند تا از تاثیر منفی آنها کاسته شود .
البته این مئله به همین سادگی ها هم نیست و برخی فایل های js حتما باید قبل از بدنه اصلی سایت لود شوند .

فایل های css و js رو فشرده و ترکیب کنیم
این مسئله خیلی مهمه ، البته باید بهتون بگم ، اینو توضیح نمیدم ، چون باز به لطف پرستاشاپ ، شما نیازی نیست کاری بکنید ، همه اینکار رو پرستاشاپ براتون انجام میده .

عکسای سایت ( قالب ) رو با متد css-sprite ادغام کنیم
مورد مهمی هست و من گذرا توضیح میدم ، هر مرورگری به صورت همزان 6 درخواست میتونه ارسال کنه ، اگر تعداد ایتم هایی که در سایت شما وجود دارند ( مثلا تصاویر ) 60 عدد باشه ، یعنی مرورگر در 10 تلاش جداگانه این 60 تا رو لود میکنه ، فرض کنید 6 تا کارگر هستند که همزمان میرن پشت کامیون و هر کدوم یدونه سنگ برمیداره میراه میندازه داخل فرغون . یعنی 10 بار باید برن و بیان تا این سنگ ها تموم بشه . پس اگه ما این 60 سنگ رو به هم وصل کنیم یکی از کارگرا میره و برمیداره میاره . البته ممکنه کمی به زحمت بیفته چون وزن سنگ ( حجم عکس ) بیشتر شده ، اما به هر حال سرعت خیلی میره بالاتر . پیشنهاد میکنم در گوگل جستجو کنید در باره این متد ارزشمند .

لینک شسکته ، عکس و یا محتوای مفقود شده ممنوع !
در قالب شما نباید هیچ لینکی شکسته و مفقود باشد ، این یکی از دلایل افت سرعت لود سایت هاست ، چه بسا یکی دو تصویری که در قالب آدرس دهی شده اند اما وجود ندارند یا لینکشان اشتباه است باعث کندی 2 تا 5 ثایه ای لود کامل سایت شوند . پس چک کنید و چک کنید

حتما در سایتتون و قالبی که دارین استفاده میکنید از دو نوع منوی مختلف استفاده کنید :)
منوی عمودی و منوی افقی ، شاید بگین این به سئو چه ربطی داره ، ولی باید بدونید سئو در قالب یک فروشگاه و یک سایت ، با سئویی که ما میشناسیم فرق داره :) وجود دو نوع منو این امکان رو به مشتری میده راحت تر و بهتر تو سایت ما گردش کنه و این یعنی بیشتر تو سایت میمونه و بیشتر بمونه گوگل عاشق ما میشه . نباید حتی مشتری یک لحظه اضافی برای پیدا کردن لینک یک دسته بندی تو فروشگاهتون تلف کنه .

تصاویر کمتر در بدنه قالب + فشرده سازی تا سطح آخر
سعی کنید تصاویری که تو بدنه قالبتون استفاده شده تا حد امکان کم باشه ، با وجود css3 دیگه خیلی راحت میشه برخی عکسا رو با استایل نویسی ایجاد کرد تو قالب و نیازی نیست عکس بذارین . همچنین میتونید با ابزارهایی مثل PNGgountlet و فتوشاپ عکسا رو تا حد امکان فشرده و کم حجم کنید . یادتون نره ، یک کیلوبایت هم یک کیلوبایته و خیلی اهمیت داره .


از breadcrumb تو قالبتون حتما استفاده کنید
می پرسین این دیگه چیه ؟ اکثر قالب ها اینو دارن ، حتی قابل دیفالت . با اینکه خیلی ساده و بی ارزش جلوه میده اما در سئو نقش داره و همچنین در راهنمایی مشتری و اینکه بدونه کجای سایت قرار داره . پس قالبی نخرین که اینو نداشته باشه

فوتر سایت مکانی ارزشمند برای سئو !!
فوتر رو خیلی ها جدی نمیگیرن ، فوتر یک سایت میتونه گنجینه ای باشه از لینک های مهم یک سایت . قالبی که فوتری مناسب و پر از لینک به صفحات مهم سایتتون داشته باشه واقعا ارزشمنده . سعی کنید لینک هاتون رو تو فوتر بچینید ، از چیدن لینک های غیرضروری پرهیز کنید .

جدول را فراموش کنید !
استفاده از table با اینکه منقرض شده اما باز هم سایت هایی و طراحانی دارن استفاده میکنن ، حتی برخی فروشگاه های معروف که نمیخوام اسم ببرم و اول اسمش دیجی داره ;)
البته بعضی جاها نیازه که از جدول استفاده بشه ، در این صورت ، دیگه چاره ای نمیمونه و اشکالی هم نداره .


از css و js نویسی inline ( یعنی داخل فایل های tpl ) خودداری کنید .
هر چقدر قالب سایت شما سبکتر باشد برای سئو سایت بهتر است. استفاده از دستورات css در داخل صفحه و به صورت Inline یکی از معمولترین و بزرگترین مشکلاتی است که طراحان قالب برای سئو سایت ایجاد میکنند. البته گوگل اعلام کرده است که این مشکلات را تا حدودی در نظر نمی گیرد و آنها را برطرف میکند اما در هر صورت بهتر است از چنین کدهایی در داخل سایت استفاده نشود، بخصوص که بر روی سرعت لود شدن صفحه نیز تاثیر منفی می گذارند.

استفاده نادرست از جاوا اسکریپت نیز می تواند لطمه شدیدی به سایت شما وارد کند، به عنوان مثال قراردادن لینکهای سایت در منوهای آبشاری جاوا اسکریپت باعث میشود که گوگل و سایر موتورهای جستجو نتوانند صفحات سایت شما را ایندکس و شناسایی کنند.

استفاده از دستورات css و جاوا اسکریپت در فایل خارجی علاوه بر اینکه سرعت لود صفحات سایت را افزایش می دهد از نظر سئو نیز مفید است.


استفاده از تگ های با اهمیت در بهینه سازی سایت
برخی از مشخصات سئو داخلی سایت استفاده از تگ های پر اهمیت در سئو در داخل محتوای سایت و قالب آن است. به عنوان مثال H1 مشخص کننده عنوان صفحه است و هر صفحه تنها باید یک عنوان داشته باشد لذا یک تگ H1 در هر صفحه باید باشد. استفاده از تگ های H2 و… نیز می تواند برای عناوین سطح دوم به بعد مفید باشد. خیلی از کاربران فکر میکنند که اگه تو یک صفحه ده بیست تا تگ h1 باشه سئوی بهتری خواهند داشت ، برای همین من خیلی میشنوم که مشتری ها میگن چرا تگ h1 نداریم و چرا h2 نیست و ... هر چیزی در جای خودش باید استفاده بشه و به اندازه . زیاده روی نه تنها خوب نیست بلکه بد هم میتونه باشه


[align=right]خوب حالا شما دو راه حل پیش رو دارید :

 

اول اینکه خودتون طراحی بلدین و اینکارها رو انجام میدین ، اگر اینطور هستید با شما کاری نداریم ، خوش اومدید ;)

دوم شما از کدنویسی و طراحی چیز کمی میدانید ، خوب در ای نصورت نیاز دارید که یک فرد مجرب و مناسب را برای طراحی قالب یا بهینه سازی آن استخدام نمایید . من به شما کارهایی که یک سئوکار قلب باید انجام بده و مشخصاتی که بای دداشته باشه رو خلاصه توضیح میدم :
 

[justify]یک سئو کار در ابتدا باید ، وسعت سایت ( تعداد محصولات و صفحات و اهداف و ..) را بداند و باید راه حل هایی را برای مسائل زیر پیدا کند :

[/justify]
  • از breadcrumbs در جای مناسب استفاده کند
  • لینک های درون فوتر را خوب چیدمان کند
  • Navigation ها و منوها را به خوبی چیدمان کند
  • از منوهای کنار سایت به خوبی استفاده کند
  • از تگ ها در جاهای مناسب استفاده کنید
  • کدهای اضافی را پاکسازی کندلینک های شکسته را پیدا و رفع کند
  • استایل نویسی استاندارد را رعایت کند
  • روانشناس باشد و اصول رنگها را به خوبی تشخیص دهد
  • از حجم و تعداد تصاویر و فایل های js در سایت بکاهد
  • و در نهایت الکی به بهانه سئو از شما پول های آنچنانی نگیرد :rolleyes:
در نهایت میرسیم به بخش آزمون
حالا که تونستید به این مرحله برسین وقت امتحان پس دادنه ، وارد سایت gtmetrix بشین و سایتتون رو تست کنید . ببینید نمره A+ تو گوگل رو میگیرین یا نه . اگه گرفتین خوشا به حالتان ، اگر نگرفتین ناراحت نشوید ، پیام بدین راهنمایی میکنیم و این افتخاری برای ماست که سایت پرستاشاپی شما مثل جت حرکت کنه .


درس بعدی رو که مهم ترین بحث سئو در یک فروشگاه ساز هست از دست ندید ( وارد سازی اصولی دیتا در فروشگاه )

خیلی ها انتظار داشتن چیزای دیگری در مورد سئو در قالب بشنون ، متاسفم ، سئو مفهموش در قالب یعنی همینا ;) [/align][/align]

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

در حال بارگذاری


  • کاربران آنلاین در این صفحه

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...