رفتن به مطلب

مشکل جستجو و پاسخ گویی + چند انتقاد و پیشنهاد


پست های پیشنهاد شده

سلام

 

من قبل از هر چیزی تشکر می‌کنم از زحمات همه‌ی کسانی که پرستاشاپ فارسی رو برای ما فراهم کردند.

انتقادی که می‌خوام بکنم در جهت پیشرفت و سازنده است و انتقاد به شخص نیست.

 

موضوع اول انتقاد: نحوه پاسخگویی به مشکلات

 

موضوع اینه که من به هر مشکلی برخوردم (طبق عادت) اول همیشه جستجو می‌کنم و حتی تا صفحه سوم و چهارم (گوگل) هم می‌رم و (اکثر مواقع) هر تاپیک رو که باز می‌کنم جواب‌های اول و دوم و سوم به شخصی که سوال براش پیش اومده اینه: «لطفاً جستجو کنید قبل از سوال. در انجمن یا بازارچه جوابش هست.» من دفعات اول جستجو کردم و متاسفانه همه‌ی تاپیک همین طوری پاسخ داده شده. در نهایت در صورت پافشاری شخص سوال کننده ادمین‌ها و یا کسانی که آشنایی دارن با مشکل پاسخش رو دادند و خیلی تیکه تیکه و ناقص. (البته نه همیشه بلکه اکثر مواقع).

 

 

موضوع دوم انتقاد: رها کردن تاپیک توسط کاربر

 

اشخاصی که سوال می‌کنند و پاسخ دریافت می‌کنند و مشکل‌شون حل می‌شه تاپیکی که ایجاد کردند رو رها می‌کنند. این یه ایراد بزرگی داره که اگر شخص دیگه‌ای به این مشکل بربخوره نمی‌دونه اون پاسخی که به مشکل داده شده چاره‌ی کار هست و میتونه اعتماد کنه یا اینکه باید به جستجو ادامه بده و اگر چندین جواب مشابه پیدا کرد اون اقدام رو انجام بده. شما خودتون ممکنه در موقع برخورد به یک مشکل به همین تاپیک های رها شده برخورد کنید. در صورتی که شخص ایجاد کننده اش راه حل نهایی رو نوشته باشه و تاپیک به «حل شد» تغییر پیدا کنه، خیلی راحت تر و سریع تر میتونید مشکل رو حل کنید و انجمن خیلی کارآمد تر و محبوب تر و کاربرپسند تر خواهد شد.

 

 

پیشنهاد برای موضوع اول:

1-لطفاً بعد از ارائه راهکار «جستجو» لینک تاپیکی که مشکل مشابه رو مطرح کرده و راه حل توش وجود داره رو قرار بدید.

2-جستجوی سایت رو قوی‌تر کنید تا به جای پنج صفحه تاپیک مشابه حل نشده حداقل در سه تا لینک اول تاپیک با راه حل در جستجو ظاهر بشه.

3-از اعضا و کاربران کمک بخواید تا در این زمینه کمک کنند. (ما از شما انتظار نداریم برای سرویس رایگان بیش از حد زحمت بکشید.)

 

پیشنهاد برای موضوع دوم:

کاربران راه حل نهایی هر مشکل اشون رو در پاسخی به همون تاپیک قرار بدند و وضعیت تاپیک به حل شد تغییر پیدا کنه.

 

 

یک انجمن بی‌نظیر در این زمینه میتونم نام ببرم. stackoverflow. موتور جستجوی قوی. اعضای فعال. سیستم طرح سوال قوی. استفاده از تگ در ایجاد تاپیک. وجود قابلیت انتخاب یک پاسخ به عنوان راه حل.

 

 

 

یک موضوع دیگه هم اینکه فقط وقتی کارمون گیر میکنه به انجمن مراجعه نکنیم. توی اوقات بیکاری هر چند کم میتونیم یک ربع نیم ساعت وقت بذاریم و سوالات رو یک نگاهی بندازیم و اگر راه حلشون رو میدونیم به کاربران دیگه ارائه بدیم تا خودمون هم از این اتفاق بتونیم بهره ببریم.

 

 

با تشکر از همه‌ی ادمین‌ها و کاربرانی که این تاپیک رو خوندند. اگر نظر و انتقاد و پیشنهادی دارید شما هم مطرح کنید تا بتونیم انجمن کارآمدی داشته باشیم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

حرفای شما درسته اما مسلما نمیتونید روی کاربران برای همکاری حساب کنید ، چون هیچ کس اینکارو نخواهد کرد ، هر کسی وقتی سوالی داره میاد به انجمن و یا مشکلش حل میشه و انجمن رو ترک میکنه یا حل نمیشه و یه فحشی میده و باز هم انجمن رو ترک میکنه :) . ( خودتون رو نیگا نکنید اکثر کاربران اینشکلی هستند ) اگه یه چند تا کاربر مثل شما بود که هم سوال پاسخ میداد هم سوال پاسخ میگرفت که تمام مشکلات حل میشد . اما فعلا اینا فقط یه رویاست تا زمانی که فرهنگ استفاده از انجمن و معنی واقعی انجمن تو ایران درک نشده ، وضعیت همینیه که هست .

 

ما 7000 تا کاربر داریم که اگه نیم درصد این کاربرا همکاری کنن میشه 300 نفر ، 300 نفر هر کدوم اگه 5 دقیقه وقت بذارن و یه سوال از کاربران دیگه رو پاسخ بدن هر یکماه ! یعنی هر روز 10 سوال توسط کاربرا تو انجمن پاسخ داده میشه و ده سوال هم مدیرا سعی میکنن جواب بدن ، و فکر نمیکنم اینجوری هیچ سوالی بی پاسخ بمونه .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

حرفای شما درسته اما مسلما نمیتونید روی کاربران برای همکاری حساب کنید ، چون هیچ کس اینکارو نخواهد کرد ، هر کسی وقتی سوالی داره میاد به انجمن و یا مشکلش حل میشه و انجمن رو ترک میکنه یا حل نمیشه و یه فحشی میده و باز هم انجمن رو ترک میکنه :) . ( خودتون رو نیگا نکنید اکثر کاربران اینشکلی هستند ) اگه یه چند تا کاربر مثل شما بود که هم سوال پاسخ میداد هم سوال پاسخ میگرفت که تمام مشکلات حل میشد . اما فعلا اینا فقط یه رویاست تا زمانی که فرهنگ استفاده از انجمن و معنی واقعی انجمن تو ایران درک نشده ، وضعیت همینیه که هست .

 

ما 7000 تا کاربر داریم که اگه نیم درصد این کاربرا همکاری کنن میشه 300 نفر ، 300 نفر هر کدوم اگه 5 دقیقه وقت بذارن و یه سوال از کاربران دیگه رو پاسخ بدن هر یکماه ! یعنی هر روز 10 سوال توسط کاربرا تو انجمن پاسخ داده میشه و ده سوال هم مدیرا سعی میکنن جواب بدن ، و فکر نمیکنم اینجوری هیچ سوالی بی پاسخ بمونه .

درسته. :)

اما در مورد مشکل اول چی؟ من الان خودم یه سری مشکل دارم که تا صفحه 5 جستجو رفتم تا تونستم جواب مشکل رو پیدا کنم. تاپیک‌های آموزش خیلی کم اند یا دسترسی بهشون سخته. من به غیر از نصب روی لوکال آموزش جامع دیگه ای اگر خواستم خیلی سخت پیداش کردم. این باعث نارضایتی و عدم همکاری کاربرا میشه به هر حال. و اونام اینجا رو رها میکنن سریع.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منم با حرف دوستمون در مورد این که جستجو واقعا تو انجمن سخته موافقم چون اکثرا به تاپیکهایی برخورد میکنیم که 2 یا سه پست بیشتر ندارن . یکی پست اول که سوال استارتر هست و پستای بعدی لطفا قبل از ایجاد تاپیک جستجو نمایید .

گاهی حتی منی که در روز بیشتر از 20 مرتبه انجمنو چک میکنم و تقریبا تمام تاپیک ها را از یکسال پیش تا الان دنبال میکردم با اینکه تقریبا میدونم چه عبارتهایی رو جستجو کنم . موقع جستجو با مشکل روبرو میشم حالا تصور کنید کاربری برای اولین بار میاد انجمن و با این جواب روبرو نیشه که جستجو کنید ......

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ابتدا واقعا تشکر میکنم از این انتقادهای سازنده

حرف شما دوستان کاملا منطقی و صحیح هست

این رو باید بگم که نسخه جدید انجمن در راستای برنامه همسان سازی سایت هامون در حال آماده سازی است و به زودی رونمایی خواهد شد

در این نسخه جدید هم جستجو هم ظاهر هم امکانات و هم حتی سیستم تغییر کرده و بهینه شده

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

 

من خودم تو یکی از فرومهای تقریبا بزرگ سابقه همکاری داشتم و با مشکلاتی که فرومها دارن تا حد زیادی آشنا هستم

بعضی فرومها موضوعات جالبی دارن و بنابراین انگیزه برای جلب مشارکت بالاست

مثلا من تو انجمن ماهیان زینتی یه فروم فعالیت داشتم

بحثیه که هرکسی که ماهی داشته باشه و به مشکل بخوره و بیاد تو اون فروم کم کم شروع میکنه به فعالیت کردن و لذت بردن

اما خوب محیط اینجا بیشتر کاریه و خشک و بنابراین هر کاربری برای فعالیت ترغیب نمیشه

ضمن اینکه معمولا کاربرای این فروم فروشگاه دار هستن و اینقدر مشغله دارن که...

 

بهرحال میخواستم یه پیشنهادی بدم که شاید یه روزی عملی بشه اینجا

 

تو فروم ما مباحث دسته بندی بود و بخشی هم بود به اسم پرسش و پاسخ

مثلا در رابطه با اینجا میشه این کار رو کرد که ماژولها دسته بندی بشن

ماژولهای محصول، حمل، آمار و ...

بعد تو هر بخش آموزش اصلی اون ماژول قرار بگیره

مثلا آموزش کار با ماژول اسلایدر

زیرش هم یه سری مشکلات و راه حل های عمومی

و تاپیک قفل بشه

کاربر تازه وارد میاد و اصل کار رو متوجه میشه

حالا یه بخش هم به عنوان پرسش و پاسخ متفرقه تو همون انجمن وجود داشته باشه

همه کاربرا سوالاتشون رو بپرسن

با اینکار اولا تاپیک اصلی میتونه خیلی مفید باشه

دوما بجای ایجاد 2000 تا تاپیک درهم برهم 1 تاپیک داریم با مثلا 1000 صفحه مطلب که تازه همین تاپیک رو میشه روش مدیریت داشت و اجازه نداد الکی بزرگ بشه

و میشه مسائلی که به نظر مهم میاد و چند بار پرسیده میشه رو از تاپیک پرسش و پاسخ انتقال داد به تاپیک آموزش و بعدا کاربرها رو لینک داد به اون تاپیک

 

 

این کاری بود که ما تو اون فروم میکردیم و اتفاقا خیلی خوب جواب گرفتیم و دسته بندیها کاربر رو سردرگم نمیکرد

الان واقعا من میخوام اینجا یه سوال بپرسم خودم میمونم که سوالم رو کجا باید مطرح کنم

 

به هر حال لازمه از مدیرای عزیز انجمن که واقعا دست تنها و بدون پشتیبان پاسخگوی بقیه دوستان هستن تشکر کنم

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

مثلا در رابطه با اینجا میشه این کار رو کرد که ماژولها دسته بندی بشن

ماژولهای محصول، حمل، آمار و ...

بعد تو هر بخش آموزش اصلی اون ماژول قرار بگیره

مثلا آموزش کار با ماژول اسلایدر

زیرش هم یه سری مشکلات و راه حل های عمومی

و تاپیک قفل بشه

کاربر تازه وارد میاد و اصل کار رو متوجه میشه

حالا یه بخش هم به عنوان پرسش و پاسخ متفرقه تو همون انجمن وجود داشته باشه

همه کاربرا سوالاتشون رو بپرسن

با اینکار اولا تاپیک اصلی میتونه خیلی مفید باشه

دوما بجای ایجاد 2000 تا تاپیک درهم برهم 1 تاپیک داریم با مثلا 1000 صفحه مطلب که تازه همین تاپیک رو میشه روش مدیریت داشت و اجازه نداد الکی بزرگ بشه

و میشه مسائلی که به نظر مهم میاد و چند بار پرسیده میشه رو از تاپیک پرسش و پاسخ انتقال داد به تاپیک آموزش و بعدا کاربرها رو لینک داد به اون تاپیک

 

دقیقا این پترن خوبی برای فروم هست. ایده‌ی واقعا خوبی. اکثر انجمن‌ها از این مدل استفاده می‌کنند.

بخش بندی

وجود آموزش مربوط به اون بخش

سوالات متداول اون بخش

و زیر این ها سوالات کاربرا.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دقیقا این پترن خوبی برای فروم هست. ایده‌ی واقعا خوبی. اکثر انجمن‌ها از این مدل استفاده می‌کنند.

بخش بندی

وجود آموزش مربوط به اون بخش

سوالات متداول اون بخش

و زیر این ها سوالات کاربرا.

از پیشنهادات دوستان تشکر میکنیم ، حتما این موارد لحاظ خواهد شد ، به محض تغییر اسکریپت انجمن و انتقال به انجمن ساز بهتر ، این موارد رو انجام خواهیم داد .
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 weeks later...

خیلی از گفتنی ها رو دوستان گفتن، و همچنان هم جای صحبت وجود داره.

 

۲ مورد هم که به نظر بنده اومد.

 

اول استفاده از پلتفرم های پرسش و پاسخ (Q&A) مانند Question2Answer.

نمونه های پارسی موفق هم کم نیست و نشون داده که جواب میده.

 

دوم سیستم "امتیاز دهی و دست آورد" و "رتبه بندی" کارآمد کاربرها

این موارد هم میتونه روی فعالیت اعضا، مخصوصا اعضا جدید، تاثیرگذار باشه. و البته از طرفی از اسپم هم جلوگیری میکنه، چون دیگه کمیت پست ها ارزشی نداره.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من هم با نظر آقا بهمن موافقم

اکثریت رویکردشون این هست که دیگران بکارند و ما بخوریم!

در رابطه با عبارت ابتدا جستجو کنین و بعد تاپیک بزنین، خیلی از سوالات تکراری هست، جواب کامل هم داده شده، اما بعضی مواقع چون زیاد تاپیک تکراری و جواب داده می شه، مدیران تاپیک رو حذف می کنن، بعد از یه مدت هم می بینین که کلا تاپیکی توی اون زمینه نیست، کاربری هم که می یاد پاسخ بده، به گمان اینکه چندمین بار هست که یه تاپیک رو زدن، می گه سرچ کنین، پس یه عدم هماهنگی بین کاربران پاسخگو و مدیران هست

راه حل هم مهم کردن تاپیک هایی هست که اشکال خیلی از کاربران هست، یا ساماندهی تایپک های مرتبط یا سوالات تکراری و...

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

بله در انجمن این مشکلات وجود دارند.

ما در فکر تعویض سیستم انجمن هستیم و به محض اینکه قالب آماده بشه ، انجمن ساز رو میخریم و کلیه مطالب به سیستم جدید منتقل خواهند شد. پس از این جابجایی برای رفع این مشکلات هم حتما تلاش میکنیم تا کاربران راحت تر به پاسخ سوالاتشون برسند.

 

موفق باشید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

در حال بارگذاری


  • کاربران آنلاین در این صفحه

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...